HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 trafo till 8W Monster- vars köpa ?....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/02/15 :  18:48:35  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag har ett 8watts monster slutsteg som i dagsläget endast går på batteri. för närvarande så är det inte i användning eftersom jag upplevde det som nog så besvärligt med batteriladdningen som behövde ständig passning. Därför har jag börjat fundera på att bygga om det till nätdrift, och därmed över till min fråga - var köper jag trafo till detta bygge. jag vill bygga den i form av monoblock och behöver i så fall två trafos. Mycket tacksam för svar på denna fråga mvh Urban

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:10:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad är det för spänning du behöver?

ELFA har trafos, TEMA ELEKTRONIK här i Göteborg, mfl...

Hmmmm... Några sekunder för seg i huvudet. Du sade batteri så det borde vara ca 12 volt...

Använd en 12-0-12 trafo, så har du lite marginal för diodförluster och filtrering med drosslar/motstånd. Nätdelar kan inte bli för stora. Det finns inget som heter överdimentionerad nätdel.

Edited by - Circlomanen on 2006/02/15 19:14:09
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:29:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message


Så ser originalet ut.
Kondingarna är rätt ordentliga :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:35:22  Show Profile Send urban a Private Message
enligt schemat så ska det vara en (minimum)160va trafo med vad jag förstår +-15volt som sekundärspänning, fast vid inkopplingen till själva kretskortet så ska spänningen vara ca 12-13v. jag måste bara säga att jag är i stort sett ganska okunnig om det tekniska så just nu försöker jag bara lokalisera delar för att kunna påbörja detta projekt.
Schemat på denna förstärkare ser i alla fall så pass enkelt ut att det ska vara genomförbart
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/15 :  20:22:48  Show Profile Send Kmj a Private Message
Den här killen har en 2x9V på 200VA (70:- har jag för mig).
Nära men kanske kan gå? övriga bättre vetande?
http://www.angelfire.com/la/caprioli/eleksaluovrigt.html

Han är bra att ha att göra med iallafall, handlar av honom lite då och då.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/15 :  20:54:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag vill absolut byta ut 8 ohms motstånden mot ett par stora drosslar. Luftlindat 10 mH borde funka fint. Då behöver man inte använda 15 volts trafos. 12 volt räcker fint. Annars har jag väldigt goda erfarenheter av kapacitansmultiplikatorer.
http://sound.westhost.com/project15.htm
Jag är dock inte så förtjust i hans färdiga slut versionen, den lite tidigare men med lite förbättringar funkar finfint.
Är du intresserad så kan jag rita den åt dig.

Johannes.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/15 :  20:59:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Valfri trafo på 14-15 VAC funkar bra om den är på 160 VA eller mer. T.ex. Elfa 56-125-44 på 2*15 VAC 200 VA.

Om man bygger enligt originalritningen så har de ju ett motstånd för att minska ripplet och det är på 8 Ohm med en dryg ampere igenom dvs spänningsfallet över det motståndet är minst 8 V. Det ger ju först och främst en MASSA värme men dessutom ger det möjligheten att finjustera spänningen om man skulle behöva. Om du alltså bara hittar en trafo på 12 VAC så kan du minska det motståndets storlek för att komma rätt i matning till stärkaren. Lysande bra.

De kondingar som satt original i Monstret är ju svåra att få tag på (omöjliga) om man inte väljer Rifa PEH169-varianten. Det kostar dock en del. Behöver du kondingar på 10.000 uF/16V efter motståndet har jag massor...
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/15 :  21:52:16  Show Profile Send El_D a Private Message
Ursäkta att jag hoppar in lite här i tråden, men det är så att jag har funderingar på att bygga mig en Le Monstré. Och då är ju nätdel en viktig fråga.

Circlomanen säger:
quote:
Annars har jag väldigt goda erfarenheter av kapacitansmultiplikatorer.
http://sound.westhost.com/project15.htm
Jag är dock inte så förtjust i hans färdiga slut versionen, den lite tidigare men med lite förbättringar funkar finfint.
Är du intresserad så kan jag rita den åt dig.

Så om du (Circlomanen) vill dela med dig av dina kunskaper så är iaf jag intresserad.

Urban,
Säg till om du tycker att jag "kapar" din tråd, isf kan jag starta en egen istället.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:01:28  Show Profile Send urban a Private Message
att byta ut motstånden mot en drossel verkar vettigt men det beror på vilka transformatorer jag hittar, men ett motstånd går säkert bra fast det verkar inte så tilltalande med en massa extra värme så i det området finns lite att tänka på.
Jag hade tänkt använda dom kondingar som sitter i monstret just nu, det är 36st 50000uF/RIFA-kondingar men jag har inte tänkt använda alla , kanske max 6st per kanal. Det bör förhoppningsvis räcka. Jag vill ha ett mer hanterligt format på lådan.
Är det kanske någon som kan (på ett enkelt sätt) förklara hur jag gör för att separera kanalerna
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:13:06  Show Profile Send urban a Private Message
EI_D, helt OK. All information kring detta ämne är intressant så kör hårt!
Elfa har en 12 V/200 VA trafo som kanske skulle fungera tillsammas med en drossel enligt tidigare förslag ?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/16 :  07:40:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Man justerar spänningen med R1 och R2.
Jag använder darlington för att kapacitansmultiplikatorer kan vara känsliga för störningar och jordloopar mm. Det känns säkrare att använda enklare kretsar. Jag har inte haft något problem med dom någonsin. Det är tyst och stabilt.
0.01F är 10`000 mikrofarad. Värdena på kondingarna är bara ett exempel. Man får gärna ha mycket större före kapacitansmultiplikatorn, men man får vara lite försiktig med att ha för stora efter den. Laddströmmarna när man slår på strömmen kan knäcka transistorerna. Det går ju att åtgärda med att parallela flera.
kretsen som jag har ritat hal en glättning motsvarande 20 Farad eller så. Den borde ha ca 0,15 ohm ut impedans ned till DC. Det blir i praktiken mer pga trafon och bryggorna samt drosslarna, men inte 8 ohm som i originalet.
Själklart skall man lägga till massor av papper i olja och/eller polypropylen kondingar efter smak.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2006/02/16 :  10:56:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Man kan lägga till ytterligare en RC-länk innan basen på transistorn, då får man ytterligare filtrering och förmodligen mjukare uppstartsförlopp. Med Mosfetar och rätt tidskonstant på RC-filtret bör man kunna få rejäl mjukstart

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/16 :  17:02:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det tar min cirklotron ca 20 sek innan den når full spänning å då har jag inga drosslar i nått CLC filter.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/02/16 :  18:32:34  Show Profile Send urban a Private Message

en tanke slog mig
eftersom jag tänkte göra monoblock så kanske det klarar sig med en trafo på 80-120 VA per kanal? Samtidigt så skiljer det så lite i pris mot en 200 VA trafo så är det någon fördel att välja den kraftigare trafon, det är ju ändå bara 8W !?
En annan fråga . Vet någon hur mycket effekt monstret ger vid 4 respektive 2 Ohms last? mvh urban
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/16 :  22:55:16  Show Profile Send El_D a Private Message
Behövs det mycket kylning till Q1 och Q2?
Vad blir det för spänningsfall genom denna kapacitansmultiplikator?
Vad är minsta, största och rekommenderat spänningsfall?
Vad är det för fördelar och nackdelar med en sån här kapacitansmultiplikator jämfört med en "standard" nätdel?
Regulatorer sägs ju "döda" ljudet, men hur är det med en sån här kapacitansmultiplikator...?

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/02/17 :  00:34:51  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag ligger på en ganska stor mängd SIC/SAFCO CO 37 68000/16v som jag själv använt en del av i monsterbyggen. Vid det här laget är dom naturligtvis gamla men fungerar utmärkt i det Monster jag fortfarande har tillgång till. Dessa kondingar rekommenderades på sin tid som lämpliga av Tesserakt Media på den tiden de sålde de här byggena. Tillverkaren är såvitt jag vet samma som gjort de 68000/25V kondingar som anges i byggbeskrivningen.
RIFA-kondingarna som fanns på den tiden (minns inte serien) ansågs inte låta lika bra som de franska. Har också prövat Sprague 68000/40V, jag föredrog SIC/SAFCO.
Om nån är intresserad kan jag avvara ett antal till en billig peng.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/17 :  06:50:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Behövs det mycket kylning till Q1 och Q2?
Vad blir det för spänningsfall genom denna kapacitansmultiplikator?
Vad är minsta, största och rekommenderat spänningsfall?
Vad är det för fördelar och nackdelar med en sån här kapacitansmultiplikator jämfört med en "standard" nätdel?
Regulatorer sägs ju "döda" ljudet, men hur är det med en sån här kapacitansmultiplikator...?

Spänningsfallet är väl som minst ca 2 volt men jag rekomenderar att man ökar på det till ca 4 - 6 volt för att inte få med rippel vid dynamisk belastning.
Så, värmeutveklingen blir då 4 till 6 volt gånger strömmen genom förstärkaren. Jag vet inte hur mycket monstret drar.
Man kan ha väldigt många volt spänningsfall men det enda som händer är att värmeutvecklingen ökar.
Angående "dödar ljudet" så finns det så mycket ideer och åsikter om allt så det enda vettiga är att prova själv. Jag tycker att min Cirklo med kapacitansmultiplikatorer lät förträffligt. Inget dött ljud där.
Kondingar brukar oxå ansees att vara djävulens påfund i audiosammanhang. Fast de har ju de flesta drösvis av i alla sina förstärkare å nätdelar mm.

Edited by - Circlomanen on 2006/02/17 06:52:16
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/17 :  08:46:45  Show Profile Send El_D a Private Message
Örjan har PM.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/17 :  09:40:18  Show Profile Send UrSv a Private Message
Reglerad nätdel är känsligt i Klass AB, B och D. För Klass A funkar det kalas om inte bäst. I detta fall är väl tomgångsströmmen typ 1.4 A? Det betyder ca 10 W om spänningsfallet är 7 V.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2006/02/17 :  11:14:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Monstret drar 0.8-1A per kanal i tomgång

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/17 :  12:13:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Då är det ju utomförträffligt enkelt med reglerad nätdel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:55:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
En "snubbad" likriktare följt av ett CLC-filter med t.ex 10000uF-4,7mH-22000uF och sist en kapacitansmultiplikator borde vara närapå det ultimata.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000