HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Välja baselement till musik/ bio sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Signature
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:36:33  Show Profile Send Signature a Private Message
Är inne på att bygga mig en sub till att spela ca 70% för musik och 30 % till bio. Min utrustning består av Primare SP31 som försteg och Cayin 5 kanals slutsteg och 5 st Swans M 1 som högtalare.

Sub:en får inte vara fysiskt stor utan ha en max volym på ca 40-50 liter men gärna mindre. Maxbudget får kanske ligga någonstans på 5 000 kr men gärna där också mindre.

Till att driva sub:en tänkte jag ev köpa ett beg tvåkanalsslutsteg som kan bryggkopplas, eller monosteg, eftersom den finns fina inställningsmöjligheter i försteget eller är det bättre med en sep slutsteg att stoppa in i lådan?

Nåväl till elementval. Har tittat lite på Peerless xxls 10-tum (maxstorlek) för basreflex nr 830846 som rek i en 48 liter låda. Elementet tror jag går att köpa hem till ca 1 800 kr.

Har också tittat på JBL GTO 1002D bashögtalare 2x2 Ohm som finns hos nårdic och är ett bilbaselement. Värdena är Fs 27 Hz Vas 38,7 liter Qms 6,45 Qes 0,46 Qts 0,43. Enligt mig verkar detta element ha fina värden och skulle enligt rek passa i en 36 liter basreflexlåda, men hur är det med bilbaselement i en hemmabiosub? Priset för detta element är 1 050 kr.

Snälla kunniga forummedlemmar! ge mig lite input på ovanstående funderingar om elementval och alt förstärkarval!

Är det också någon som har byggt en sub med ungefär mina preferenser så tar jag gärna mot lite mer info om bygget.

Vänligen

Signature

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/09 :  09:27:23  Show Profile Send Buggsson a Private Message
En sådan här borde du kunna få hem till Svedala för ca 5500 SEK (räknat på en kurs om 7.80) momsad och klar, kanske tull tillkommer.

http://www.rythmikaudio.com/servo_product.htm

Har bara hört bra om denna produkt

J. Ullberg
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/09 :  10:08:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Har också tittat på JBL GTO 1002D bashögtalare 2x2 Ohm som finns hos nårdic och är ett bilbaselement. Värdena är Fs 27 Hz Vas 38,7 liter Qms 6,45 Qes 0,46 Qts 0,43. Enligt mig verkar detta element ha fina värden och skulle enligt rek passa i en 36 liter basreflexlåda, men hur är det med bilbaselement i en hemmabiosub? Priset för detta element är 1 050 kr.


Lite väl högt Qts i förhållande till Vas för att sitta i en portad låda.

Jag skulle satsa på XXLS 10'an.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Signature
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:56:27  Show Profile Send Signature a Private Message
Buggsson
Är inte intresserad av att importera just nu men tack för ändå tipset.

Engelholm Audio
Efter ditt inlägg så började jag leta på nätet och prova div högtalarberäkningsprogram. Förstår vad du nu menar med relationen vas-qts. Hade jbl elementet haft 0,41 i qts så hade det blivit bättre. Fn så är nog xxls 10 nr 1. Om du har möjlighet att lämna en kommentar om ett annat element så är jag gärna tacksam. Det är ett macaudio 10" med
Vas 56
Qts 0,40
Fs 22

Enligt mina beräkningar så får jag en rak frekvensgång ner till under 30 hz och en -3db punkt på 22. Lådvolym 54,5 liter och ett 3" rör med en längd av 37 cm.

Kanske ett element som är bättre än Peerless xxls 10?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000