HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Muhammed-Bilderna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/02/04 :  15:00:13  Show Profile Send KingX a Private Message
Ja jösses.. vilken skruv det tagit här i Världen.
Det känns nästan lite obehagligt att sådana hära bilder kan få sådana starka reaktioner världen över.
Och nu har högerextremister börjat mobilisera sig i Danmark och protesterar lite här och var.

Man kan undra, varför så starka reaktioner mot sådana hära bilder? Får man inte driva med Religion? Ska jag som, icke-troende, börja bete mig likadant? känna mig förtryckt över bilder på jesus, muhammed och annat då jag inte tror på ngt av det? Nej, jag beter mig civliserat och bryr mig inte alls..
Tycker folk borde ha rätt att kunna driva med Religion också..

Hur som haver.. utveckligen som skett över dessa bilder har lett till ngt ganksa otrevligt i den stämning som sprider sig genom Europa just nu.

Vad tycker ni andra?



//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/04 :  16:05:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Finns mycket man kan bli upprörd över här i världen... Men att någon ritat en snubbe i turban är inte en av dem.

Att inte få skriva, tycka etc. som man vill är att riva en grundpelare i det moderna samhället. Det är nog mer att uppröras över...


M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  16:19:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Detta är ett riktigt dilemma.

För mig har symboler nästan inget värde alls. För muslimerna är symboler, religon med mera otroligt viktigt. För mig är tryckfriheten viktig. Jag vet att regeringen i Danmark inte styr media. Samma sak i Sverige och i många andra länder i väst - regeringen är regeringen och media är media. I många muslimska länder har regeringen ett finger (eller två) med i media.

Personligen tycker jag det är "onödigt" att avbilda Muhamed. Jag hade helst sett att det inte hade gjorts. Det är otaktiskt. Onödigt. Men nu är det gjort. Jag anser samtidgt att man enligt tryckfrihetslagen skall få göra det om man vill. Varför man nu skulle vilja det...

Jag håller tummarna för att det kommer något positivt ut ur detta. Hoppas vi får större förståelse för muslimerna. Hoppas muslimerna får bättre insyn och förståelse i hur vår värld funkar där t.ex. regeringen inte styr media.

Men just nu är det läskigt...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/02/04 :  16:43:24  Show Profile Send Gus a Private Message
Ja vad ska man säga...
Jag vet just ingenting om Islam eller andra religioner,att försöka förstå är väl första steget om jag ska våga mig på någon slags "analys",tycker gör jag precis som EngelholmAudio,inget att tillägga i det fallet från min sida.
Lite läsning för den som orkar/
http://home.swipnet.se/corbie/Islamologi/index.html
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:06:31  Show Profile Send boombox a Private Message
En del av det är nog också ett politiskt spel. Arabiska makthavare ser chansen att stärka sin position inrikes genom att ge sig på en yttre "fiende". Precis som Bush gör sitt bästa för att skrämma upp amerikanerna för att stärka sin maktposition inom amerikansk politik.

Och så filmar en frilansjournalist 4 st araber som bränner en dansk flagga, det visas över hela världen och så är cirkusen igång. Vem vet, han kanske ritade den själv på hotellrummet och gick ut på gatan och gav den till några han mötte, började filma och tjänade en årslön på en eftermiddag. Nyhetsbolagen tjänar också en hacka på att hålla det hela igång.

Jag har inga som helst belägg för något av detta. Det är bara teorier men nog är det underligt att det hela tagit sådan skruv.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:07:54  Show Profile Send KingX a Private Message
Ja kanske var det onödigt att avbilda muhammed.. men man måste väll ädnå få klunna "driva" med alla Religioner? Iofs var det lite ramaskri från Kristna människor då filmen "Life Of Brian" samt "holy grail" (båda gjorda av Monty Pyton) och man ville förbjuda desa filmer.. men det skedde ändå under mer kontrollerade förhållanden än dessa bilder hanteras idag.

Varför ska man inte få göra saker till lite kul? Jovisst Muslimer är lika mkt värda som alla andra.. men det är juh ändå ingen direkt "attack" påderas tro som dessa bilder är gjorda för att vara.. utan snarare lite kul. Ingen som läser tidnignen M.A.D? Där har vi en tidning som drivit med sånt här hur länge som helst... och mer därtill.. INGEN går säker i den tidningen! Men det är kul läsning för den som gillar sådan sorts humor.

nåväl.. jag hoppas också naturligtvis att detta inte ska blossa upp än mer..för det känns så fullständigt onödigt redan nu.


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:08:14  Show Profile Send hal a Private Message
Tycker att det här är en fråga som rör politik och religion och som inte hör hemma här. Se forumreglerna.

Ämnet är känsligt och kontroversiellt och har en tendens att bli alltför polariserat inte minst av medierna.
Av den orsaken bör vi avsluta tråden här.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:12:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
I dom europeiska länder det här berör så gäller yttrandefrihet, att hota(eventuellt till livet)någon för att man anser sig felaktigt behandlad faller så vitt jag vet under olaga hot och är således straffbart.

Edit: Han inte se förra inlägget. Ok, ingen politik alltså.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/02/04 17:13:31
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:18:28  Show Profile Send KingX a Private Message
hal: oki! ja det är iofs sant..min tanke var dock inte att komma in på just politk och religion.. utan mer vad folket anser om själva händelseförloppet som sker.. runt om i världen.. det e lite otäckt så att säga

men finito it is!

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:53:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hal, du har helt rätt. Vi avslutar diskussionen här och ägnar oss istället åt vår favorit hobby, HiFi.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:58:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tjohooo - hifi!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:04:52  Show Profile Send KingX a Private Message
Hifi hifi hifi!

Finns det inga roliga bilder på modiferade hi-fi prylar då? skämt bilder?

har för mig jag sett typ.. någr Krell Hårblåsare och lite sånt kuligt nån gång.. och nån Martin Logan Elektrostat MicrovågsUgn o lite sånt :)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:12:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Eftersom vi är överens så hänger vi på låset. KingX, jag har också sett de där bilderna, men tyvärr kommer jag inte ihåg var...

Men det finns säkert någon som vet, fråga gärna i en ny tråd.


P.S. Nu hittade jag: http://www.higherfi.com/index2.htm#anchorttables

under others...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000