HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sidohögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2002/11/03 :  17:32:42  Show Profile Send Didde a Private Message
Fundarar på att bygga mej ett par nya sidohögtalare till mitt 5.1 system hemma.Förut hade jag ett par 5" Rila bredband en en sluten låda på 1,5 l, men den idén har jag förkastat.

Fuderar på att använda mej av ett par Seaselement.
Midbas: P14RCY
Diskant: H534

När jag satt mej ner för att räkna på en låda så slutade kalkyleringarna på en basreflexkonstruktion på 2,4 l.Lådresonansen på 74,9 Hz.Själv tycker jag att det låter väldigt lite för ett 5" element.
Så jag skulle bli glad om ni kom med förslag på utformningen av lådan stl., rör, m.m. Eller om det kanske är så att ni har invändningar på elementvalet?

Om någon sen skulle kunna skissa på ett filter som fungerar bra ihop med elementen vore det ju kanon.

Undrar även över om hur man skärmar ett element på bästa sätt utan att använda en kompensationsmagnet?Hur viktigt är det sen att bygga med näst intill identiska element i t.ex. sido/center högtalarna?

MVH

// D

"De e bara å spackla"

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/03 :  18:42:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Funderar på att sälja två av mina P17RCY (2mån gamla), du kanske är intresserad?

Jag kör med 1mH, 8uF-2.2ohm parallellt med elementet (jämnar ut toppen kring 2kHz om den inte önskas)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000