HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musiken på ett data chipp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/10 :  22:21:51  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vilka fördelar tror ni datachippet kommer att ha vad gäller det teckniska och ljudmässiga fördelarna.
(Det som kommer att ersätta en CD skiva och CD-spelaren)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/10 :  23:27:59  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
OK
Jag får väll börja då en fördel då.
Man slipper vibrationer/mikrofoni från rörliga delar från CD spelaren.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/10 :  23:30:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Man slipper felkorrigering...å dess brister

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/02/10 :  23:36:29  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Ska bli kul och gå ner till skivbutiken och leta chips
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/11 :  00:26:14  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/11 :  00:27:19  Show Profile
Varför den sura gubben? Det är väl positivt att det blir bättre!
Jag kör redan idag allt jag kan via datorn
Tveksamt dock om musiken kommer att levereras på chip.. än så länge kostar det nog alldeles för mycket.
Att klämma in en blue-ray på 50Gb i ett chip skulle nog kosta en liten slant

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/11 :  00:27:21  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Tycker att det i det långa loppet borde vara enbart fördelar med detta.
Känns ganska omodernt att behöva läsa av en snurrande skiva i realtid istället för att bara tanka informationen från ett minne.

Stereotypen
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/11 :  00:33:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Sura gubben?
Det kanske var lite synd att det ytterligare kommer att ändra skepnad vad gäller avspelningsmediat som jag tänkte.
Har vi snart inte kommit på vad som är bäst ännu????
Vissa har ju det

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2006/02/11 :  07:56:13  Show Profile Send krang a Private Message
Felkorrigering kommer det iaf finnas. Det har chipen redan och är en förutsättning för att kunna överföra i sådana hastigheter oavsätt om det roterar elelr ej. Chip avspelnignen vissar nog på lika många problem som det mesta annat och kommer kosta pengar för både audiofilen och gemene man. Men kanske kommer man kunna ha en högre kvalitet per krona än idag. Man kan ju hoppas det är målet även om det finns mycket som visar på att det inte alltid är fallet.

...Det är inte bara formatet och dess avkodning som gör vissa mp3-spelare kassa.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:44:01  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
krang: Ja men vi slipper Audio CDs "bristfälliga" felkorrigering. Om man har musiken lagrad digitalt som filer på ett chip eller hårddisk så är det ett betydligt bättre format än Audio CD.

En Audio CD skiva läses av med en standard som kallas "reed book" och i den standarden så tillåts inte att det sker några omläsningar av skivan om det skulle uppstå något läsfel utan det finns lagrade en del "korrigeringsinformation" (Cross Interleaved Reed Solomon Code. Felkorrigeringsalgoritm)som hjälper till att återskapa ursprungsljudet,och om "korrigeringsinformationen" inte räcker till så görs det en "gissning" (interpolation) av hur ljudet skulle ha låtit.

Så man slipper interpoleringen vid felavläsningar av informationen som lagras på minnen/hårddiskar.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2006/02/11 12:45:44
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:56:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Så man slipper interpoleringen vid felavläsningar av informationen som lagras på minnen/hårddiskar.

...eller om de lagras som vanliga wav-filer på en cd-rom...

Det är inte det fysiska mediumet som är det väsentliga i det sammanhanget utan vilken standard för avläsning som används.

Edit: Lade till citat eftersom det blev lite otydligt annars.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/02/11 13:50:28
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:10:50  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jättebra med chip! Så kan man få läst in texten och musikerna som medverkar på en lins som man sätter i ögat... eller varför inte 3D glasögon....snark vad trött jag är på denna nya teknik som inte har ett skit med musik att göra
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:58:18  Show Profile Send hjort a Private Message
Det är vad man gör det till Håkan!

Vill du lyssna på konstant felkorrigering med CD eller en perfekt kopia?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:08:51  Show Profile
Håkan64: Var du likadan när cd-skivan kom? Bara massa ettor och nollor.. usch usch

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:49:45  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Martin.M: Var du likadan när cd-skivan kom? Bara massa ettor och nollor.. usch usch
hjort: Vill du lyssna på konstant felkorrigering med CD eller en perfekt kopia?


Jag vill lyssna på musik felkorrigerad eller ej! Jag vill kunna fortsätta hitta ny musik med hjälp av att läsa på omslagen - vem som lirar på plattan, vem som producerat (vilket idag är oftast Pentium och hans coca-cola drickande hårddiskpolare) etc. Jag har inget emot utveckling så länge den inte går bakåt och det tycker jag den gör när det gäller musik.

Snart är det melodifestival: SVT's egna reklamjippo där det står massa dumjönsar med en mikrofon och vickar på arslet och kallar det musik - SKIT är det!


Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/11 :  18:05:04  Show Profile
Nu blir jag förvirrad, även om musiken skulle börja säljas på minnesmoduler skulle det fortfarande finnas ett fodral kan man anta
Själv tycker jag det går framåt! Särskilt nu när dolby true-hd, dolby-plus och dts-hd kommer.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/11 :  18:08:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det räcker inte med att det kommer format, någon måste göra något vettigt med dem också...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2006/02/11 :  18:14:23  Show Profile Send twotone a Private Message
quote:
Jag vill lyssna på musik felkorrigerad eller ej! Jag vill kunna fortsätta hitta ny musik med hjälp av att läsa på omslagen - vem som lirar på plattan, vem som producerat (vilket idag är oftast Pentium och hans coca-cola drickande hårddiskpolare) etc. Jag har inget emot utveckling så länge den inte går bakåt och det tycker jag den gör när det gäller musik.


Men om musiker och producent är teknikvänliga kommer säkert varje "skivsläpp" eller chipsläpp ha en hemsida med drösvis av info, foto eller filmer från inspelning, kommentarer kring inspelning och den kreativa tanken bakom. Forum för fansen osv osv, eller? Många musiker har fina hemsidor idag, som täcker upp det mesta som är värt att veta. Där finns det t.o.m plats för mer info än de gamla Lp-konvuluten hade utrymme till

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/02/11 :  19:35:24  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
twotone: Så då menar du att en lyssningskväll ser ut så här:

1. Man tar fram "chippet"
2. Sen bärbara datorn och sätter sig i favoritfåtöljen
3. Surfar till hemsidan och läser

fy fasen vilken trist kväll....
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/11 :  20:22:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Eller surfar til hemsidan via sin HTPC och läser informationen på sin 50" plattskärm som hänger på väggen, bakom högtalarna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/11 :  20:22:53  Show Profile
1. Man tar fram fodralet med sitt chip.
2. Man sätter den i sin stationära chipspelare.
3. Man läser på/i fodralet om man nu gillar sånt.

Ser ingen större skillnad mot en cd-skiva förutom att formatet är bättre eller missförstår jag vad du menar Håkan?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/02/11 :  20:29:53  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Martin.M: Hur stort tror du fodralet till ett chip kommer att bli?

Som utvecklingen går nu så kommer det inte att finnas "format" att köpa i butik utan all handel kommer att ske på nätet. "Album" som koncept kommer att försvinna efter hand. Fler och fler upptäcker hur smidigt det är att bara köpa de låtar man gillar på en platta. Skivbutikerna kommer inte att kunna överleva på de små volymerna de säljer. Det är kris redan som det är.


Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/11 :  21:23:28  Show Profile
Tror inte det skulle vara något problem att göra fodralet i samma storlek som en cd?!
Titta bara på ett dvd-fodral vad onödigt stort det är, skulle kunna göras både mindre och plattare.

Själv tror jag inte att det kommer att fysiska format kommer att försvinna. Kommer alltid att finnas folk som tycker om att ha travar med saker hemma.
Något jag skulle vilja fanns var att köpa på nätet, få låtarna direkt. Sen för dom som vill kan man få skivan hemskickad till självkostnadspris, dvs tillverkningspriset dagen efter... vad kan det vara .. en tia max.

Själv skulle jag aldrig köpa något som jag sen inte har kvar fysiskt om tex burken går sönder.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/02/12 :  00:27:15  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Ett format som slipper fel är förståss mycket bättre än ett där fel kan uppstå (CD).
Valet av CD kom till för att det gick att få till billig tillverkning, hyfsad tålighet och dessutom finns viss del av skiv-känslan från vinyl kvar. Dvs det är fortfarande en skiva som snurrar.
Chip med stor lagringsvolym är idag mycket dyrare än CD, så det dröjer nog några år till innan försäljning på chip är rimligt. Men varför ha musiken på ett fysiskt medium?
Det ger tillverkningskostnad, transportkostnad, lagerhållningskostnad och det kan gå sönder.

Jag tror att framtiden är att man antingen kan ladda ner musiken till sin dator (som förståss även är en del av steroanläggningen) eller så kan man streama musiken från siten där man köpte musiken.
Om hårddisken skulle krasha eller att man är på annan plats så skall man förståss gratis kunna ladda ner musiken igen. Detta skyddar mot disc-krasher och dessutom så är det som att du alltid har all din musik med dig (förutsatt att du har internetkoppling).

Känslan av konvolut är ett litet problem, men jag tror att det är en liten minoritet som anser att konvoluten är viktiga. De som anser att de är viktiga bör förståss kunna ladda ner och skriva ut konvoluten eller visa dem på bildskärm.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/12 :  11:45:01  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Känslan av konvolut är ett litet problem, men jag tror att det är en liten minoritet som anser att konvoluten är viktiga. De som anser att de är viktiga bör förståss kunna ladda ner och skriva ut konvoluten eller visa dem på bildskärm.


Det där går väl redan, iTunes har ju t.ex funktion för att visa konvolut, och det finns ex. program som laddar hem dem från ex Amazon.com.

Men visst, det känns lite ovisst idag om vart vi är på väg, och jag kan mkt lätt förstå varför Håkan64 känner som han gör. Kvalitetsmässigt kan det ju gå vilken riktning som helst, och jag vill nog själv ha någon form av hårdvara, gammal vana kan tänka. Fast å andra sidan behöver jag inte ha dem tillgängliga jämt, för snart skall alla mina CDs digitaliseras, och sedan åker de upp på vinden, är trött på CD, satsar ett tag framöver på vinyl och DVD-A i första hand, tills nästa formatkrig är över.

Skall det i framtiden bara bli digitalt, och då bara t.ex via nedladdning så hoppas jag det kommer att avspegla sig på priset också, men vad händer då med mer obskyr musik, kommer det finnas plats för den på framtidens servrar, jag är osäker............

J. Ullberg
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:45:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tittade igenom senaste Hifi-Choice nu i helgen. Enligt deras krönikor så kan man att döma av vad som visas på mässor och annat just summera utveckligen på ungefär följande sätt

*CDn är på väg ut men kommer finnas kvar i några år till

*Vinyl lever soom "audiofilformat"

*SACD verkar ha tappat farten (inte ens Sony verkar tro på det längre, SACD går inte att använda med de nya formaten), DVD-audio har ju sitt nya format så där händer det ltei grann. Dock är bägge formaten på väg ut utan att någonsin ha slagit igenom på allvar.

*De nya DVD-formaten är dock på gång (HD-DVD och Bluray) och musikmässigt är de ekvivalenta (samma format, olika hårdvara). Kan vara lovande

*Dessa nya format är gissningsvis de sista som är "hårdvarubaserade", i framtiden är den nedladdning som gäller, ev. kommer vi inte heller kunna köpa musik utan istället så får vi hyra rätten att lyssna till en skiva under en viss tid.

*Kvalité är inte prioriterar vare sig hos producenter eller konsumenter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000