Author |
Topic |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 17:03:18
|
Hejsan!!
Luftlindade spolar har ett betydligt lägre Q än de med järnkärna eller de som sitter på transformatorkärna.
Ju större induktans i förhållande till resistans, desto högre Q.
Jag undrar helt enkelt vad spolens Q-värde har för inverkan på delningsfiltret och till slut ljudet som kommer ut...
Tack på förhand! / Petter
|
Edited by - PetterPersson on 2006/02/06 17:03:55 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 17:28:12
|
Q värdet anger hur mycket inre dämpning, resistansen i kopparen ger i en spole, vilket då visar på hur dämpad eller odämpad resonans en resonanskrets med spolen i skulle ha. En Supraledande induktans skulle ha ett skyhögt Q värde, dvs extremt odämpad resonans. I ett delningsfilter är nog existensen av en spole i serie med ett element i sig den största boven, och Q värdet på spolen i fråga ganska ointressant, så länge det handlar om rimliga värden. Jag skulle personligen föredra luftlindat framför järnkärnor pga andra anledningar. I allafall upp till att de luftlindade börjar få en serieresistans runt 0,5 ohm. Ingen spole är alltid bättre. Dela aktivt!
Johannes. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 17:35:16
|
Q-värdet torde dessutom ändra sig radiklt då man mättar kärnan i spolar med (just) kärnor.
Men då har man ju underdimensionerat...å det gör man ju inte!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 19:05:50
|
Det som i praktiken händer är väl att baselementets Qts (eller snarare Qes)-värde höjs pga serieresistansen. Kan vara bra eller dåligt beroende på situation. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 19:30:38
|
quote: Det som i praktiken händer är väl att baselementets Qts (eller snarare Qes)-värde höjs pga serieresistansen. Kan vara bra eller dåligt beroende på situation.
Den bidrar inte bara med serieresistans. Den har ju en induktiv impedans som man inte skall glömma. Det är ju inte bara i den exakta delningsfrekvensen den ger en impedans utan många oktaver över och under. 10 mH har ca 1,88 ohm impedans vid 30 hz! Lägg sedan till nån ohm serieresistans så är mycket av förstärkarens dämpfaktor borta... |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 19:34:54
|
Sanning! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 09:06:36
|
Okay, tackar så mycket!
Det är nämligen så att jag fått tag på två par transformatorkärnor. Dessa skall sitta i ett andra ordningens filter till SS 21W8554 och har lindats med 1,2mm koppartråd tills en induktans på 4,0mH. Jag satte ett lager eltape mellan de båda halvorna i transformatorkärnan för att få ett luftgap. Om ett extra lager eltape sattes mellan kärnhalvorna (nästan) halverades induktansen och Q sjönk från ca 300 till ca 150. Den luftlindade på 2,0mH jag lindade nyss innan hade ett Q på ca 1 (vad jag minns). Snacka om stor skillnad! Därför blev jag aningen konfunderad och frågade han som jobbade på elektronikförrådet samma frånga som inlädde tråden, men han kunde inte svara.
Tur att det finns hjälpsamt folk här :-)
Jag har två luftlindade på 7mH hemma, skall prova linda av dessa och jämföra. Det blir nog den bästa lösningen. |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 18:22:17
|
Menar ni att Q-värdet hus delningsfiltrens spolar inte har någon betydelse? I radioteknikens resonanskretsar/bandfilter har Q-värdet mycket stor betydelse för bandbredden. I ett högtalarfilter borde en spole med lågt Q-värde ge flackare roll-off vid delningsfrekvensen. Kan det stämma eller har Q-värdet kanske marginell betydelse vid LF?
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 21:28:05
|
I sammanhanget så är skillnaderna på Q värden hos spolar ganska marginella. Den stora boven är ATT det sitter en spole där överhuvudtaget. Även en supraledande spole skulle kvadda dämpfaktor, tex. Det är lite som att det kvittar för en överkörd grävling om det var en Volvo eller BMW... |
|
|
|
Topic |
|