HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om stativhögtalare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/02/03 :  22:53:58  Show Profile Send Sweede a Private Message

Jag sitter lite och klurar på att byta ut mina golvare i mitt lilla lyssningsrum mot stativhögtalare. Sambon har uttryckt en viss önskan åt det hållet och jag börjar långsamt ge med mig.

Ett par frågor inställer sig:

- Kan man väggmontera "vanliga" stativhögtalare, eller behöver man hitta modeller specialgjorda för att sitta nära (5-10 cm) väggen?

- Kan man "luta" högtalarna frammåt med bibehållen ljudkvalitet? Dvs, rummet är litet, högtalarna vill jag i så fall gärna ha ganska högt upp på väggen, kanske 1.5-1.8m upp. Är det "ok" att vinkla dem neråt för att "sikta in sig" på lyssningsplatsen?

Jag inser ju att det är ganska generella frågor, men jag skulle uppskatta lite åsikter... Jag har nu en liten Cambridge Azur 340A-förstärkare, den driver mina nuvarande lättdrivna golvare helt ok, men vilka stativare skulle passa till den? De är väl generellt lite mer trögdrivna?

Tacksam för svar.
/Nybörjarn

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:09:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Är det OK för dig att kompromissa med din hobby och ditt intresse?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:15:08  Show Profile Send Sweede a Private Message
Jag har ju sambo och barn, självklart är det ok att kompromissa.

Men, lite mer seriöst, vad menar du? Tycker du att det är en dum idé att satsa på stativhögtalare på väggen rent generellt?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:24:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag tror att INO har någon modell som är gjord för att stå på konsoller. Annars borde piP fungera bra också!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:31:42  Show Profile Send Sweede a Private Message
Ino Audio pIP ser ju kalasgoa ut...men , ach, jag är en fummelpelle.. skulle inte klara att bygga själv..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/04 :  01:05:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Köp Marbrinks.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/04 :  10:42:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Gillar du inte basåtergivning? Den lär väl bli lidande om du bara skall ha stativare. Jag har samma situation som du, men om jag skall göra frugan till lags och skaffa stativare så vill jag ha minst en sub också, och då faller ju hela tanken med att det skall bli mindre högtalare i rummet. Själv är jag på väg åt andra hållet, och än så länge är regeringen lyckligt ovetande

J. Ullberg
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/02/04 :  11:01:40  Show Profile Send Sweede a Private Message
Jo, basen lär väl försvinna lite, men det beror ju på vilka högtalare jag i så fall skaffar. De billiga budgetgolvare jag har idag (Proson Conquest 6020 MkII) är ju inga basmonster de heller, direkt, så frågan är ju om det märks någon större skillnad.

Men, som sagt, det jag primärt är intresserad av just nu är ju monteringen, alltså kan man montera upp stativare på väggen och luta dem inåt-neråt mot lyssningsplatsen, utan att förlora kvalitet, eller "måste" man ha dem "plant" för att inte förlora kvalitet?

Vad för typ av hyllor kan i så fall vara vettigt att använda?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  11:12:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag har ju sambo och barn, självklart är det ok att kompromissa.
Men, lite mer seriöst, vad menar du? Tycker du att det är en dum idé att satsa på stativhögtalare på väggen rent generellt?
Det var seriöst och allvarligt menat! Jag ville kolla så att du inte kompromissar bort något du egentligen inte vill kompromissa bort!

Att sätta upp stativare på väggen och att dessutom luta dom neråt eller uppåt är att skapa arbetsförutsättningar som högtalarna troligen inte är byggda för. Resultatet blir med stor sannorlikhet sämre. Det hela kommer ner till hur kräsen du är, hur du lyssnar och vad du vill ha.

Jag känner inte till dina Proson så jag har svårt att ens sia om skillnader...

Du kan inte istället för att skruva upp högtalarna på väggen försöka initiera sambon i ditt intresse lite gran? Gör ett för-arbete själv, samla ihop bilder på stativare och snacka ihop er! Kanske finns nån modell som utseendemässigt kan funka i bådas ögon? Nån söt liten Sonus Faber på fina stativ kanske kan locka?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/02/05 :  07:45:35  Show Profile Send Sweede a Private Message
Tack så mycket, det var ett bra inlägg.

Det som ligger bakom att jag funderar på att hänga upp stativare på väggen har dock med golvutrymme att göra. Som det är idag är det snarare golvytan som mina högtalare tar upp som är problemet, och det blir ju i så fall inte bättre av ett par aldrig så fina små högtalare på stativ.

Men du har helt rätt i att det är roligare om sambon är intresserad. I går kväll låg hon här och läste sin bok och lyssnade på Diana Krall och tyckte att jag hade riggat upp allt väldigt mysigt, så det är ju ett steg i rätt riktning.

Jag tackar dessutom för inputen, det var väl ungefär det jag var rädd för, att hänga upp högtalarna på väggen ger inget höjdaresultat. Då skrotar jag den idén.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2006/02/06 :  14:32:05  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Sweede!

För några år sedan övergav jag mina gamla golvplacerade "ESS amt 1a Bookshelf", till förmån för stativare. (ESS amt1a Bookshelf är namnet till trots är större många av dagens golvare) Mina säl till detta byte var ungefär som dina samt att jag tyckte att jag ville testa några nyare högtalare...

Jag skaffade därför ett par Monitor Audio GR10, som monterades på kortsidan av rummet ca två meters höjd och ganska mkt invinklade. Som "stativ" har jag stenskivor som sticker ut från en ganska bred bokhylla som löper runt hela rummet precis över dörrar och fönster. Avståndet till väggen från högtalarnas baksida blev då ungefär 35-40cm. På golvet kör jag en sub i ett hörn.

Det hela fungerar faktiskt utmärkt, eftersom böckerna på hyllan bakom funkar som "basfälla"... Numera är dock GR10:orna utbytta mot ett par Dulcet från Reference 3A.

Det optimala är kanske ändå att hitta stativare med basporten framåt, eller dito med "tryckkammare".
Angående neråtvinkling är det väl bara att prova om det funkar eller hur? Lycka till!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2006/02/06 14:35:27
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/06 :  17:19:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
I de flesta musikstudior jag har varit i så mixas musiken med högtalare monterade högt på väggen framför mixerbordet, tänkte inte då på det så mycket men minnet kom tillbaka när du förde frågan på tal.

1,5-1,8 meter låter inte extremt. Framåtriktad basport är nog en fördel kan tänka då flera stativare är konstruerade för att folk vill hänga dem på väggen. En del finns med både fram och bakåtriktad basport? Dynaudio tex?

Stativare kräver ju samma utrymme som en golvare om den står på ett stativ, skillnade är inte så stor varken i bredd, djup, höjd eller golvyta. Om man däremot hänger dem på väggen så vinner man i alla fall golvytan. Tror nog ändå att du får försöka få ut högtalaren åtminstone 25 cm eller nåt från bakvägg.

Nedåtriktat borde annars fungera. Det första som kommer att kännas annorlunda måste vara förstareflexen som normalt "studsar" i golvet strax framför högtalaren. Den är ju alltid närvarande vid vanlig placering - men är något man i regel försöker att dämpa bort.

Hoppas det blir bra!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000