HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tc-sounds sub (vad bygga)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/15 :  11:51:21  Show Profile Send asto a Private Message
Hallå där....

I mitten på 90 talet beställdes ett TC-15 element från Goldenagemusic i Alingsås.

Tänkte om det skulle gå att göra något kul med denna till min lilla hemmabio som består av 5 st audio-pro modell mini (4"+diskant)

vad jag är ute efter är en sub som inte blir allt för stor samt att den går "tillräckligt" djupt. Inte allt för effektkrävande då jag har ca 250 leksaks watt i steget.

funkar det att bygga en liten dipol till denna tro
eller vad skulle ni bygga av den, utan att kosta på värre slutsteg osv...

här är lite parametrar som jag mätte upp, är dock lite osäker på Sd och x-max......



comments please.....

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/02/15 :  21:22:12  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Cirka 300liters basreflex avstämd till 18Hz med dubbla 4" rör. Ett sådant element förtjänar att motioneras efter att ha simulerats i lämpligt program.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:00:29  Show Profile Send Nicks a Private Message
Qts 1.1! Bygg dipol!

Hihi. :)
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:24:45  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Cirka 300liters basreflex avstämd till 18Hz med dubbla 4" rör. Ett sådant element förtjänar att motioneras efter att ha simulerats i lämpligt program.



tyvärr känns det stort i nuläget

quote:
Qts 1.1! Bygg dipol!


känns mest aktuellt att prova, har någon en lämplig design ide?
kommer den att sköta sitt jobb utan massa korrigeringar och uppgradering av steg, med tanke på att mina övriga högtalare inte är så maskulina heller.....
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/02/16 :  12:20:31  Show Profile Send Hardseq a Private Message
asto: Jo, den blir ju lite "stor". Hur mycket plats har du och vad ska den användas till? Hur högt spelar du?

Edit: Hur stort rum?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?

Edited by - Hardseq on 2006/02/16 12:24:13
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/02/16 :  12:55:04  Show Profile Send Nicks a Private Message
Angående dipol så kolla på... tror att det var Mayday som gjorde ett dipolbygge med 15tummare....
Bernt har en tråd som är VÄLDIGT bra ang dipoler.
Sök här på forumet, det finns massvis med info ang dipolbasar.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/02/16 :  13:55:03  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Alla förslag på dipolbygge intresserar mig. Finns det någon länk som beskriver de relativa för/nackdelarna mellan dipoler och basprinciper? Min (begränsade) förståelse av dipoler är att de fungerar bra som basstöd för musik men att man svårligen kan använda dem för LFE i hemmabiomiljö pga hög -3dBpunkt.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/16 :  15:04:10  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Hur mycket plats har du och vad ska den användas till? Hur högt spelar du?


min tanke är att jag inte behöver ta ut max av elementet, utan att det blir ett lagom komplement till mitt biosystem i nuläget. jag prioriterar mao att storleken hålls nere. i framtiden om jag får möjligheten att bestämma mer fritt, så kanske det blir en TL ner till en 10-15 Hz i ett större rum.

Jag har idag ett rum som är 4,2 x 4,2 x 2,4 meter (ca 16 kvm)
jag gissar att jag har ett par kraftiga resonanser på ca 40 och 80 Hz

steget är nån Rila variant från fyndbörsen som enl. spec ska ge 250w i 8ohm om jag inte minns fel

subben kommer att användas mest till film tittande, och ganska lagom nivå, mina små mjölkpaket till surround system ger ju inte så mycket.
de presterar ju i princip inget under 100 Hz

quote:
Bernt har en tråd som är VÄLDIGT bra ang dipoler.



Jag har tittat lite i tråden, som börjar bli ganska lång nu

Jag har väl tänkt mig något liknande som Bernt och många andra har byggt, att man gör en kub på kanske 50 x 50 x 50 cm med en mellanvägg man monterar elementet i. Jag är dock lite osäker på öppningarnas area......

det ser nästan ut som att öppningarna har mindre area än elementet. ska det va så? I Tl sammanhang brukar resonansen sjunka något om man minskar öppningens area.....

Nån som har en aning om hur djupt den skulle kunna spela i en sådan liten kub utan att eq:a

quote:
Min (begränsade) förståelse av dipoler är att de fungerar bra som basstöd för musik men att man svårligen kan använda dem för LFE i hemmabiomiljö pga hög -3dBpunkt.



intressant fråga, jag inser nu att min lilla exempel låda ger kring 95 liter volym. effekttåligheten lär bli högre i slutet, men vilken skulle jag ha mest glädje av i min hemmabio. 95 liter dipol eller slutet?
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/02/16 :  15:26:13  Show Profile Send Nicks a Private Message
Här står det en hel del matnyttigt om dipoler.

http://www.linkwitzlab.com/

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/02/16 :  16:39:50  Show Profile Send Hardseq a Private Message
asto: Om du i framtiden ska addera en LT så kanske det är lika bra att börja med en sluten låda direkt. Effekten bör räcka för att få ett rimligt ljudtryck samtidigt som room-gain höjer -3punkten till någorlunda god nivå. Nackdelen är ju såklart att du inte utnyttjar elementet särskilt väl i en sådan konfiguration. Är du föresten säker på Xmax=38mm? Jag har aldrig sett ett TC-element med dylik slaglängd.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/17 :  09:58:32  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Är du föresten säker på Xmax=38mm? Jag har aldrig sett ett TC-element med dylik slaglängd.



Som jag skrev tidigare i tråden så var jag osäker på x-max och Sd.

men nu är jag ännu mer förvirrad, var i kontakt med Time på forumet som också har dessa TC-15 element (de ser exakt lika ut, samt köpta ungefär samtidigt)
Han fick ett datablad i samband med köpet och t/s parametrarna skiljer sig kraftigt ifrån min mätning.

databladet säger:

Fs 15,6
Vas 1039
Qes 0,32
Qts 0,31
Qms 12,2
Sd 855 cm^2
Mms 104g
Re 8
X-max 28mm
Bl 16,4

Direkt efter mätningen verifierade jag med ett annat element som jag vet parametrarna på från flera hempulsmätningar, och det såg ut att stämma.

Mitt TC element har legat och vilat ett tag, men det borde vara hyggligt inspelat då jag använt det i flera år tidigare.

Jahaja, vad gör man nu då, vilket skall man lita på

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/02/17 :  10:35:51  Show Profile Send Guru a Private Message
Har du inte spelat på elementet på några år så testa att lira lite mysiga frekvenser och testa mät sen igen.

Mvh
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/17 :  10:57:20  Show Profile Send asto a Private Message
Guru....

Elementet står och gungar på mysigt låga frekvenser nu
ska bli spännande att se om det blir någon skillnad efter vilan. fast det är ju en bit från 35 till 16 Hz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000