HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Q-värde på spolar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/02/06 :  17:03:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hejsan!!

Luftlindade spolar har ett betydligt lägre Q än de med järnkärna eller de som sitter på transformatorkärna.

Ju större induktans i förhållande till resistans, desto högre Q.

Jag undrar helt enkelt vad spolens Q-värde har för inverkan på delningsfiltret och till slut ljudet som kommer ut...

Tack på förhand! / Petter


Edited by - PetterPersson on 2006/02/06 17:03:55

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/06 :  17:28:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Q värdet anger hur mycket inre dämpning, resistansen i kopparen ger i en spole, vilket då visar på hur dämpad eller odämpad resonans en resonanskrets med spolen i skulle ha.
En Supraledande induktans skulle ha ett skyhögt Q värde, dvs extremt odämpad resonans.
I ett delningsfilter är nog existensen av en spole i serie med ett element i sig den största boven, och Q värdet på spolen i fråga ganska ointressant, så länge det handlar om rimliga värden. Jag skulle personligen föredra luftlindat framför järnkärnor pga andra anledningar.
I allafall upp till att de luftlindade börjar få en serieresistans runt 0,5 ohm.
Ingen spole är alltid bättre. Dela aktivt!

Johannes.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/06 :  17:35:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Q-värdet torde dessutom ändra sig radiklt då man mättar kärnan i spolar med (just) kärnor.

Men då har man ju underdimensionerat...å det gör man ju inte!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:05:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det som i praktiken händer är väl att baselementets Qts (eller snarare Qes)-värde höjs pga serieresistansen. Kan vara bra eller dåligt beroende på situation.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:30:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det som i praktiken händer är väl att baselementets Qts (eller snarare Qes)-värde höjs pga serieresistansen. Kan vara bra eller dåligt beroende på situation.

Den bidrar inte bara med serieresistans. Den har ju en induktiv impedans som man inte skall glömma. Det är ju inte bara i den exakta delningsfrekvensen den ger en impedans utan många oktaver över och under.
10 mH har ca 1,88 ohm impedans vid 30 hz! Lägg sedan till nån ohm serieresistans så är mycket av förstärkarens dämpfaktor borta...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:34:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sanning!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/02/07 :  09:06:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Okay, tackar så mycket!

Det är nämligen så att jag fått tag på två par transformatorkärnor.
Dessa skall sitta i ett andra ordningens filter till SS 21W8554
och har lindats med 1,2mm koppartråd tills en induktans på 4,0mH.
Jag satte ett lager eltape mellan de båda halvorna i
transformatorkärnan för att få ett luftgap. Om ett extra lager
eltape sattes mellan kärnhalvorna (nästan) halverades induktansen
och Q sjönk från ca 300 till ca 150. Den luftlindade på 2,0mH jag
lindade nyss innan hade ett Q på ca 1 (vad jag minns). Snacka
om stor skillnad! Därför blev jag aningen konfunderad och frågade
han som jobbade på elektronikförrådet samma frånga som inlädde
tråden, men han kunde inte svara.

Tur att det finns hjälpsamt folk här :-)

Jag har två luftlindade på 7mH hemma, skall prova linda av dessa
och jämföra. Det blir nog den bästa lösningen.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/07 :  18:22:17  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Menar ni att Q-värdet hus delningsfiltrens spolar inte har någon betydelse?
I radioteknikens resonanskretsar/bandfilter har Q-värdet mycket stor betydelse för bandbredden.
I ett högtalarfilter borde en spole med lågt Q-värde ge flackare roll-off vid delningsfrekvensen.
Kan det stämma eller har Q-värdet kanske marginell betydelse vid LF?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/07 :  21:28:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
I sammanhanget så är skillnaderna på Q värden hos spolar ganska marginella. Den stora boven är ATT det sitter en spole där överhuvudtaget. Även en supraledande spole skulle kvadda dämpfaktor, tex.
Det är lite som att det kvittar för en överkörd grävling om det var en Volvo eller BMW...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000