HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 batterimata del av DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/09 :  14:34:53  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej!

Har en blyackumulator (eller faktiskt två) som matar en hörlursförstärkare. Funderar på att koppla in även något annat som behöver väldigt ren ström. Vad tror ni om OPamparna i utgångssteget på Cambridge DAC3? Batterimata hela DACen tror jag kanske inte på eftersom den del har rätt stor konsumption och dels har flera (6?) separerade strömförsörjningar och då vill man ju inte koppla ihop till en enda. Men vänster och höger OPamp kan man nog samköra enär konsumptionen tillsammans är försvinnande liten för en ackumulator varför överhörning väl måste undertryckas den vägen?

Har DAC3 med bytta OPampar. Är jag ute och cyklar eller tror ni på att detta ger renare ljud?

/ mvh Tomas F.

musikälskare

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/02/09 :  15:09:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Notera att "blyström" brusar en del,långt ifrån ren. Bruset kommer från den kemiska processen. Visst kan du batterimata men jag tror att det i långden blir lite tradigt. Blyackar håller upp till 10 år alternativt 1000 omladdningar. Blyckar självurladdar sig så underhållsladdning är nödvändig. En ack klarar ett par självurladdningar sen är de kaputt.

Frågan man säller sig: Är ljudet idag sådant att det tarvar åtgärd?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/02/09 15:10:01
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/02/10 :  00:43:02  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kan man inte mata existerande regulatorer med batteriet? Då sjunker brusnivån drastiskt. Lär ju avskärma bra från omvärlden.
Vore det inte mest intressant att mata DAC:en o andra digitala kretsar med batteriet för att just avskärma?
Blyackar/bilbatteri är relativt billig hifikomponent 375kr på HaraldNyborg Hjem o Fix mm.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/10 :  10:38:16  Show Profile Send TomasF a Private Message
ljudet ok idag, funderar på detta mest eftersom jag redan har ack på plats i racket och underhåller den. 12V 7Ah tror jag det är.

Regulatorer- det är förståss där jag ska koppla in. Tack, jag tänkte faktiskt gå direkt på DIL8-benen men ska prova detta på någon regulator i närheten av OPampen. Det sitter över 20 regulatorer på kortet...

Citerar Bardis: "Vore det inte mest intressant att mata DAC:en o andra digitala kretsar med batteriet för att just avskärma?"
Är digitala delarna mer beroende av ren DC än analogsteget? Bra att veta isåfall, jag har ingen aning men trodde det var tvärtom.

/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/02/10 :  13:07:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Att veta vilken kvalitet som krävs på matningsspänningarna för respektive del är inte det lättaste. Att dra iväg en lång ledning till ett batteri kanske i själva verket plockar upp störningar genom antennverkan.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/02/10 :  13:49:09  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Är digitala delarna mer beroende av ren DC än analogsteget? Bra att veta isåfall, jag har ingen aning men trodde det var tvärtom.



Det är helt rätt. Analogdelen är känslig. Men om förbrukarna delar på samma matning någonstans i kedjan, då kan digitala kretsar sända tillbaka högfrekvent brus i spänningsmatningen. Därför vore det intressant att dela på matningen och isolera de digitala delarna.

Ett sätt att dämpa högfrekvent brus är att sätta en liten drossel i serie med matningen. Inte alltid helt lätt om man inte vill skrapa lack och skära av banorna på kortet. I bland går det flytta på någon komponent och göra ett luftbygge (dvs sätta komponenterna på ett eget litet kort ovanför originalplaceringen. OBS nära förbrukaren!!)

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/02/10 :  18:43:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har en Pioneer PDS904 och en DV668,PDSén matar jag all 5v med en 12V/4A acc.Tar signalen digitalt från båda till en Roland M-1000 digital mixer,jag lyssnar genom hörluar änn så länge.Men jag gillar ljudet mer
från PDS én, är ett mjukare ljud på något vis.Den går ca 12/h på en laddning,sedan underhållsladdar jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/02/12 22:55:36
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/04/18 :  23:33:40  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej igen!

Nu har jag testat det som beskrivs i rubriken, en blyack matar regulatorerna på digitaldelen hos en Cambridge Audio Isomagic DAC. Analogdelen matas av orginalmatningen. Det låter klart bättre, mer extremfrekvenser o mer attack på tex pianomusik. Två bekymmer;

LADDNINGAR (min hörlursförstärkare behöver jag underhållsladda tre gånger om året, denna varje vecka...). Digitaldelen drar ca 240 mA.

ÖVERSPÄNNING på analogdelen? I orginal matades denna med ca 16 V från omvandlaren, nu har detta stigit ca 2 V eftersom den avlastats. Ev. kan det bli problem framöver med värmeutveckling?

Iallafall, nu vill jag inte gå tillbaka och vill slippa dessa ständiga laddningar så det blir nog att skaffa strömförsörjning. Finns något lågbrusigt färdigt eller färdig komponentsats att köpa billigt?

/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/19 :  00:14:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
LADDNINGA (min hörlursförstärkare behöver jag underhållsladda tre gånger om året, denna varje vecka...). Digitaldelen drar ca 240 mA.


Jag köpte en liten underhållsladdare hos Mekonomen (Switchad) stor som en tändsticks ask,ja modell större då.Den kan ju stå på och underhållsladda för jämnarn när man inte lyssnar,bara kopplabort när man ska lyssna,går ju också att fixa automatiskt när man slår på CD´n,har ej orkat fixadet än.

Jag har svårt att tro att 2v ökningen kan göra någon skada,är ju inte samma konstruktion som PDS904 så jag vet ej.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/19 :  21:52:09  Show Profile Send Lovan a Private Message
16v låter som matning till op-förstärkarna. Har dom en negativ spänning oxå? Isf skulle jag kolla så att det inte skiljer sig för mycket då det kan leda till(onödiga) DC-strömmar från oparna. Annars borde det inte vara någon fara.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:23:14  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tack, ska kolla DC.

Tips på kompletta kit för kraftmatning mottages.

/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:13:34  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
har skaffat blyackumulatorladdare som jag smidigt kan koppla in och helt koppla bort. Upplever mycket liten skillnad när den ligger på eller inte. Upplevde (som jag sagt oven) stor skillnad när jag separerade ut digitaldelens matning till batterier. / mvh Tomas F.


musikälskare
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:29:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ryssen:
Jag vill köpa 12V batteri och underhållsladdare hos Mekonomen.

Kan du nån URL, artikelnummer eller modellbeteckningar på något de har som skulle funka?

Jag vill mata en DDDAC som drar nånstans mellan 0,5 och 1A (12V).

Här finns lite batterier, men jag vet inte vilka som är lämpliga och jag har inte hittat någon laddare :P
http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kidck=269460845&butik=3105-000&sprak=S

KRAM

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:23:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
KRAM

????
quote:
http://www.ctek.com/se/multi%20XS%203600/egenskaper.asp

Är den jag använder.
Batteriet köpte jag från Jula,sluten 12/4A,finns ju även mer och mindre ampere.
Laddaren köpte jag på en lokal bilfirma,men mekonomen har oxå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/05 :  14:27:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
tack, ryssen!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000