Author |
Topic  |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 13:57:10
|
Det finns många äldre Sony CD-spelare som har bra rykte om sig att låta bra, men vilka av dessa kan mäta sig med "dagens CD spelare?
Nedan följer ett försök på att rangorde dem i ålder.
CDP-XA 5 ES (1996-1997) CDP-XA 50 ES (1998) CDP-XA 555 ES (1998-2000)
CDP-XA 7 ES (1995(6)-98)
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 13:05:23
|
Ingen som har erfarenhater av dessa Sony spelare? |
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 13:57:35
|
jopp.. Men jag anser dom inte vara direkt "bra" någon av sonys spelare tyvärr..
En modern cd "från idag" är nog bättre om man söker lite... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 14:02:32
|
XA 5 har jag ägt och den är ett underbart drivverk för en extern DAC. Den är snäll och polerad i ljudet men har inte upplösning i toppklass.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 14:06:00
|
Ok, det beror ju på vad man menar med "bra". Har läst på några andra nordiska forum att de fungerar bra som drive med extern DA. Drivverken verkar ju vara rätt solida. Det finns ju en del företag som "uppgraderar" där man bytar klocka och divers andra komponenter på dessa spelare också. Är på jakt efter erfarenheter kring detta också på ovanförnämda spelare.
|
|
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 14:07:44
|
Micke Y: menar du att upplösningen beror på drivverket, när du körde extern DAC? |
|
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 13:47:44
|
Är det någon extern DAC som passar specielt bra till De ovan nämda Sony spelarna? |
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 14:04:55
|
Nä som fristående CD spelare har den inte upplösning i toppklass. Som drive + extern DAC kommer resultatet vara beroende på samspelet mellan dessa. Blev det tydligare nu?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 14:56:13
|
Äger en xa-50es och jag tycker att den är rätt så trevlig att lyssna på även utan extern dac. Trivsam och samtidigt lite rund i dom lägre registren. Trivsam är inte helt fel det heller . Den tjänar på en extern dac om den är bra (så klart, vilken spelare gör inte det i dom här prisklasserna ? ) Jag har en "Krell-studio" dac idag och den kombinationen fungerar helt Ok för mig. Har ägt en ML no:36 som också fungerade väldigt tillfredställande men då mitt övriga system är/var lite slankt i dom lägre registren så gav Sony/Krell kombinationen sammantaget ett bättre resultat. Som så ofta annars så är det systemanpassningen som bestämmer slutresultatet. Vad "dagens cd-spelare" dock inte kan mäta sig med är kvalitetskänslan. Inte många som kunde göra det när dom tillverkades heller för den delen.
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
hman
Member

159 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 16:22:55
|
Jag håller med om att Sonys CD spelare är bäst som drivverk. Jag har en drivverks modifierad XB-930 som är kopplad till en PRE906 med dac (utan FIFO). Ljudet blev mycket mer dynamiskt och öppnare efter Harmony Design modifieringen. Däremot är diskanten lite hård vilket säkert har sitt ursprung i mina onyanserade monoblock eller i avsaknaden av FIFO filtret innan DAC:en. I R. Harleys bok "Complete Guide To Hi-end Audio" påpekas att ett buffert filter innan DAC:en minskar jitter och diskant störningar. I Meridians CD spelare används inte mindre än tre sådana komponenter!
Prova/låna hem en Da9 med FIFO men räkna med att Du får lämna in CD:n för drivverks modifiering (Ny klocka och digital utgång mm) om Du vill uppnå bästa resultat. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
 |
|
luften
Member

723 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 17:27:53
|
Jag äger oxo en XA50ES som jag är mycket nöjd med. Använder den idag som drivverk, men den fungerar riktigt bra även som cd-spelare. Ska du använda den utan dac, skulle jag gissa att XA555ES är den bästa, eftersom den har en modernare dac än dom andra (gissar jag). Dock är den rätt sällsynt på begagnatmarknaden.
|
//air |
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 19:27:14
|
Tack för alla synpunkter! Jag har några gammla Sony CD spelare (CDP-557esD, CDP-930XB,CDP XA5ES och CDP XA50ES)ståendes som jag tänkte göra något åt, som att modifiera dem och koppla till en extern dat. Håller med om att kvalitetskänslan känns i toppklass, klädda med koppar på insidan av chassit, så väger den tyngsta 18 kg.
? hman: Kan du (eller någon annan) rekomendera någon som utför drivverksmodifieringar(Ny klocka och digital utgång mm) på Sony? |
|
 |
|
hman
Member

159 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 12:12:29
|
Jag modifierade min CD spelare hos Mattias stridbeck på Harmony design. Hans hemsida är www.harmonydesign.se där hittar du hans telefonnummer och E-post address under kontakt. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
 |
|
|
Topic  |
|