HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med modifiering Edison 18 (nu med schema)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/08 :  13:58:32  Show Profile Send Guru a Private Message
Tjo !

Funderar på att sätta skrivmejseln i min Edison 18 för att eventuellt få lite mer välljud :)

Här kommer schemat, vad bör göras, likrikting med rör ? ?

Tack till Erik för schemat :)

Obs schemat är Edison 12 enda skillnaden mot 18 är att katodmotstånden
till slutrören är 270 ohm istället för 150 ohm.

Edited by - Guru on 2006/02/08 14:00:07

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/08 :  15:20:18  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag vill (utan att ha provlyssnat) föreslå att kika på Morgan Jones "Bevois Valley amp".
DC-kopplat E88CC som ovan men oavkopplat och lite andra motstånd.
Ultralinjär koppling är kanske inte möjligt med dina transformatorer men där finns mycket att
vinna i ljudkvalitet. Ännu bättre (och enkelt) är det att triodkoppla, men uteffekten
sjunker till ca 5w om jag inte minns fel.
Jag kan som sagt inte garantera välljud ut Jones bygge, men beskrivningen av förstärkaren
i boken Valve Amplifiers vittnar om att konceptet är mycket väl uttänkt och beräknat.
Jones har inte det där extra ingångssteget och får då en ingånskänslighet på 2V vilket enligt honom
passar en CD-spelare. Jag misstänker att marginalen är i minsta laget för CD med svag nivå.
Du kan ju sätta in en switch för att koppla förbi första steget och bara köra detta när
inte signalnivån räcker till. Motkoppliningen får man stoppa in i katoden på andra steget på
samma sätt som den sitter nu i första steget. OBS: högtalaranslutningarna måste skiftas
till motkopplingsslingan, annars blir det medkoppling...

Jag vill inte läga ut Jones schema direkt på forumet, men mailar det gärna.
-Skicka ett mail till john "at" elektroarkivet "punkt" se

Hur hög B+ har du på slutrören?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/08 :  17:00:44  Show Profile Send Guru a Private Message
Bygga om till triod....hur går dett till ?

Jag hade inte tänkt mig några gigantiska ombyggnader utan endast lite finputsningar ;)

Hur mäter man B+ ??
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/08 :  17:11:08  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har läst ett antal trådar på diyaudio där folk har byggt med EL84 och några har fått en stor förbättring genom att ta bort återkopplingen. Kanske inte helt men de minskade den drastiskt. Ska kolla om jag hittar tråden ifråga, om inte annat så finns det ju ett gäng rörfreaks här som kan komma med idéer.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/08 :  17:23:26  Show Profile Send Kmj a Private Message
hittade den:
quote:
Is feedback required for UL EL84PP?

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=72147&highlight=el84 schematic

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/09 :  10:23:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Roligt att det fortfarande finns intresse för denna förstärkare. Det är nu nästan 20 år sedan som den lanserades. Ideen med Edison projektet var att presentera en byggsatsförstärkare med rör som alla hade råd med. Jag tror jag lyckades ganska hyfsat. För och
slutsteg kostade tillsammans c:a 3.500 kr vill jag minnas. Det säger
väl sig själv att för de pengarna blev jag tvungen att hålla en smal budget. Mycket kan naturligvis göras bättre, bla den simpla fasvändaren, denna koppling är inte helt linjär speciellt ej vid hög utstyrning. Då EL 84:orna ej kräver mer än c:a 7 volt RMS för full
utstyrning gick det väl hyfsat ändå. Det hade naturligtvis varit
bättre att placera fasvändaren som ingångssteg (Se Edison 60) följt
av Push-Pull drivsteg. Men då hade ett extra rör tillkommit, och sånt kostar pengar. Multisektionselektrolyten i nätdelen var heller
ingen höjdare men en billig lösning. Den läckte MELLAN sektionerna
vilket dels orsakade återkoppling mellan stegen samt dålig filtrering i allmänhet.

Ja det är mycket som kan göras och jag ställer gärna här på forumet
i den mån jag kan. Jag får mer tid nu när jag avslutat min firma
Triod-Ljud AB

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/09 :  10:28:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Välkommen till forumet Erik!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/02/09 :  10:47:21  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag håller med Bernt! Välkommen Erik !
Det är med lite vemod man läser din hemsida nu.
Har fått mycket intressant läsning från den
Lyssnade förresten på din 750 förstärkare för ett tag sedan. mmmm mumma !!!

Mvh

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/09 :  11:15:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Man tackar och bockar!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/02/09 :  11:19:43  Show Profile Send edison a Private Message
OJ...det var som...

Klart du måste få ta det lugnt nån gång ;-)
Välkommen hit Erik!

Min E60 rullar för övrigt bara på sen du fixade lite med den för några år sen...härligt!

MVH
Mats N. i Örebro

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/09 :  11:42:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad var det för fel på den?

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/09 :  12:00:27  Show Profile Send Guru a Private Message
se schema längre ner :)

Edited by - Guru on 2006/02/09 16:09:26
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/09 :  12:41:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Skärmgallren är inte inkopplade!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/02/09 :  12:43:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Mja inte riktigt, 100-ohmarna ska kopplas mellan skärmgallret och anoden på respektive rör för triodkoppling.

4.7kohm/220pF kan du ta bort om du inte ska ha motkoppling.

Jag byggde denna själv någon gång 1989 tror jag, Erik (välkommen) sålde ut transformatorerna och jag köpte en omgång. Jag blev dock aldrig av med 100Hz-brummet så den blev stående. Nu när Erik säger att multilyten läckte mellan sektionerna så tror jag att jag nu vet vad felet är.

Idag skulle jag tagit 4 st 47uF/450V i stället för 200/200/75/25uF-lyten samt ersatt 33ohm med en 10H drossel som tål ett par hundra mA.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/09 :  13:03:33  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Hoppsan, 100-ohmarna ska sitta mellan respektive anod och skärmgaller.
Motkopplingen är också skum, den går mot jord. För att fungera måste den in på ingångsstegets katod.
-Kopiera hela katodkretsen från det bortplockade ingångssteget.
Med ett fasvändande förstärkarsteg bortplockat måste du byta plats
på motkopplingståt och jord vid högtalaren, annars lär det tjuta
hysteriskt.

Egentligen ska man väl också justera bias genom byte av EL84:ornas katodmotstånd.
Enligt databladet ska respektive Rk vara 270 ohm för ren pentodkoppling. Edison-burken har tydligen bara 150 ohm
vilket jag antar beror på att Erik valde att köra rören hårdare i klass A, medan databladet tycker AB
är gott nog. För triodkoppling ska Rk vara 560 ohm enligt datablad. Jag tror inte rören pajar av att behålla
2x150 ohm, men förmodligen hamnar arbetspunkten galet så att rören klipper långt innan de presterar maximalt.
Det sägs att trioder/triodkopplade p. bör köras i klass A men trots att databladen anger AB.
Huruvida 560 ohm Rk ger klass A eller AB ska jag låta vara osagt.
Med klass AB får man högre uteffekt men drar inte till fullo nytta av triodkopplingen.

Rekomenderat anodbelastningsmotstånd (utgångstrafon) Raa = 8000 ohm
för pentod PP, men 10.000 ohm för triodkoppling. Tror dock inte att
denna mycket svårjusterade faktor har någon avgörande betydelse.

Vad har Edison för spänning i utgångstrafons mittpunkt?
Finns möjligen några fler uttag på trafons primär så att du
kan testa att köra ultralinjärt. Kanske Erik kan berätta varför
han valde att inte koppla ultralinjärt?

Vid 300V får man som bäst 5w uteffekt med triodkoppling. Mina egna stapplande experiment med EL84 push-pull
gav hur som helst renare och trevligare ljud vid triodkoppling. Trots mer än halverad uteffekt märktes inte
någon radikal skillnad i ljudnivå. (örat är ju trots allt inte linjärt i uppfattad ljudstyrka)
Jag gjorde motkopplingen justerbar och med triodkoppling fick jag luftigare känsla då motkopplingen var låg.
Vid hög ljudnivå skrällde det dock illa, särskillt vid "dunka-dunkamusik". Vid ultralinjär pentodkoppling
behövdes mycket mer motkoppling för att tysta det vassa skrällandet. Vid ren pentoddrift lät det förjävligt
t.o.m. med full motkoppling. Jag (som är på drift ner i SE-triod-träsket) anser att ska man över huvud taget
använda pentoder ska de köras ultralinjärt och motkopplat. (men mina ord är ingen absolut sanning)

Med risk att bli lynchad av M.Jones lägger jag ut schemat på Bevois Valley (man kan ju se det som en hyllning ):
http://elektroarkivet.homelinux.net/webforumbilder/BevoisValley.JPG

Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2006/02/09 13:22:07
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/09 :  15:29:16  Show Profile Send Guru a Private Message
Nu ska vi se...Jag tar detta steg för steg så jag hoppas ni inte tröttnar...

Tack igen Erik :)

4,7K motstånd samt konding borttagna.

Flyttade 100ohms resistorerna. Triodkopplat nu ?

Edited by - Guru on 2006/02/09 15:45:53
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/09 :  16:02:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Beträffande katodmotstånden använde jag 150 ohm för
Edison 12 med 150 volts anodspänning samt 270 ohm
för Edison 18 med 300 volts anodspänning. Detta för
att ej överbelasta rören. Vid triodkoppling går det
med fördel att använda 270 ohm, högre värde minskar
uteffekten, men samtidigt ökar livslängden på rören.

5 watts uteffekt räcker ofta ganska långt, om man
ej har tröga högtalare, mina högtalare Glottern
spelar högt redan på 2,5 watt. Dessutom med full
"rikedom".

Tyvärr går ej utgångstransformatorerna att koppla ultra
linjär. Anledningen till detta är helt enkelt att jag
kom över en mängnd utgångstransformatorer till ett
bra pris, vilka saknade UL-taps. Det var mycket tack
vare detta jag kunde sälja Edison 12/18 til så lågt
pris.

Dessutom håller jag med "John A" (Andersson kanske?)att
pentodförstärkare måste motkopplas däremot ej Trioder.
I Edison 12/18 kan det vara intressant att vid pentod
koppling endast motkoppla över slutrören och låta
ECC 88:ona vara. Dom är ju så linjära ändå.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/02/09 :  16:06:46  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Å andra sidan, om vi motkopplar enbart över slutrören så ökar kravet på utspänning från fasdelaren så det blir lite ur askan i elden

Guru, du fick tydligen upp den gamla bilden.

Edit: du bytte bild, ser rätt ut.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2006/02/09 16:07:29
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/09 :  16:08:34  Show Profile Send Guru a Private Message
Nu ska det vara rätt bild, gör en refresch om den gamla hänger kvar.

Mvh
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/09 :  16:26:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Rätt tänkt, men EL 84 har så hög känslighet att det ej bör vara
några problem.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2006/02/09 :  17:01:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite synd att utgångstrafon inte har en centertappning på sekundären, då kunde man ha provat med katodåterkoppling. Kortare återkopplingsslinga än så får man nog leta efter.

Jag har ett par utgångstrafos från Edsion 12 som jag kört i ett numera pensionerat slutsteg med EL90 i pentodkoppling.
Om det blir nåt nybugge med trafona så blir det antingen nåt i stil med Heffaklumpen (triodkopplade 807:or) eller nåt egenkomponerat med 12B4A och nån fiffig fassplitter.
Lär dock dröja innan jag tar tag i det, jag är inte så sams med PP-kopplingar rent generellt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:51:08  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...rackarns nu spelar bara en kanal...:) Testade triodkoppla ena kanalen men det ville sig inte riktigt....

Edit: har återställt det hela så nu lirar det igen, ska ge mig på att koppla imorgon igen :)

/M

Edited by - Guru on 2006/02/13 20:00:59
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/14 :  17:02:56  Show Profile Send Guru a Private Message
Nu lirar det i Triodkoppling (tror jag). Nu ska bara första ingångssteget bort...

Tack Erik för alla svar på mina dumma frågor ;)

Mvh
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/14 :  17:50:43  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Nå, blev ljudet mjukare och klarare i diskanten?
Ändrade du katodmotstånden eller har du bara kopplat ihop anod med skärmgaller (via motstånd)?
Något som kan vara intressant är att löda in en omkopplare så att du under drift kan växla
snabbt mellan pentod och "fusktriod". Även en (stereo) vridpot på motkopplingen kan vara lärorikt.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/14 :  18:55:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Löd i så fall ett tröskelmotstånd före potentiometern, detta för att
undvika "vråltjut" i potentiometerns ändläge. Värdet må utprovas.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/14 :  18:56:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Löd i så fall ett tröskelmotstånd före potentiometern, detta för att
undvika "vråltjut" i potentiometerns ändläge. Värdet må utprovas.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000