HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nordost kabel klon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/02/06 :  22:42:46  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag läste nyligen på ett annat forum om en kabel klon på Nordost flata högtalarkabel. Klonen är gjord av Thorsten Loesch o kallas 3mp.
Kabeln bygger på 3m´s type 3749/68 ide/scsi3 finns på farnell o rs-component bl.a . Jag kan inte hitta artikeln o undrar om någon annan har läst den ? Användaren är Frode i Norge. Man skall använda sig av 16 ledare för plus o 16 för minus.

mats

1W=115db.

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/06 :  22:58:12  Show Profile Send freann a Private Message
Klon innebär (antar jag) att man använder samma ingredienser som originalet för att uppnå "samma" resultat (ProAc-kloner etc).
I det här fallet är det mer inspiration än kloning, eller hur? En scsi-kabel i teflon gör ingen Valhalla...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/07 :  00:14:22  Show Profile
Man kan nog "klona" en lite äldre kabel där kablarna är uppbyggda av koppar (ev sliver) som ligger i direkt kontakt med teflonet. De nyare modellerna blir dock lite svårare då teflonet är tvinnat runt ledaren. 20% av ytan ligger mot teflon och 80% är i luft. Sedan är slangen utanpå ditsatt med rätt schysst tryck mot den tvinnade teflontråden så att det är 100% mekaniskt stabilt och ej påverkas av vibrationer eller annat.
Fick en redig genomgång av nordostkillen (Björn?) på mässan och förklarade hur alla kablarna fungerade.
Fick själv ideén att försöka göra en kabel som liknar en av de äldre modellerna så det var väldans intressant det där matsj!

Tur att jag berättade det för Zalve också som tipsade mig om denna tråd

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/02/07 :  08:07:05  Show Profile Send matsj a Private Message
Freann jag förmedlade bara vad som stod i texten.ö Det är oftast svårt att "klona" något till 100%. Använder du samma färg som tillverkaren ?? t.ex ...

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:57:11  Show Profile Send freann a Private Message


Hmmm... blev allt lite sugen...
http://www.mycableshop.ca/sku/WIRRIB50FEP.htm?x=30&y=22

50st silverplätterade 30AWG trådar i teflon...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/07 :  20:09:55  Show Profile
Denna då, ännu bredare http://www.mycableshop.ca/sku/WIRRIB80FEP.htm

Eller lite mitt i mellan http://www.mycableshop.ca/sku/WIRRIB68FEP.htm

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/02/07 20:10:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000