De kablar jag hade funderingar på att ev modda på något sätt heter förresten "High end Supreme" (om detta är fabrikat eller modellnamn vet jag ej), vet ej mer om dem utan de inköptes för 200 kr vid ett högtalarinköp för fem år sedan. Inser naturligtvis själv att de knappast är High end direkt... ;-) Men de låter klart bättre än vanliga lakritssnören som följer med spelare i kartongerna.
Kan de vara vettiga utgångspunkter att byta kontakter på?
På en kort kabel (~1m) så är oftast kontakter dyrare än kabeln i sig (eller i närheten av priset). Så att slakta en hyfsad kabel för att sätta på dyra kontakter känns som slöseri. I så fall bättre att köpa ny kabel också.
IÖ säljer en i hans tycke optimal signalkabel i byggsats. Kontakterna är Nutriks bästa RCA kontakt. Finns även på ELFA som artikel 42-263-61 Ganska dyra blir kablarna förståss om man använder dyr kabel och dyra kontakter. Jag har för mig att 2x1m kabel i byggsats från InoAudio kostade ca 700:-. Om man köper liknande saker styckvis från t.ex. ELFA så blir det dyrare.
En billighetsvariant är att köpa en elektronikspray som tar bort oxid och skyddar mot ny oxid och rengöra dina kontakter med denna. Om du efter rengöring inte drar ut och sätter i kontakterna för mycket så ger det troligen perfekt kontakt i flera år. Kostnad ca 50-70:- och räcker garanterat för hela din anläggning flera gånger om.