HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony CD spelare, vilka av dessa är bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/06 :  13:57:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns många äldre Sony CD-spelare som har bra rykte om sig att låta bra, men vilka av dessa kan mäta sig med "dagens CD spelare?

Nedan följer ett försök på att rangorde dem i ålder.

CDP-XA 5 ES (1996-1997)
CDP-XA 50 ES (1998)
CDP-XA 555 ES (1998-2000)

CDP-XA 7 ES (1995(6)-98)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/07 :  13:05:23  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ingen som har erfarenhater av dessa Sony spelare?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/07 :  13:57:35  Show Profile Send mayro a Private Message
jopp..
Men jag anser dom inte vara direkt "bra" någon av sonys spelare tyvärr..

En modern cd "från idag" är nog bättre om man söker lite...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/02/07 :  14:02:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
XA 5 har jag ägt och den är ett underbart drivverk för en extern DAC. Den är snäll och polerad i ljudet men har inte upplösning i toppklass.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/07 :  14:06:00  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ok, det beror ju på vad man menar med "bra". Har läst på några andra nordiska forum att de fungerar bra som drive med extern DA. Drivverken verkar ju vara rätt solida.
Det finns ju en del företag som "uppgraderar" där man bytar klocka och divers andra komponenter på dessa spelare också.
Är på jakt efter erfarenheter kring detta också på ovanförnämda spelare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/07 :  14:07:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Micke Y: menar du att upplösningen beror på drivverket, när du körde extern DAC?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/08 :  13:47:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Är det någon extern DAC som passar specielt bra till De ovan nämda Sony spelarna?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/02/08 :  14:04:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä som fristående CD spelare har den inte upplösning i toppklass. Som drive + extern DAC kommer resultatet vara beroende på samspelet mellan dessa.
Blev det tydligare nu?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/02/08 :  14:56:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Äger en xa-50es och jag tycker att den är rätt så trevlig att
lyssna på även utan extern dac. Trivsam och samtidigt lite rund
i dom lägre registren. Trivsam är inte helt fel det heller .
Den tjänar på en extern dac om den är bra (så klart, vilken spelare
gör inte det i dom här prisklasserna ? ) Jag har en "Krell-studio"
dac idag och den kombinationen fungerar helt Ok för mig.
Har ägt en ML no:36 som också fungerade väldigt tillfredställande
men då mitt övriga system är/var lite slankt i dom lägre registren
så gav Sony/Krell kombinationen sammantaget ett bättre resultat.
Som så ofta annars så är det systemanpassningen som bestämmer
slutresultatet. Vad "dagens cd-spelare" dock inte kan mäta sig med
är kvalitetskänslan. Inte många som kunde göra det när dom
tillverkades heller för den delen.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/08 :  16:22:55  Show Profile Send hman a Private Message
Jag håller med om att Sonys CD spelare är bäst som drivverk. Jag har en drivverks modifierad XB-930 som är kopplad till en PRE906 med dac (utan FIFO). Ljudet blev mycket mer dynamiskt och öppnare efter Harmony Design modifieringen.
Däremot är diskanten lite hård vilket säkert har sitt ursprung i mina onyanserade monoblock eller i avsaknaden av FIFO filtret innan DAC:en. I R. Harleys bok "Complete Guide To Hi-end Audio" påpekas att ett buffert filter innan DAC:en minskar jitter och diskant störningar. I Meridians CD spelare används inte mindre än tre sådana komponenter!

Prova/låna hem en Da9 med FIFO men räkna med att Du får lämna in CD:n för drivverks modifiering (Ny klocka och digital utgång mm) om Du vill uppnå bästa resultat.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/02/08 :  17:27:53  Show Profile Send luften a Private Message
Jag äger oxo en XA50ES som jag är mycket nöjd med. Använder den idag som drivverk, men den fungerar riktigt bra även som cd-spelare. Ska du använda den utan dac, skulle jag gissa att XA555ES är den bästa, eftersom den har en modernare dac än dom andra (gissar jag). Dock är den rätt sällsynt på begagnatmarknaden.


//air
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:27:14  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tack för alla synpunkter!
Jag har några gammla Sony CD spelare (CDP-557esD, CDP-930XB,CDP XA5ES och CDP XA50ES)ståendes som jag tänkte göra något åt, som att modifiera dem och koppla till en extern dat.
Håller med om att kvalitetskänslan känns i toppklass, klädda med koppar på insidan av chassit, så väger den tyngsta 18 kg.

? hman: Kan du (eller någon annan) rekomendera någon som utför drivverksmodifieringar(Ny klocka och digital utgång mm) på Sony?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/09 :  12:12:29  Show Profile Send hman a Private Message
Jag modifierade min CD spelare hos Mattias stridbeck på Harmony design. Hans hemsida är www.harmonydesign.se där hittar du hans telefonnummer och E-post address under kontakt.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000