HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på försteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/07 :  10:15:38  Show Profile Send ljud a Private Message
som skall passsa med roltel rb 1070 slutsteg och Dynaudio Focus 110! Kör en HK (receiver) som försteg nu och ljudbilden imponerar inte. Vil ha luftigare och större! Kan lägga runt 10 K.

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/07 :  10:53:25  Show Profile Send hman a Private Message
Vad sägs om en Rotel RC1070 (~6500-7000)? eller en begagnad Rotel RC1090?

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/02/07 :  11:01:04  Show Profile Send Apinator a Private Message
För luftigare och större ljudbild så hade jag nog satsat på ett beggat Musical Fidelity försteg av någon variant!
Funkar bra med Dynaudio iaf.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/02/07 :  11:14:58  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag skulle satsa på ett rörförsteg. Jag har själv ett Xindak XA3200mk2 som jag är mer än nöjd med. Väldigt fint och luftigt ljud med rörande magi . Kan köpas genom Akkelisaudio i Gbg.

Har du hela 10K att lägga, så skulle jag nästan leta efter ett beggat Audio Research försteg. Självklart med rör.

Vill du inte ha rör, så är ju Electrokompaniet ett fint allternativ också. EC 4.7 tror jag det heter.

Rotel+Rotel blir gärna lite ljust och tråkigt enligt mig. Men smaken är ju olika. Låna hem lite olika försteg och testa dig fram. Det är ju alltid det bästa.

Lycka till med köpet!

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/07 :  11:31:23  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack för alla förslag! Det är toppen att få en fingervisning åt det ena/andra hållet. Skaffade Rotel för kraften, som Dynaudio kräver. Skulle vara kul med nåt som färgade lite. Jobbar som ljudläggare av film och har Genelec som lyssning, vilka är väldigt analytiska. Detta låter som en paradox, men värdesätter detalj-rikedom mycket. (kanske alla gör) Vilket fall upplever jag min nuvarande ljudbild som ganska grumlig.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/07 :  12:35:17  Show Profile Send drkim a Private Message
Densen Beat 200 + Gizmo ett givet val enligt mig...

mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/07 :  12:42:15  Show Profile Send ljud a Private Message
vad är gizmo? (Jag är rätt grön).
Förresten. När börjar man kasta pärlor för svinen, när det gäller försteg? Jag tänker att försteg ändå står mycke för mycket av ljudbilden och därför bra att satsa på?

Rotel RB 1070
Dynaudio Focus 110
Pioneer dv 575 A (ska skaffa bra cd spelare)
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/07 :  12:55:08  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Har du behov att välja mellan olika källor eller är det bara volymkontrollen du är ute efter?

Ett tips kan kanske vara att satsa på en D/A-omvandlare med inbyggd volymkontroll... Jag har nyligen beställt en Benchmarc DAC-1 (där jag iofs bara har tänkt använda D/A-funktionen). Den har inte kommit ännu så jag får återkomma om ett par dagar med lyssningsintryck. DAC-1 ryms inom din budget och då behöver du inte byta ut DVD-spelaren heller.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/07 :  13:22:40  Show Profile Send ljud a Private Message
Intressant! Tillför det nåt karaktärsväg. Jag menar alla försteg har väl sina speiella sound? Och på sikt är jag sugen på kunna att lira mina vinylplattor. Just det, kör nu min Hk-receiver som försteg och vill slippa den i tvåkanal. Alltså jag vill ha HKn enbart till bio och pre out från den till ev. försteg med bypass funktion på volymen. Vet att div. försteg har den möjligheten.

Mvh Fredrik
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/07 :  13:52:44  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Ok, då verkar det inte som mitt förslag är något för dig. Du behöver ett traditionellt försteg helt enkelt, och helst med bypass i surroundläge.

DAC-1 har inga analoga ingångar. Den har visserligen 3 digitala ingångar, men jag tror inte att du kan ställa in HKn för att skicka front-out på någon digitalutgång.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/02/07 :  14:16:43  Show Profile Send Figge a Private Message
ljud
quote:
Och på sikt är jag sugen på kunna att lira mina vinylplattor.

Du har PM

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/07 :  14:49:38  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack Bom och Figge! Fiint försteg, Figge.Har steget "bypass ingång" Ang. vinyl så kommer skivspelaren stå ung. 4 meter från resten av anläggningen, så jag hade tänkt mig ett sep. riia steg nära, skivspelaren så att den oförstärkta signalen inte behöver färdas så långt.

Edited by - ljud on 2006/02/07 14:51:22
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2006/02/07 :  16:32:03  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Skall själv testa Xindak 3200 i framtiden, verkar vara extremt prisvärt!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/07 :  16:51:58  Show Profile Send ljud a Private Message
Xindak steget verkar snyggt, Har det fjärr och bypass input?

mvh F

Edited by - ljud on 2006/02/07 16:52:47
Go to Top of Page

Papaman
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/02/07 :  16:58:58  Show Profile Send Papaman a Private Message
Det har fjärr men ingen bypass!
Mvh,Patrik
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/07 :  17:14:12  Show Profile Send ljud a Private Message
synd....

Mvh Fredrik
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2006/02/08 :  06:41:40  Show Profile Send sumo a Private Message
Jag skulle satsa på rotel rc 1090
Jag har själv rb 1090 & rc 1090, spelar mkt bra tillsammans.
När rotel på hi-fi-mässorna skall spela på sitt finaste system så använder de rotel rc-1090 som försteg.
Jag har funderat på att sälja mitt eftersom jag numera använder det endast till hörlurarna.
(Slutstegat är kopplat till hemmabion)

//Sumo
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/02/08 :  07:09:42  Show Profile Send Drem a Private Message
Copland rörförsteg kanske? CTA-305 för stereo eller om du vill ha rör på sex kanaler, CVA-306.

http://www.copland.dk/products.htm

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/08 :  08:27:52  Show Profile Send drkim a Private Message
Gizmo är Densens grymma fjärr - helt i metall, samt uppladdningsbar. Vill du lira Vinyl så finns det olika Riaakort.
Riktpriset för en ny Densen Beat 200 ligger på 12.000 Kr - 2.500 Kr för Gizmo - 1.500 Kr för DP 01 Riaa

Den har även en processor ingång så försteget går ner i passivt läge - detta sköts enkelt med en knapptryckning på fjärren.

Kan ju nämna att jag har ett Beat 200 som jag kör tillsammans med ett McIntosh MC 352 (prisklass: mkt dyr) och jag känner inte att Densen inte räcker till - ganska bra jobbat för det priset

Brukar finnas beggade på www.hifi4all.dk

www.densen.dk

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/02/08 09:14:41
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/02/08 :  11:15:30  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Själv är jag sugen på pre-twentyfive från Holographic audio.
Den visades på Stockholmsmässan och var riktigt intressant.
Enda nackdelen jag kan se är att den saknar fjärr.
Den skall definitivt hem till mig för utvärdering framöver.

Audio analoges försteg skulle också kunna vara något.
Kanske också Primare pre30.

//Tux




Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/08 :  16:58:00  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack! Men jag ju kommit på att min dvd (pioneer dv 0575 A) skulle bli en riktig flaskhals, då jag är utlämnad till dennes DAC. Så det skulle vara ett försteg med bra DAC i så fall eller att jag lägger 5-10 k på en bra cd-spelare. Det hela blir lite dyrare än vad jag tänkte mig från början. Börjar undra om inte Arcam avr 300 skulle kunna vara något i stället för min HK AVR 435.
Finns det några bra försteg med DAC?

MVH Fredrik
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:47:16  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Här är ett tips som jag tycker att du bör kolla upp!
Harmony Designs pre 906 (http://www.harmonydesign.se/pre906.htm) kanske kan vara något? Det verkar finnas oändliga möjligheter att konfigurera den som man vill och fjärr är tydligen på gång (men finns inte ännu så det blir en framtida uppgradering i så fall).

Finns det någon som kan uttala sig om ljudet också?


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:56:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ett LS3 kanske för 5500:- DKK http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=6073

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/02/09 :  09:17:30  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag har sedan någon dryg månad tillbaka ett Harmony Design Pre 906 och det spelar i mitt tycke väldigt bra. Jag har uppgraderad nätdel, balanserade ingångar samt uppgraderad volymkontroll så mitt steg skiljer relativt mycket från standard modellen. Framförallt upplever jag steget som väldigt neutralt, det spelar det som finns på skivan helt enkelt. Enda nackdelen som jag ser det är avsaknaden utav fjärrkontroll men jag möblerade om lite hemma så det är de facto inget problem längre.

Jag har tidigare ägt ett antal försteg varav den del har varit ordentligt påkostade (t ex Classé CP47.5 och Perreuax SM6P) men jag tycker bättre om Harmony Design-försteget.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/09 :  12:12:46  Show Profile Send ljud a Private Message
Otroligt kul! Måste kolla upp dessa. Återkommer!

MVH fredrik
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/09 :  12:20:05  Show Profile Send hman a Private Message
Även jag har PRE906 med DAC (standard utförande) som jag matar med en Modifierad Sony CDP-930XB. Resultatet är mycket bra med undantaget för mina undermålliga slutsteg, som hårdnar diskanten.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000