Author |
Topic |
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2006/02/08 : 11:47:07
|
Är det någon speciell typ av kabel då eller vad menar du med vissa fall? |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 12:32:20
|
Jag vill inte med detta inlägg ge mig in i kabeldebatten bara redovisa lite erfarenheter. För några år sedan lekte jag med div olika kablar, jag vände på dem "spelade in" dem etc.etc. Först tyckte jag mig märka skillnad, men dagen efter var jag på ruta ett igen. Det var i mitt fall troligen så att jag FÖRVÄNTADE mig höra skillnad, och därför upplevde något som inte fanns. Däremot var det en viss ljudskillnad MELLAN kablarna men det är en annan historia. Likadant var det när jag försedde en triodförstärkare med ren silverkabel (i signalvägen), jag blev då begistrad och alldeles till mig. När jag efter en tid jämförde den förstärkaren med en "standard" visade det sig att den lilla skillnad som eventuellt fanns kunde man helt bortse från. Jag vill inte med detta dödförklara kabelmarknaden trots att mycket skoj förekommer. Det jag här redovisar är vad jag upplevt, på mina förstärkare, i mitt lyssningsrum. Under andra omständigheter kanske resultatet blir annorlunda. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 13:45:24
|
Jag fick hem min nya Monster Cable ( http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010073806 ) förra veckan, och direkt ur kartong lät de skit rent ut sagt. Ljudet var vasst, osammanhängande och svängde inte alls. Efter en veckas dygnet-runt-inspelning kan jag bara konstatera att alla parametrar fallit på plats. Klart njutbart, svängigt, dynamiskt och mjukt ljud. Trodde aldrig att jag skulle höra så stor skillnad, blev väldigt överraskad själv.
Rekommenderar varmt denna kabel, den är kraftigt prissänkt just nu dessutom. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 16:20:28
|
Ja där ser man hur olika det är! Musik är otroligt komplext. Och ju mer vi lär oss,ju mer kommer vi underfund med hur lite vi vet!
|
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 17:09:12
|
härlig inställning Erik A!!!!!
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 23:10:05
|
Hej Erik, välkommen! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 19:20:21
|
Får bara hålla med om hur olika musik uppfattas. För egen del så häpnas jag ibland över vissa skillnader via olika kablar. Har läst flera inlägg och debatter på forumet och saknar att en förståelse av varandras uppfattning finns och kan skilja sig emellan. Hoppas att en öppnare inställning kan få större plats här. |
|
|
Topic |
|