HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Törs man köpa 10 år gamla högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2006/02/09 :  09:17:02  Show Profile Send Dre a Private Message
Hej

Är lite sugen på att köpa ett par stora högtalare ifrån mitten av 90 talet. Törs man det. Är elementen och delningsfilter upptorkade. Går det hitta reservdelar. Låter dom bra eller låter dagens 10 000 kr högtalare bättre än 90 talets 30 000 kr. Jag funderar på ett par Amerikanska bjässar.

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/09 :  09:21:43  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det beror ju på vilka element som sitter i högtalarna. Många av de kända (JBL, Fostex, Beyma mm) tillverkarna har reservdelar till äldre element.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/09 :  09:51:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Helt beroende på fabrikat. Konelement är ju lättare att underhålla än kanske en elektrostat.
Vad är det för högtalare? Bland många leverantörer finns det godbitar som är klart bättre än dagens tillverkning.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/09 :  09:54:18  Show Profile Send jaejin a Private Message
Som gemeni skrev så kan det vara bra att kolla hur lätttillgängligt det är att få tag i reservdelar och till vlket pris.

Men jag har stora amerikanska högtalare ifrån 90-talet och jag funderade faktiskt inte speciellt innan jag köpte dem.
Dels så kan element hålla långt över vad "folk" säger att de kan.
Har ställt ett par carlsson oa5 hos mina föräldrar som har ögds av en gammal gubbe sedan de var nya någongång på 70-talet. de fungerar utmärkt trots inga åtgärder alls under åren.

smått fantastiskt egentligen..

men i ditt fall så kolla gärna upp vad du riskerar i reperationskostnader ifall de skulle gå sönder men är det de högtalarna du verkligen vill ha så kan det vara värt att chansa ibland. Om man har råd och vågar vill säga...


Det du skrev om att 30 000kr på 90-talet och 10 000 nya.
Skulle nog vilja säga att 10 000kr högtalare ifrån 90-talet kan mycket väl slå en 30 000kr ny högtalare på fingrarna. men givetvis ifrån fall till fall.

Edited by - jaejin on 2006/02/09 10:02:57
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/09 :  10:04:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker inte 10-15 år är så värst gammalt för ett par högtalare. På 90-talet så har nog de flesta kvalitetstillverkare lite bättre gummi i kantupphängningarna. Iofs alltid bra att kolla upp om det finns reservdelar. Högtalare har haft en förhållandevis flack utvecklingslinje jämfört med tex CD-spelare.

Rätt modell och pris så kolla skicket. Det finns helt klart många fynd på högtalarmarknaden. Lycka till!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/02/09 10:07:08
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/09 :  10:38:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag köpte ett par högtalare med element från 1980....å dom var ju bra

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2006/02/09 :  12:28:48  Show Profile Send Dre a Private Message
Dynadio, mirage, infinity gamla testvinnare inget ovanligt okänt bara stora kända golvare.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/09 :  13:00:46  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Om elementen har skumgummiupphängning brukar väl denna frasas sönder med tiden men det går ju att byta ut. Gummiupphängning går att smörja in med glycerin så blir den som ny.
Amerikanska bjässar?
Funderar du på ett par Dunlavy högtalare eller?

Stereotypen
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/09 :  16:10:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Spännande tanke, gammal High-end mot ny mid-end i jämförelse, skulle vara kul att se lite tester på sådant. Inte bara nya grejor mot nya vilket kanske ger ett i längden tråkigt perspektiv i hifitidningar.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/02/09 :  16:13:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
elyterna i filtret kan ju vara torra och tråkiga, tätningar etc kan ju ha torkat med tiden...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/02/09 :  17:49:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker absolut att du skall slå till. Högtalarutvecklingen har som LeoArietis skriver mycket riktigt haft en utveckling, som oavsett vad hifitidningar skriver, faktiskt inte varit så stor utan det är ju efter hur du själv tycker att det låter som bestämmer om du vill chansa.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/09 :  17:50:13  Show Profile Send CC a Private Message
Mina Respons är från -88 ungefär och de är "fit for fight" :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2006/02/09 :  18:17:26  Show Profile Send Dre a Private Message
Sen finns ju nht, von schwikert(orkar inte) BoW Jag har inget på gång men håller ögona öppna.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/02/09 :  18:20:02  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
När det gäller konhögtalare så går det oftast att
laga, men som i mitt fall då jag har
4 st Emit och 6 st Emim(4 st Watkinsbasar)så är det väldigt vikigt att just planar-elemeneten är OK.

Jag har ett par Infinity RSIIA från 1980 i väldigt gott skick!

Såg 1 st Emim i mint cond på Ebay, den gick för $350..
Så ska man byta tex 6 st så..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/02/09 :  20:40:22  Show Profile Send Tomas a Private Message
Mina högtalare är 11 år och låter hur bra som helst!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/09 :  21:33:17  Show Profile Send mayro a Private Message


Mina Infinity var från 1978. Och spelade som stora gudar av välljud....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000