HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HIFIFORUM CIRKLOTRON SKOLA..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:02:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
oki-doki...men finns det något smidigt sätt att säkerställa balansen i kretsen...

jag menar...om bas-emitterspänningen stiger på en av trissorna en aning... medför väl detta en strömmen ökar genom både Q1 och Q2....men att strömmarna genom lasten "tar ut" varandra ..så ingen spänningsökning uppstår över R2 o R3 - vilket annars hade haft en dämpande effekt på strömökningen...eller ?

Edit: stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/11 12:15:30
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:06:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ahhh nu tror jag jag förstår..."förstärkarhalvorna" dämpar VARANN på nåt vis..eller?

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/11 12:07:18
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:21:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Detta är nog mera rätt. Tror att den andra skulle kunna bete sig lite mystiskt.

Nej än så länge har jag inte medvetet byggt in några självkorrigerande funktioner i kretsarna.
Det kommer sen. Om det blir en obalans så kommer det att flyta ström genom högtalaren.
Med Fetar har jag inte haft några problem med bias stabilitet. När
jag blandar in Överstegurun Skägget Nelson Pass i det hela lite senare fram i artikeln/tråden
så kommer det in en massa självkorringar mm spännande.... Mycket mums finns det kvar.
Än skrapar vi bara på grunderna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:27:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag lägger in nått lite tyngre att grubbla på för dom som känner sig manade.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:34:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nu blev det förvirrat....på båda sista bilderna...

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:38:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ignorera den sista bilden. Vi kommer väl dit nån gång.
Kom ihåg att R3 och R4 bara finns där för att ställa bias med. I verkligheten
skulle det vara potentiometrar för att justera tomgångsströmmen oberoende av
variationer hos transistorerna.
Allt R3 och R4 skall göra är att utveckla ca 0,7 volt mellan bas och emitter.
Kretsen är precis lika enkel.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:56:27  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Jag läser detta med stort intresse, det första jag gjorde igår när du började skriva var att klippa in text och bild till ett wordokument så jag fick det samlat, skrev ut det och satt sedan på bussen hem och försökte förtvivlat komma ihåg vad min ellära-lärare sa till mig för 15 år sen. Väl hemma fick jag ta rätt på en beskrivning som förklarade emitterföljare och arbetspunkter (det var mycket som behövde fräshas upp).

Så jag hade tyckt det var mycket roligt om du fortsätter skriva Jag är övertygad om att vi är många som uppskattar det! Det har alltid varit tråkigt att se dina idéer och inte förstå dem, så kan det ändra på sig så..

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:56:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ser ut at vara strömspeglar å strömgeneratorer...så del för del hänger man väl med ...men HELHETEN är lite mer svårbegriplig...men jag tror å hoppas att du gör en genomgång.

Nu kröp det fram en massa "otäcka" PNP-transistorer i alla fall...

Edit:

OT: återkommer.."måste" slipa lite högtalarlåda

Edited by - ohmega on 2006/02/11 12:58:41
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:31:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Är det så att strömspeglarna har till uppgift att skapa bias?..och en viss förstärkning?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:44:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Strunta i den sista Cirklokretsen. Koncentrera dig på att förstå grunderna först. Jag kommer till de mer kompliserade kretsarna snart nog ändå.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:48:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Oki

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:30:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag läser detta med stort intresse, det första jag gjorde igår när du började skriva var att klippa in text och bild till ett wordokument så jag fick det samlat, skrev ut det och satt sedan på bussen hem och försökte förtvivlat komma ihåg vad min ellära-lärare sa till mig för 15 år sen. Väl hemma fick jag ta rätt på en beskrivning som förklarade emitterföljare och arbetspunkter (det var mycket som behövde fräshas upp).

Så jag hade tyckt det var mycket roligt om du fortsätter skriva Jag är övertygad om att vi är många som uppskattar det! Det har alltid varit tråkigt att se dina idéer och inte förstå dem, så kan det ändra på sig så..

Jättekul att läsa Mickeman! Det är alltid roligt när man lyckas skriva nått som nån annan kan ha nytta av.
Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:42:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Jag lägger in en liten slarvigt ritad bild om hur strömmen går vid tomgång. Den snurrar runt runt genom nätdelarna och transistorerna, men inte högtalaren. Detta är endast vid perfekt balans och tomgång, dvs ingen diff signal in på "gatarna" (fin svängelska!) på transistorerna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:50:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Så här går då strömmen vid en plötslig signal. Ena transistorn stänger och den andra öppnar. Plötsligt har den fina "åttan" brutits upp i två cirklar som båda går genom LOAD, men åt olika håll. Strömmen går mao i en 8 liknande figur vid tomgång men i cirklar med motsat riktning vid signal. På så sätt får man en pushpull funktion, och därmed växelström genom högtalaren. (musik)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:13:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Andra halvan av vågformen.
Egentligen går ju strömmen från minus till plus, men jag tycket att det är enklare att tänka så här.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:43:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nä Cirklo, strömmen går från plus till minus - medans elektronerna går i motsatt riktning.

Edited by - ohmega on 2006/02/11 15:44:14
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:52:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ah! Tack!
Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2006/02/11 :  16:21:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Just det där med att strömmen "går som en åtta" är liksom nyckeln till att förstå hur det funkar, det var det åtminstone för mig då jag började titta närmare på Circlo´s skisser för en tid sedan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/12 :  10:21:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Så! Nu har alla fått lite tid på sig att smälta alla bilder och allt snurr.
Dax att gå vidare.

Nästa del blir då spänningsförstärkning. Här tycker jag att det finns ett stort gap. Har aldrig sett någon Cirklotron där spänningsförstärkningen inte kommer från andra kretsar utanför själva cirklotronen. Här känner jag mig unik. Jag hoppas att det finns andra där ute som kan den magiska konsten. Jag känner mig ensam i detta topologiska skymningsland. De flesta blir bara till totala frågetecken inför vissa av mina kretsar.Hoppas jag har fel.Snälla, den som kan detta ge dig till känna!

Annars så blir det väl min uppgift att föra kunskaperna vidare.
Varken BAT eller ATMA-SPHERE har annat än utgångs steget i cirklotron konfiguration, vad jag vet.
Nu är det dax för frukost så det bör väl börja dyka upp bilder om nån timme eller så.
Tills dess: simma lugnt!
Johannes.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/02/12 :  11:19:06  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Jag tror inte att jag, Bernt, Pac, och Ohmega ensamma står för över 330 läsningar av denna tråden. Det blir så mycket enklare för mig om jag får nån typ av respons på vad jag skriver.

Klart att vi är fler medlemmar som läser dina postningar

Fast den första bilden i tråden satte griller i huvudet på mig. Inte van att se en emitterföljare med spänningen B2.

Var tar vi klivet från Push-pull till Circlotron?
Kanske behövs lite kaffe här också...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/12 :  11:40:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Neee. Spänningsförstärkning från en Cirklo kan väl inte vara svårt! Bara att ta två motriktade Pass Zen förstärkare. Så här:

-Tänkte jag för tre år sedan......
Väl byggd och jag var full av förväntan. Nu dj_vlar skall Mr Pass få se sin överman. Nu skall jag bli kung och regera över HELA hifivärlden!!!!!!

Så vad hände? Varför är jag inte kung än?

..................

Edited by - Circlomanen on 2006/02/12 11:51:41
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/12 :  11:47:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Var tar vi klivet från Push-pull till Circlotron?

Alla cirklotroner med två transistorer, en på varje sida, är pushpull!
Alla mina kretsar på denna sida är pushpull cirklotroner. På första sidan av denna tråden finns väl nån som är sigle-end för enkelhetens skull.
Det är just det som är så smart. Man får en balanserad pushpull funktion men med bara N-Fetar eller NPN transistorer.(eller bara P-Fetar eller PNP transistorer om man vill).

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/02/12 :  12:00:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Spännande tråd! och nog går det runt alltmest i skallen.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/12 :  12:08:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ja... Varför är jag inte kung än....

Jo saken är den att vi har fortfarande en pushpull emitterföljare. (i stortsätt iallafall) Min lilla förstärkare gav inga 8 X spänningsförstärkning som förväntat. Den hade väl något mer än unitygain. Dvs det är en buffer. Den har hög (nja..) ingångsimpedans och låg utgångsimpedans och hyggligt låg dist, men ingen spänningsförstärkning.
Jag slet mitt hår, gjorde fula grimarser, sade stånga mig! sparka mig! gör något! vad som helst! Jag var så arg att jag bröt min lödkolv, slet av mig antistat bandet......

Oops! Jag kom visst av mig lite där.

Tittar man på vad som händer så är det de flytande nätdelarna som ställer till en del problem. Sätt fingret på ena "drainen" och följ hela "åttan" igenom, kom ihåg att strömförsörjningarna är så gott som perfekta kortslutningar vid AC (musik signaler).
Snart är vi framme vid "source" igen (via den andra feten). Hmm... Vad innebär det? Jo, vi har nästan 100% emitteråterkoppling. All tänkt spänningsförstärkning används för att skapa en låg utgångsimpedans och en linjär krets. Kan vara bra ibland men inte när man vill ha spänningsförstärkning.
Kretsen motsvarar då: (se nästa post.)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2006/02/12 :  12:21:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Får jag gissa på att det kommer att dyka upp en bifilärlindad drossel i sourcekretsarna snart?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000