HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ändra förstärkning i rörförsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/02/12 :  12:54:17  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Rörförsteg har ofta väldigt hög förstärkning och passar därför inte alltid så bra ihop med transistorslutsteg. Om jag förstår saken rätt är det relativt ”enkelt” att ändra förstärkningen i ett rörförsteg, om man bara vet vad man skall göra. Det jag fått sagt till mig handlar om att byta värden på motstånd, om man vet vilka och hur de är kopplade.

Jag vet att det finns många rörkonstruktörer på forumet. Ni kanske kan bekräfta eller dementera om det är så? Går det utifrån bilden här nedan säga hur man skall minska förstärkningen? Vilka motstånd bör man då byta och till vad?

Vänligen

StefanB



www.akkelisaudio.com

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/12 :  12:59:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det är svårt att se utifrån en bild. Vad är det för försteg? Kretskoppling?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/02/12 :  14:27:56  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Ett enkelt sätt att minska förstärkningen (och som bonus få minskad distorsion) är att ta bort avkopplingskondensatorer som eventuellt sitter över katodmotstånden (förutsatt att det är gemensam-katod-koppling). Förstärkningen minskar eftersom katodmoståndet då inför lokal motkoppling. Prova med det först, så riskerar du inte heller att förskjuta rörens arbetspunkter.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/02/12 :  15:46:50  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Vilken kretskoppling, ja det har jag ingen aning om? Röret till vänster i bild är ett 12AX7 och det till höger i bild är ett 12AU7.

Signalen kommer in i försteget, går sedan vidare till en volymkontroll, efter volymen vidare till dessa två rör och efter de två kondensatorerna till höger i bilden går signalen till utgången till slutsteget. Så ser kopplingen ut.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/12 :  18:34:21  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
svårt att se exakt på bilden men jag tycker det verkar vara två vanliga (stereo) steg med 12ax7 bestyckning:
Ra= 47K
Rk = 1,5K ??? oavkopplad
Rg 470K

12Au7
Ra 100K
Rk 1,5K (15K?) oavkopplad
Rg förmodligen genom pot...

BYT 12AX7 mot ett 12au7 eller 12AT7 eller

minska Ra i steg 2 till 47K


b


Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/02/13 :  10:46:16  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Om man bara byter anodmotståndet, vad händer då med strömmen genom röret?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000