HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Supersymmetri och MC stepup/RIAA.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/06 :  08:10:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har grubblat lite som vanligt och tänkte på att MC pickupper (pinupper!) vill ha en riktigt låg belastningsimpedans. Gärna 15 - 100 ohms nått sånt. Så långt allt bra. Men, man vill ju gärna ha låg förvrängning och väldigt lite brus och helst ingen återkoppling.
Hur gör man då detta.

Tittar man på Pass SUSY patent så står det nått om att kunna sänka dist och BRUS till en 1/100 del bara genom att nogrannt matcha de två halvorna i en SUSY krets. Hmmmmm.... Intressant tycker jag.
Kopplingskondingar är ju trista tycker jag, och då halkar jag lätt in på snurriga territorier med flytande nätdelar och Circlotroner!
Följande krets är en principskiss på den typen av krets jag skulle tro funkar fint.
Man sätter ju den ganska minimala återkopplingen med motstånden på ingången. Återkopplingen har ju som huvuduppgift att balansera och matcha halvorna. Denna krets är ju helt DC kopplad, Supersymmetrisk och balanserad. Det borde inte vara svårt att klämma in ett RIAA nätverk nånstans eller bara använda denna krets som en renodlad stepupp.

En ganska ogenomtänkt tråd skriven medans mina hungriga och uttråkade barn gör mer och mer hyss för att avleda Pappsen från dator.
Kommentarer (och beröm och hyllningar) mottages tacksamt.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2006/02/06 09:14:37

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:33:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tråkmånsar!!!

Bumpbump...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:37:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hur stor är din kvot mellan idéer och färdiga byggen egentligen?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:55:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ungefär 10000000/1 eller så

Det är synd om mig som har ett sånt överaktivt hypersmart sinne, å så lite tid å pengar...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2006/02/06 :  22:10:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vi har nog nåt gemensamt där...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/06 :  22:17:56  Show Profile Send time a Private Message
Kompisar...

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000