HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sennheiser HD 650 för 2500 !?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/13 :  09:57:53  Show Profile Send Balder a Private Message
Var ute på nätet och kollade runt lite. Hamnade på netonnet och såg att dom säljer HD 650 för 2500. Vanliga handlare tar ju 4500, snacka om vinst eller?

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/02/13 :  10:44:57  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag köpte faktiskt mina lurar på netonnet och än så länge fungerar de bra. Jag vet inte varför det skiljer så extremt mycket på priset men anmärkningsvärt är det i varje fall.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:07:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ett tag hade vi dagsnoteringar på var man kunde handla HD 650 nere på personlig HiFi : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35147#429398. Netonnet har legat bra till ända sedan de började sälja hörluren.

Fast nu verkar de ha pressat priserna 400:- till.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:32:57  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Är det någon som begriper hur det kan skilja så mycket?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/13 :  15:22:55  Show Profile
Är det en nyhet för er vilka marginaler som dom har?

Titta på vissa kinesmärken vad dom kostade här innan folk började importera själva. Sen sprack prisbubblan.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/02/13 :  15:38:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför det skiljer så mycket är att de lurar som säljs via vissa närbutiker inte är köpta av Sennheiser i Sverige, grå import som man kallar det...

Idag kan ingen handlare konkurera med dessa priser om man skall handla av den svenska importörern, då produkterna säljs för mindre än vad som går att köpa in dom för.

Kul för konsumenter som vill ha en bra produkt, tråkigt för handlare som inte kan handla med en intressant produkt...

/Martin
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/02/13 :  18:37:44  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Med andra ord ligger problemet hos den svenska importören. Jag får samma garantier, köper i fysisk butik i bägge fallen men i ett av fallen så skall en mellanhand ha väldigt mycket betalt.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/13 :  18:53:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Å köper man dom på "kontineten" kostar dom strax under 2000:-, trots att det borde vara lika innom EU.

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2006/02/13 :  19:56:45  Show Profile Send MartinX a Private Message
MartinH, om jag vore hifihandlare och upptäckte att produkter jag sålde kunde köpas i en annan butik för halva priset och att detta endast berodde på att den svenska importören hade grymt saftigt påslag skulle jag ringa upp importören i fråga och be dom förklara vad i he----e dom pysslar med, dom måste ju ge handlaren en chans.

Hur går kommunikationen med dom svenska importörerna till? Måste man köpa deras sortiment och priser rakt av? Om man upphäver sin röst och säger:
-Vafasen i tyskland är det ju halva priset!
Blir man mobbad då?
Det blir alltid en himla jämmervals när man tar upp detta med vissa näthandlares låga priser: -Oj oj hur skall vi klara oss dom säljer ju under vårt inköpspris!
Men hur aktiv är handeln med att pressa sina leverantörer? Detta att någon kan sälja så billigt till konsument, lägre än handlarens inköpspris innebär ju att någon i distributionskedjan skär guld med täljkniv, som jag ser det på butikens bekostnad.

Edit: Vill passa på att nämna att jag inte alls tycker MartinH kommit med någon jämmervals här detta gäller andra handlare jag pratat med och diskuterat priser.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2006/02/13 20:08:47
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/02/13 :  20:17:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
MartinX. Tycker du har rätt i att det ibalnd inte tas upp till diskution tillräckligt..

Man kan ju ibland undra hur det kan vara så stora skillnader på vissa produkter på olika marknader...

Näe jag skulle gärna vilja veta var dom köper sina produkter nånstans, för i så fall skulle jag nog kunna tänka mig att handla en pall eller så av diverse produkter !!

/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000