HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelporr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:22:58  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message
Nu antar jag att jag stiger på en del känsliga tår och målar ut mig själv som en komplett idiot, men jag måste bara få fråga.

Hur mycket märker ni egentligen av olika kvaliteter på kabel? När man spanar runt i trådarna här ser man rent ut sagt en djävla massa snack om kablar i dimension som trädgårdsslangar, omsorgsfullt upplagda på "cable elevators" och en massa annat tokigt.

Högtalarkablar, kablar mot elnätet, vad ni vill. Själv kör jag jordad standardkabel mot elnätet och en vanlig tvinnad kopparkabel i plasthölje från Clas Ohlson till mina Rogers LS3/5A. Ett tag körde jag t o m med sån där gammal telefonkabel (solid, typ en halv millimeter tjock). Låter grymt bra.

Samma med farsans stora dyra KEF-högtalare. Lite finare kabel är det kanske, men det är fortfarande vanlig tvinnad koppar.

Jag får en känsla av att antingen 1) är det bluff eller 2) är det till för folk som lyssnar med mätinstrument istället för öronen.

Jag sysslar lite med PA och studioteknik på sidan av, och förstår helt klart vikten av balanserade kablar i vissa fall. Men så länge som hemmasystemet inte står i närheten av en transformatorstation gör det väl ingen märkbar skillnad?

Jag vill inte låta som att någon har fel (för själv har jag nämligen ingen aning ^.^), men jag vill verkligen ifrågasätta betydelsen av kablar. Skulle någon åta att göra sig ett blindtest med min Clas Ohlsson-kabel mot någon dyr Supra-kabel (eller motsvarande)?

Rasmus

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:33:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Skulle någon åta att göra sig ett blindtest med min Clas Ohlsson-kabel mot någon dyr Supra-kabel (eller motsvarande)?


OK, skicka kablarna till mig så ska jag blindtesta dom åt dig. Jag kan sen skicka tillbaka den som var bäst.

mvh Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:41:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
I egenskap av kabeldåre,så är jag lätt med osså!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:43:19  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Räkna med mig!
Kände exakt som du gör...
Själv så kan jag börja med att säga att för 2 år sedan så skrattade jag så jag fick ont i magen över alla "hifi nördar" som köpte kablar dyrare än Supra Ply 3.4! Började med Supra 2.5 sen till Ply 3.4 och skillnaden vill större,sen bytte jag till AAD Q serien och tyckte att diskanten var väl vass och fråga lite folk och så var det någon som rekomenderade Audioquest,Började där med King Cobra signal (hade tidigare Supra EFF-ISL) och tyckte ljudbilden blev något närmare,Sen så köpte jag mig Gibraltar till mid/diskant och Slate till basen WOW! den vassa diskanten var helt borta och hela ljudbilden blev mycket mer detaljrik samt basen blev tajtare!!! Trodde aldrig ett par kablar kunde förändra så mycket,det är ju ändå en hel del pengar för att chansa!
Sen (dum som jag var) läste jag en test på deras Anaconda och "råkade" hitta den begagnad för 2500:- (kostar nya 9000:-) när jag kopplade in dem så trodde jag att jag skuvat upp volymen en hel del.Återigen blev ljudet bättre och bättre och sen "råkade" jag hitta Volcano högtalarkabeln begagnad för 5500:- (kostar nya 19000:-) och? ja vad tror ni???
Detta upplevde jag mest
1. diskanten blev klarare.
2.Distade gitarrer,orgel,virvel m.m. lät mer som det skall
speciellt från mellanregistret.
3.Basen blev mycket tajtare,dvs. skinnet från baskaggen hördes tydligare...
4.Detaljrikare

När t.o.m min svärmor som inte är den smartaste personen på moder jord undrade vad jag gjort när jag hade kopplat in ett par PLY 3.4 i hennes stereo,för hon tyckte ljudet blev mycket bättre...
Jag är själv "ekonomisk" när det gäller att köpa till rätt pris,och hade jag inte hört så stor skillnad så hade jag ALDRIG köpt kablar för så mycket pengar,finns ju annat att lägga pengarna på.

Återigen!
Jag köper inte kablar för att det skall se coolt ut och imponera på vänner,helst vill jag inte att kablar skall synas alls,men det är ju lite svårt att lägga mina fetknoppar i en vägglist...

P.S Tycker absolut inte Supra PLY 3.4 låter dåligt utan den passar inte ihop med mina prylar...

SNÄLLA!!! LÅT INTE DENNA DISSKUTION OCKSÅ BLI ETT TRÅKIGT KRIG SOM DE FLESTA ANDRA VARIT!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/02/04 23:50:29
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:47:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
HAr precis flätat färdigt högtalarkablar av lackerad koppartråd,solid ledare.
Bomulls-isolerade blev dem oxå...!

Den gav direkt aningen djupare bas,men nu bi-ampar jag ju oxå...

Balanserade kablar har jag ett par av,som är i nästan rent guld rakt igenom.
Har aldrig hört en mer levande ljudåtergivning med dem!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:51:55  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
VA! Rent guld???
Låser du in dem i kassaskåp på natten???

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/02/04 23:53:26
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/05 :  02:43:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
nä,fan!
Har en digital-kabel i nästan rent silver och sen kan vi dra in SignalCable`s SilverRevolution som är en underbar kabel,oxå i silver från ända till ända!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/05 :  09:34:42  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/05 :  11:00:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag håller med Björn på Nordost. Kablarna sätter ribban men kan inte leverera bättre resultat än elektronik och högtalare. Det innebär i sin tur att bra kablar kan avslöja brister i elektroniken eller störningar i återgivningen.

Om du bor i närheten av Mariefred/Strängnäs är du välkommen hit till Mariefred för lite utvärdering av dina kablar och lite allmänna jämförelser mellan kablar som jag upplever ha tydliga skillnader. Allt från strömkablar till högtalarkablar kan vi testa.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/02/05 :  11:29:33  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
När t.o.m min svärmor som inte är den smartaste personen på moder jord undrade vad jag gjort när jag hade kopplat in ett par PLY 3.4 i hennes stereo,för hon tyckte ljudet blev mycket bättre...


Klockrent!!

Det behövs alltså bara ett par normalt fungerande öron för att snabbt höra vilken förbättring man får med bättre kablage!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/05 :  12:27:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag minns en särskild händelse.
Vi var hemma hos Lasse Andersson och lyssnade på hans anläggning.
När vi satt och drack kaffe så gjorde han något med anläggningen utan att vi uppfattade vad. Men ljudet var plötsligt påtagligt sämre, grått och trist.
Alla reagerade på förändringen.
Det visade sig att han hade bytt ut nätkabeln på sin cd-spelare från en silvervoice till en vanlig standard kabel.
Han bytte tillbaka och skillnaden var faktiskt stor.
Då pratar vi alltså om två meter nätkabel.
Gissa vilka nätkablar som sitter i min anläggning.
Efter att jag testat dom i min anläggning så var det helt enkelt inte roligt att lyssna efter att jag lämnat tillbaka dom igen.
Att kablar gör skillnad är väl något som är vida accepterat idag och det känns som att skeptiker idag är folk som ännu inte testat kablar ordentligt.
När det gäller prisvärdhet för olika kablar så är det något helt annat.
Det är inget man kan debattera utan det måste var och en avgöra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/02/05 :  22:06:16  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Jag får en känsla av att antingen 1) är det bluff eller 2) är det till för folk som lyssnar med mätinstrument istället för öronen.


Bluff kanske kan finnas. Det skulle vara att man försöker utnyttja Placeboeffekt för att övertyga någon om att det låter bättre.

Mätinstrument skulle vara välkommet, det är mest tyckande.
Vissa tillverkare hänger upp sig på någon parameter och visa upp mätdata för sina kablar jämfört med några andra märken.


Som många varit inne på i andra kabeltrådar här på forumet så bör man tänka på att annat = störningar, kan plockas upp av kablarna och följa med in i apparater.
Alternativt kan en störig apparat smitta ned de andra.

Därför är det så hopplöst att jämföra lyssningsintryck.
Två personer kan komma fram till helt olika slutsatser.

Person A har en anläggning som är fri från störningar.
Provar en ny skärmad kabel, men hör ingen skillnad och tycker därmed att olika kablar är bara snack.

Person B har en anläggning i en störig miljö.
Provar samma kabel som A och tycker det låter bättre i sin anläggning. Denna person kommer att tala om hur betydelsefullt det är med olika kablar.

Vem av de har rätt? Båda, men det beror på att de har helt olika förutsättningar när de gör sina lyssningar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000