Author |
Topic |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 20:18:17
|
Här kommer ytterligare en av mina underliga frågor Jag försöker lista ut vad som är det bästa sättet att generera runt +6V (5.5-7V) från ett 12V batteri om man vill minimera högfrekvent brus(>1 MHz). Det är strömförsörjning till en komparator så det är inte mycket ström som behövs. Det "självklara" valet vore en fast spänningsregulator men jag har fått för mig att de faktisk genererar en hel del högfrekvent brus och det vill jag vill varje pris undvika. Vore en zenerdiod+resistor bättre i det här fallet?
Det ska tilläggas att komparatorn ska användas i en av mina mätuppställningar, det är alltså inte en direkt hifi-relaterad fråga.
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 20:27:52
|
Jag säger shuntreglering, utan tvekan.. Drar lasten väldigt lite ström och har en strömförbrukning som inte varierar över ett stort område så tycker jag att shunt är att föredra om du vill ha en snygg matningsspänning. lite bökigare än med en enkel spänningsregulator typ 7806, men klart värt besväret
När det gäller zenerdioden så kan vissa typer generera mycket mer brus än andra, har för mig att lågvoltare genererar minst brus, så det är bättre med ett antal 2,7V i serie än en ensam 30 Voltare |
Livet är för kort för mono |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 20:32:23
|
..kom på att jag kanske skulle tipsa om lämplig regulator oxå.. LM431/TL431 kan du kolla upp, dom ligger runt 50-60µV i brus.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 21:07:34
|
En zener brusar väl rätt rejält också. Det är väl därför man inte använder dem utan lysdioder istället. Jag skulle nog byggt en regulator och då är det väl inte mycket att tveka på utan bara att kolla var peranders har att erbjuda.
LM78xx och liknande är kanske inte direkt nåt att tänka på... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 10:30:10
|
Förklara för mig, som inte är så hemma på nätdelar, varför det är svårt att filtrera bort högfrekvent brus?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 15:31:53
|
Jag tror jag ska prova med en shunt-regulator. Tack för tipsen
Engelholmaudio: Det beror dels på vad man menar med högfrekvent och dels på hur mycket dämpning man behöver. Det normala är att det blir lättare att filtrera bort brus ju högre frekvensen är, att ex. helt filtera bort 50 Hz är extremt svårt (vilken är en av anledningarna till att att all precisionselektronik är batteridriven) medan 5 kHz är rätt enkelt att få bort även med passiva komponenter. Men när man kommer upp runt 1 MHz och uppåt så blir det besvärligare eftersom strömmarna då inte alltid går som man tror, fenomen såsom parasitisk kapacitans och induktans m.m blir viktiga och jordningen blir rätt knölig (man behöver jordplan och helst flerlagerskort). Man måste också vara noga med hur man ritat kretskortet för att undvika crosstalk osv. Det är dock fullt möjligt att filtera ordentligt upp till ett par GHz med "vanliga" komponenter om man är duktig, därefter måste man tänka i termer av mikrovågor och vanliga filter gjorda av diskreta komponeter fungerar i princip inta alls (ett vanligt lågpassfilter som dämpar 60 dB vid 100 MHz kanske bara dämpar 10 dB vid 3 GHz).
I det här fallet så håller jag på och bygger en komparator som ska ersätta den inbyggda komparatorn i en timer. Det blir en liten låda som skickar iväg en trigger-signal via fiberoptik när spänningen på ingången överstiger ett visst värde (ex 200 mV). Anledningen till bygger är helt enkelt att vi har problem med högfrekvent brus som bland annat kommer från just timmern (som är digital och därför skickar ut en massa skräp på ingångarna) och vi vill därför isolera den med fiberoptik. Eftersom syfter är just att få bort högfrekvent brus så är det vad jag prioriterar och istället för att avända en massa filter så försöker jag bygga så brusfritt som möjligt. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 14:32:42
|
Varför inte kolla hos t ex www.linear.com och deras appnotes
LM399 LTZ1000 (extrem!) |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 10:43:06
|
Hur sitter saker hopkopplade? Går timern på samma 12V batteri? (Annars behöver du väl inte oroa dig för brus från ett batteri)
Enklast blir en shuntreglering med en 6V zener. Och ett LC-filter, färdigt. Zenerdioder runt 6V har dessutom ett skarpt zenerknä. Nackdelen med shuntreglering är förstås att du drar ur batteriet snabbare, så det kanske stupar på drifttid.
[edit stavfel] |
Edited by - jonas_gbg on 2006/02/04 10:44:25 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 11:01:01
|
f95toli: Tack för svaret!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 18:15:53
|
Jonas_gbg: Timern är ingen krets utan en apparat, närmare bestämt en sån här:
http://www.srsys.com/products/SR620.htm
Som det är nu så mäten den tiden mellan en triggpuls från en svepgenerator (en TTL puls) till det att en spänningen ut från en förförstärkare
http://www.srsys.com/products/SR560.htm går över ett tröskelvärde (normalt runt 200 mV eller så). (det är en så kallad Time-of-flight mätning, vad vi egentligen är intresserade av ström men vi kan konvertera tid-> ström om vi vet svephastigheten). Man kan steglöst justera vilken spänning timern ska reagera på (och flank). Problemet är bara att ingångarna ger en del digitalt skräp UT också vilket stör mätningarna (dessutom får man problem med jordloopar, och att kablarna plockar upp skräp). Tanken är alltså att bygga en extern komparator och sedan skicka en TTL-signal till timern via fiberoptik. Då kan jag dessutom sätta komparatorn intill förförstärkaren inne i det skärmade rummet (där allt är batteridrivet).
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 19:51:08
|
Så här skulle jag vilja regga ned det. Med strömåterkoppling så blir det en snabb och bredbandig krets. |
|
|
|
Topic |
|