HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags att köpa den första riktiga stereon då!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fjedde
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/02/16 :  17:32:39  Show Profile Send fjedde a Private Message
Jaha, då var det dags för min premiär inom hifi världen och det är alltså 2-kanaligt som ska inhandlas. En ungefärlig uppskattning av den totala budgeten skulla vara runt 10 000 kr (om jag snålar fram till i juli + några veckors sommarjobb), det är inte lätt när man måsta gå i skolan hela dagarna! Har snokat runt lite och funderar på:
Förstärkare:NAD 320 BEE, H/K HK970, XTZ Class A100
CD spelare:H/K HD970, NAD 521 BEE
Högtalare:Wharfedale Diamond 9.5??

Öppen för förslag till allt och är villig till beg-köp. TAck så mycket på förhand!

MVH/Fredrik


Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/16 :  19:24:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag skulle lagt mycket krut på högtalare. köp en dvd spelare för ca 1000 kr (pioner har bra). begagnaf försterkare för 2-3000 kr. och så har du 6-7000 tusen att köpe högtalare för.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/16 :  19:36:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad har du för storlek på rum, där du skall spela ?
Har du möjliget till att bygga ihop når själv/Vill du ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Holken
Member

69 Posts

Posted - 2006/02/16 :  20:24:34  Show Profile Send Holken a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6108 är väl en riktigt bra början.
sen kan du ju hålla utkik på beg-marknaden efter några högtalare. fanns ett par dynaudio 52 för 4000 nyss som skulle passa fint.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45491&SearchTerms=holken
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/16 :  21:15:12  Show Profile Send Snoop a Private Message
Moddad Denver,t amp och ett par hyffsat lättdrivna högtalare

Jag var och lyssnade på t ampen idag och den imponerade helt klart,dock så kan du inte dra på rejält om du har trögdrivna högtalare som jag testade på.

Swan M1 på 86db , kommer testa med mina högtalare på 91db senare. Men denna lilla t amp spelar gudomligt vid normal volym.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/16 21:16:48
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/16 :  21:19:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hej Fjedde och välkommen till HiFiForum

Beg är nog en bra väg att gå för att få ihop ett prisvärt system till den budgeten. Men du bör välja vem du handlar av så att du inte råkar ut för "Måndags exemplar".

Det skall bli kul att följa denna tråden och din framfart!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/02/16 :  21:41:42  Show Profile Send bliss a Private Message
Ta det lugnt och låt det ta sin tid innan du bestämmer dig. Det är svårt i början när det mest låter så jävla bra till skillnad från tex siba, det är där det gäller att lyssna ordentligt för att undvika att komma direkt in i uppgraderingskarusellen igen. Lycka till!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/16 :  21:49:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Bliss, kloka ord! De skriver jag verkligen under på.

Redan under planeringsstadiet kan man påbörja njutningen av anläggningen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

cjagenmark
Member

71 Posts

Posted - 2006/02/16 :  22:22:31  Show Profile Send cjagenmark a Private Message
Om du kollar på min anläggning så ligger det runt den prisklassen, kanske lite mer.
Kör själv med h/k hd970 och är mycket nöjd

// Christoffer "med reservation för stavfel"

En gång Horn, alltid Horn

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44691
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/16 :  23:14:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Välkommen!

Nytt är roligt, men begagnat ger mycket mer för pengarna och det finns gott om fynd att göra för den med tålamod! Begagnat tappar (oftast) inte lika mycket i pris om du senare vill byta. Med din budget så får du ut mest om du lägger störst andel på högtalare. Ett tips när det gäller begagnat, varan kommer alltid ut igen så man behöver inte hugga på första försöket.

DIY ger också mycket för pengarna men här är 2:a-hands-värdet begränsat, å andra sidan har de flesta en rolig och lärorik tid under vägen.

Tag dig tid till att lyssna runt. Har du möjlighet försök att komma med i någon klubbstuga här på forumet nära dig och se om du inte kan få komma på några träffar för att bredda perspektivet lite och få lära hur pass olika det kan låta.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

fjedde
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:22:13  Show Profile Send fjedde a Private Message
Wow, en j**la backup här jämfört med andra forum jag har skrivit på! Tack så mycket för tipsen alla
Zalve: Jag tror knappast att jag kan tillräckligt mycket för att bygga själv...bara 15 än så länge fast det hade ioförsej varit väldigt kul att göra... Rummet: ca 4*3 meter, betongväggar, ska försöka snickra ihop lite väggabsorbenter med farsan Lyssnar på mycket blandat; Metallica, Eminem, Iron Maiden, Sagan om ringen filmmusik plus lite allmännt. Vill att systemet ska ha en rejäl bas men ändå inte spela för mjukt eller varmt utan ha ett klart detaljerat ljud(för höga krav i denna prisklass???).
Kan absolut tänka mig att köpa begagnat Primaren verkar ju vara ett rejält klipp, går den att använda medd H/K cdspelaren månntro? Har ni några bra tips på utländska beg sajter? (typ tyska lr danska) Hittar nämligen inte så mycket fräscha högtalare på de svenska... Tack återigen!

MVH/Fredrik

Edited by - fjedde on 2006/02/17 14:32:04
Go to Top of Page

fjedde
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:24:45  Show Profile Send fjedde a Private Message
Förresten är Wharfedale högtalarna något att ha? Har läst en del bra kritik om dom men har inte haft möjlighet att lyssna än. Ska nog försöka ta mig in till Reference Audio i stockholm och lyssna i helgen...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/17 :  21:49:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Du behöver ju inte kunna bygga själv för att komma billigt undan. Jag har bara lekt runt med kolven i dryga året och sitter redan på ett antal förstärkare så andra som har hållt på längre och kan mer måste ju nästan ha något roligt över. Sätt ut en annons och kolla om nån kan tänka sig att skiljas från några av sina otaliga ägodelar.

Ett annat tips är att göra som jag gjorde och sätt ut annons efter begagnad Kinahifi. De kinesiska prylarna som nu är så populära att importera är bra mkt billigare och ofta lika mkt bättre än de som säljs här hemma i samma prisklass. Är de då också begagnade så finns chans till riktiga kap.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:32:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Du skall ju inte handla nu utan i sommar. Så du har gott om tid och det är braaa . Paniköp är inte ovanligt i början av denna hobby ta tid på dig. Lyssna i affärer, försök få komma hem till folk och lyssna, någon eller några här på forumet kanske tar emot dig. Försök få kontakt med någon som hållit på några år som kan visa dig vägen i denna hobby en hifisponsor mao.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2006/02/18 :  00:09:10  Show Profile Send Svante F a Private Message
Ett tips är att kolla efter begagnat/demoex på HiFi-butikernas hemsidor.

Dessa brukar ha en del fynd i överkomlig prisklass:

http://www.agrenshifi.com/begagnat.html
http://www.hifiborsen.se/produkter/_demoused.asp
http://www.hificenter.se/
http://www.peaudio.com/ (klicka på Erbjudande)
http://www.hifibutiken.se/
http://www.lyssna.se/


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/18 :  18:46:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som övriga säger, låt det ta lite tid och försök besöka några personer och se hur det låter hemma hos dem.
Försök att inte märkesfixera vid något märke eftersom det utesluter andra som kanske är lika bra eller bättre. Det kan ibland vara lätt att "fastna" när man letar så man tycker att något är bättre även om det inte är det.

Om du är intresserad och är en trevlig "påg" (), kan vi säkert ordna så att du kan titta förbi hos mig. Jag finns i Uppsala.

Edit: Att lyssna hos flera olika är inte bara för att se hur det skiljer mellan olika prisklasser utan även hur mycket det kan skilja på olika anläggningar med ungefär samma prislapp. Bättre, sämre eller bara annorlunda?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/02/18 19:02:39
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/18 :  19:45:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag befann mig i din situation för några år sedan och klippte då till på wharfedale diamond 7.2 anniversary. Var mycket nöjd med dem. Står hos mina föräldrar nu och förgyller deras skivsamling.

Efterträdaren till dessa blev sedan infinity där jag tror att du får mycket högtalare för pengarna om du klipper till på Beta 40, under det har du kritikerrosade primus, har jag ej hört.

Hade HK 670 (tror därför på 970), när jag skaffade den fick jag en trevlig aha-upplevelse jämfört med den tidigare pioneer A509 jag hade, båda är dock prisvärda. Om HK - tyckte om det mesta utom det lite hårda mellanregistret. Detta skulle kunna hjälpas med att välja signalkälla med omsorg. Där tror jag mkt på marantz cd 5001. Gillar hur marantz spelar överlag...

Du har en skog med väldigt prisvärda alternativ till förfogande... De jag nämnde är bara ett fåtal som du märkt. Tror att du bör börja med ett par högtalare som du känner spelar musik - så som du vill höra den.

Välj sedan en stärkare som kan driva den ordentligt och har en karaktär som passar. Kör någorlunda ordentliga kablage och spara lite på signalkällevalet tills du "kan" din anläggning.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/18 :  19:46:44  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Håller med om att man ska låta det ta tid och dessutom lyssna hos andra på forumet. Kanske några som har anläggningar i din prisklass vill dela med sig? Panikköp inte!!!

Försök även lyssna på lite tyngre anläggningar där olika ljudieal kan träda fram. Du kan då finna vilka ideal som verkar viktiga och riktiga för dig, just nu. Sedan har du något att sträva mot även om du inte kan nå det målet med din nuvarande budgett.

Lycka till!

Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

fjedde
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/02/19 :  00:01:57  Show Profile Send fjedde a Private Message
Tackar för infon om H/K och wharfedale, om jag hinner ska jag titta in på butiken i Stockholm och provlyssna på Diamond 9.5 tillsammans med H/K:na. Kom fram till att om man lyssnar på något Hi-end liknande innan det man egentligen ska lyssna på så blir det lättare att märka av svagheterna, kan vara bra...
Rapporterar snarast.

MVH/Fredrik
Go to Top of Page

fjedde
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/02/21 :  15:21:37  Show Profile Send fjedde a Private Message
Var på Reference Audio idag men de hade inte någon Wharfedale där, så det blev till att lyssna på H/K 970 kombon med infinity primus 250. Det lät bra måste jag säga, kunde inte hitta något speciellt som man kunde klaga på men, å andra sidan så kändes inte det riktigt som om det räckte.
Den var bra, men jag vill ha mer skärpa,detaljer,djup och kraft...mer av allt, dock tvekar jag inte på att det skulle vara ett klipp om det var ett par högtalare för 3000 jag ville ha. Tror fortfarande på H/K, dessutom har jag en begagnad på g...

MVH/Fredrik
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/21 :  15:42:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kul att du kommit vidare i provlyssning! Infinity kanske inte är din kopp te, i alla fall inte de du lyssnade på. Dock vet jag att de jag hade förut (alpha 50) behövde VÄLDIGT lång tid för att "spela in" sig (pga metallelementen?). Sedan spelade de med önskvärd kraft och djup. Dock fattades lite skärpa och detaljer även på dem....

Du ville ha mer skärpa och detaljer. Skulle tro att du för runt 5000 kr kan skaffa ett par begagnade högtalare som levererar det önskade, snarare än sprillans nya för runt 3000. Svårt med provlyssning i lugn och ro bara när man är ute på privatannonsäventyr. Lyssna på de som fortfarande finns att köpa nya i butiker och sök efter dem begagnade kan vara ett tips. Utgående högtalare som fasas pga av att ny modell är på G brukar vara nedsatta osv...

Hifi & Musik har genomfört diverse grupptester genom åren i olika prisklasser, de finns antagligen att köpa som lösnummer via deras hemsida. Tror att det kan vara vettigt att se på vilka parametrar olika högtalare verkar skilja sig på genom sådana tester. Däremot kan en testvinnare i den tidningen vara en förlorare i dina öron...


Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/02/21 :  15:53:19  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Rap, hårdrock och filmmusik..
Jag hade satsat på Cerwin Vega.

Man kan hitta mycket fina CV till väldigt låga priser.

Men det är ju klart, CV behöver ju sin kraftkarl också.
Dom kan lätt låta skit om dom är "underförstärkta".

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7578

Bara pruta!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/02/21 :  16:22:43  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Söker du efter danska säljsajter så är det www.hifi4all.dk som gäller
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/02/21 :  17:00:37  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag hade satsat på Cerwin och h/k:n...den har väl tonkontroller?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/22 :  00:06:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Om man använder tonkontrollerna på hk:n så måste man koppla ur "source direct" vilket medför klart sämre ljud. Kanske inte så bra...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/22 :  11:02:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Infinity och H/K är gjorda inom samma koncern och matchar varandra väldigt bra.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000