HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktivt delning + Passiv delning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ihlberg
Member

57 Posts

Posted - 2006/02/05 :  20:26:28  Show Profile Send ihlberg a Private Message
Hejsan,

Jag har planer på att införskaffa några basunderdelar till mina stativare (Compact XZ-1) och funderar på hur det blir om man
använder sig av ett aktivt delningsfilter kopplat till det passiva delningsfiltret i XZ-1.

Jag vill ogärna skruva isär stativarna och plocka ut delningsfiltret.

Jag antar att det blir nått fasfel gentemot basunderdelarna om man gör så här ??

/Stefan

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/02/06 :  00:14:18  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Nej, jag tycker inte att det måste bli fel. Du tar ett aktivt filter (per högtalare) efter försteget och skiljer basen från det övriga, sedan t.ex. ett monoblock (eller del av slutsteg) för basen och ett för XZ-1. Till XZ-1 kommer då mellenregistret och diskant, vilket hanteras som vanligt i det passiva filtret. Sedan får du se om det blir någon fördröjning pga den extra "elektronik-passagen" i det aktiva filtret, men det kan kanske åtgärdas med högtalarplaceringen eller i värsta fall någon elektronisk fördröjning.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/06 :  01:08:53  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Jag själv kör 2vägs aktiv delning och har lödat nya kablar från terminalerna direkt till elementen,och lidat ihop de kablar som går till delningsfiltret så det blir lätt att återställa,har även plockat bort de kondensatorer som bestämmer vilken frekvens mellanregistret börjar,då jag styr det på mitt delningsfilter...
Känns onödigt att signalen skall gå igenom en massa meter spole till ingen nytta...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/06 :  07:55:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du ska ju bara ha separata basstöd, då behövs inga som helst ingrepp i stativhögtalarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000