HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förslag på bra Elektroniklitteratur
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/11/03 :  11:19:41  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag tror nog att jag vill lära mig elektronik i alla fall. Har gjort ett par försök tidigare men inte riktigt lyckats...

Nåja... Har ni förlag på någon litteratur som ger grundläggande kunskaper i analog elektronik med fokus på audio (förstärkarkretsar och filter mm)? Den skall vara förhållandevis praktiskt inriktad, inte kräva djupa matematikkunskaper och skall vara inspirerande och lättläst (Jag är ganska trög). Den får gärna dra en kort resume om passiva komponenter och grundläggande tekniker som spänningdelning osv i första kapitlet men inte avhandla detta genom halva boken. Den får gärna inleda med Op-ampar för att sedan gå på transistorn (Hmm Har försökt andra hållet men fastnat).

Tja vad vet jag... Vilka böcker är era favoriter

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/03 :  12:47:02  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
gymnasie skolböcker innom ämmnet, borde passa perfekt.
ganska grundläggande, ganska lättläst, jag har då lärt mig en hel del av det jag kan genom dem.
kan kolla upp vad dom hete om du vill.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/11/03 :  14:03:01  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det finns en bok som heter Praktisk analogteknik, Tillämpningar av Anders Gustavsson. Går att låna på biblioteket (i Lund iaf). Vet inte om den kan ge något men jag har för mig att det inte är så mycket formelrabblande i den. Titeln låter ju lovande i alla fall...

Annars kan du ju läsa på www.sound.westhost.com under "articles". Där finns genomgång av de flesta "audioämnena".

/Marcus
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/11/03 :  15:29:32  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag har lite dåliga erfarenheter av gymnasielitteraturen då jag inte lyckades förstå någonting av denna då (Grundläggande Analogteknik, Lars Nordlund och Evald Soomägi). Samma författare skrev även Grundläggande Digitalteknik som jag inte heller förstod någonting av. Dock läste jag en annan bok inom området digitalteknik och bitarna föll på plats.

Då jag sysslat med programmering i över 15 år slutar jag aldrig att förbryllas över hur dåligt en del läroböcker fungerar på mig. Även om jag kan ämnet i fråga så rör de till det så man inte förstår någonting.

Skall knalla ner till biblioteket och se vad de har iaf.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000