HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som spelat in med Mac?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:36:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tjenna!

Igår satt jag och dum-drog på gitarren. Det slog mig att Mac'en jag hade framför mig ju faktiskt skall kunna spela in rätt enkelt och smidigt.

Det var smidigt. Hurra för Mac! Alla borde köpa det!

Jag körde med en stålsträngad rätt OK gitarr med egen inbyggd mick. Detta via en vanlig gitarrkabel in i en kontaktomvandlare så att den stora (6.5mm ?) jacket blev 3.5mm's rätt in i Mac'en. Det blev ljud och man hörde väll nästan vad jag försökte spela...

Jag tror programmet heter nått i stil med "Garage band".

Är det nån som använt det?

Nu lyssnade jag bara via Mac'ens inbyggda högtalare. Men det var rätt mkt bakgrundsbrus. Går det att trixa bort lätt?

Rock on!!!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:50:14  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag har spelat in endel i Garageband, med en mic i prisklass just under 1000 kr. Samma problem med brus, men det verkar vara svårt att få bort för mig iaf. Man får trixa med ljudkortets in-nivå för att få så mycket ljud som möjligt i förhållande till brus så att säga. Testa och byt kabel till en skärmad om du inte har det, och låt inte kablarna ligga i hög... hade ett brus-problem en gång tidigare, då var det kabeln som låg och gottade sig i alla störnigar från den andra utrustningen. Jag kanske blir lite carried away, men för några tusenlappar har du ju allt du behöver: ljudkort, mic och ev. ett midiklaviatur. Det finns mycket billigt bra för hobbyinspelning nu.

Det är definitivt ett lätt och roligt program, ger snabbt resultat men har ju inte lika mycket inställningar för eko och effekter som typ Cubase. Cubase å andra sidan var det så länge sedan jag gjorde något med så nu klarade jag ingenting när jag testade


PS. Jag är inte lejd av Apple, jag bara diggar programmet.

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/02/03 09:53:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/03 :  09:58:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant att läsa SA!

Jag är rätt säker på att kabeln är skärmad...men lika säker på att den låg enligt det berömda skatboet... Skall se vad det gör.

Jag tyckte det blev så dålig nivå så jag gasade upp nivån på alla ställen jag kunde. Gain'ade ca 2 dB överallt. Men självklart bör man säkert testa med mer rimliga nivåer.

Vad gäller effekter och dylikt tänkt jag ta det RENT. Bör kunna funka finfint att spela in sig själv och lyssna via anläggningen. Då om nån gång har man ju varit med om själva inspelningen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:33:36  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det kan bli utmärkt kanske inte perfekt men mycket bra..
Men du behöver en extern förstärkare .
Jag rekomenderar inte en billig mixer för 800 kr då den har samma brus .

Bygg en lite billigt å snabt.


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:38:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack för input Stefan!

Bör kunna använda den externa effekt-mojjen som min kompis har. Om jag kör den "rent" bör det bli mindre brus. Nått att fortsätta med iaf.

Nu e jag laddad för att hem och plåga gitarren och grannarna ännu en gång med Hotel California!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/03 :  15:53:38  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Once a mac you never go back!
Pc - pay & cry!

Stereotypen
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/02/03 :  22:07:36  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Garage band är very much en konsumentpryl, lämpar sig endast för hemmaskoj. Själv spelar jag för det mesta in med Pro Tools, men det är en helt annan prisbild så klart. Våra senaste två skivor är gjorda med Pro Tools och mac. Först 24-kanals Studer bandare 2", sedan in med allt i Pro Tools och sedan pålägg rätt in i Pro Tools.

Men jag tycker det är kul ändå att Garage Band finns med till OS X automatiskt. Alltid något.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  11:15:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
4 svar och ingen som vill att jag lägger upp musiken som MP3...tack för förtroendet grabbar! *skojar*

Vi får se här på söndag kväll om inte gitarrnerven kittlar till igen. Då med lite bättre inspelningsförutsättningar!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/02/04 :  13:54:14  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Haha... musiken är av för krass kvalitet för att dela med sig för min del. Jag brukar spela in när jag är arg och liknande för att göra något konstruktivt av ilskan, mest för att slippa ta ut det på andra.

Stereo Audio
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  14:15:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
..man tar ut det på gitarren istället! Ja jo mycket moll blir det!

Jag spelar oftast när jag mår bra, när jag har tid över. Så det blir mest glatt, lekfullt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2006/02/04 :  16:30:23  Show Profile Send jonta a Private Message
Jag kör min bas i macen via en liten dosa som heter iMic, den tillverkas inte av apple, men finns eller fanns att köpa på applestore. En speciel kabel mellan basen och dosan behövs finns att köpa där också. Detta är det billigaste sättet om man vill leka med garageband lite, kostnad ca 600. Annats kan man köpa ett USB-interface. Mitt keybord/klaviatur kör jag via macens USB. Tycker faktiskt att garageband ger lite mer än bara "leka".
Sedan kan man köra massa effekter, t ex dist, flanger osv....det är skitkul!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:06:31  Show Profile Send Tomas a Private Message
En linebox, helst aktiv!!!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:32:40  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
fins en liten smidig sak för gitarister . det är en usb efektenhet som stods av asio och x-oz core teknik tror den ligger på en tusing och då behövs bara den å inget mer helt i realtid.

se på de olika sidorna tex emusic och musikbörsen eller varför inte slå en signal till närmsta musiker

läggaupp musik kan du på studioforum som jag sett dig häcka på i mellanåt

glöm nu ionte att maxa allt så du bara behöver 2 bitar ..



mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:34:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack Stefan!
Har du nån länk till denna mackapär? Eller skall jag behöva leta själv?

Studioforumet var jag inne på men ingen där tyckte om mig... Kanske för att jag sa att alla inspelningar är kassa...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/06 :  20:48:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja faan så dum man är ibland... Default va att spela in via den inbyggda mickrofonen i DATORN... Efter omsättning att ta det om "INPUT" blev det annat ljud i lådan! Verkligt kul!

Nu måste jag (tydligen) blir bättre på att spela gitarr...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/02/06 :  21:09:39  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hehe... Ja, det kanske var lite mer brus än vad jag pratar om då.

Stereo Audio
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/06 :  21:17:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Typiska nybörjarfel jag gjorde. Men nu lät det mycket bättre, rent tekniskt. Men jag förstår att sätter man igång med detta på allvar kommer det att kosta pengar! Då måste man ha än det ena än det andra.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000