HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning av signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/03 :  10:41:19  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
När man ska spela in nya signalkablar, räcker det då om enbart CD-spelaren är påslagen, eller måste även förstärkaren vara på för att det ska bli ett riktigt strömflöde i kabeln?

Och hur lång inspelningstid ska man räkna med på helt nya kablar?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:40:20  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message
Behöver kablar över huvud taget spelas in? Det kan väl knappast hända något med materialet i kabeln när det går en ström genom den?

Har någon gjort ett blindtest av inspelad Vs. oinspelad kabel?

/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/03 :  13:43:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Lefflers rekommenderar ett dygns inspelning innan man ens lyssnar på kabeln.
Enligt Audioquest så är inspelning jätteviktig, de säljer dessutom ett par kablar som är "färdiginspelade", man har en konstant 36 Volts-spänning (batteridrift)i kablarna redan från fabrik.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/03 :  13:51:17  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag skulle föreslå att ha på cd på repeat och låg volym i ett par dagar.
Jag har lött om kablar hemma och håller på att spela in lödningen och även för gympa mitt system för att det har stått ett litet tag.

Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/02/03 :  14:02:19  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag vill inte starta någon pajkastning nu....

....men det skulle vara oerhört intressant att få veta vad det är som händer i kabeln när den s.a.s. spelas in. "Mjuknar" metallen i ledarna eller är det nåt annat som händer? Innebär det att kabeln efter ett stort antal timmars användande tappar sin förmåga och förändras till att låta sämre?
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/03 :  14:05:55  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
http://www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/03 :  14:27:30  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Oj, 27 sidor tung läsning, kan du inte sammanfatta lite med egna ord?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/03 :  15:28:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Koppla och spela. Det går ju automatiskt. Personligen föredrar jag att låta HELA systemet vara igång under inspelning. Det mesta(99%) tjänar på "inspelning".

Ge det nån veckas drift eller så... Rekommenderas.

M
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/02/03 :  20:31:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
The Leafs
Jag vill inte starta någon pajkastning nu....

....men det skulle vara oerhört intressant att få veta vad det är som händer i kabeln när den s.a.s. spelas in. "Mjuknar" metallen i ledarna eller är det nåt annat som händer? Innebär det att kabeln efter ett stort antal timmars användande tappar sin förmåga och förändras till att låta sämre?


quote:
Och Daniel Ekström
Behöver kablar över huvud taget spelas in? Det kan väl knappast hända något med materialet i kabeln när det går en ström genom den?

Har någon gjort ett blindtest av inspelad Vs. oinspelad kabel?


Jag är också intresserad att få veta vad som händer i kabeln vid "inbränning" eller "inspelning". Jag vet inte, men kan bara gissa och det är vad Audioquest och andra kabeltillverkare gör när dom skriver tvärsäkra inlägg om "hur allting fungerar i verkligheten". Dom vill helt enkelt inte erkänna att dom inte vet med säkerhet det som dom också hör.

Ljudmässigt är det helt klart att det händer något och det är oftast positivt upplevt det som händer vid inspelning.
Men det är inget som är bestående i kabeln. Om den får vara ouppkopplad och oanvänd ett tag så går den tillbaka till ruta noll, men bakåt går det långsammare än vid inspelning.

Jag använder mig av blindtester och jag kör dom på mina besökare ibland, då dom inte i förväg vet att jag har något på G och det slår aldrig fel att dom också hör det som jag hör. Att det är skillnad på kablar och kablar för det första och att det är skillnad på kablar som är nytillverkade och exakt likadana kablar som har använts ett tag.



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/02/03 :  20:38:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Audiovector
När man ska spela in nya signalkablar, räcker det då om enbart CD-spelaren är påslagen, eller måste även förstärkaren vara på för att det ska bli ett riktigt strömflöde i kabeln?

Och hur lång inspelningstid ska man räkna med på helt nya kablar?


Det räcker med att cdspelaren är påslagen och ännu hellre spelar med repeat. Det går fortare ju högre ström man kör genom kabeln.

Tiden är helt beroende på kabeltyp.
Ju bättre kabel desto längre tid tar det.
Mina bästa kablar tar upp till 2 månader dygnet runt för total inspelning. Det är därför jag kör med en kabelbrännare innan jag levererar dom. Det tar 72 timmar i denna kabelbrännare att nästan komma upp i nivå med dom 2 månader det tar annars.
Men det mesta av inspelningen sker dom första dygnen, så vid en utvärdering av kablar räcker det med ett par dagar för att veta vart det lutar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/03 :  20:58:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ju bättre kabel desto längre tid tar det.

Jag är ingalunda ute efter något "kabelkrig".
Kan dock inte låta bli att undra hur man kan göra ett sådant generellt uttalande om man samtidigt menar att ingen egentligen vet vad inspelningen beror på?

Vad är det för specifika egenskaper som en sk "bättre" kabel skulle ha som en annan som inte är lika "bättre"?
Eller om man vänder på steken, varför skulle inga som inte är "bättre" inte kunna ha denna egenskap/er?


Anledningen till mitt "bättre" (att det står inom citattecken) är att min tro inte är att det egentligen går att göra sådana generella uttalanden utan att det handlar om sammanhanget kabeln sätts i. Jag har varken vetenskapliga belägg för detta, ej heller är jag fulltständig kabelskeptiker, men känner samtidigt att när man kommit upp några snäpp på skalan borde det finnas mer att hämta för en given summa pengar på andra ställen. Jag inser att detta kanske inte är en åsikt som ligger i linje med vad en "kabelkrängare" anser. Det må vara hur det vill med det, jag missunnar ingen att sälja och tillverka kablar till de priser som marknaden tål. Jag har sålunda inga som helst åsikter om dina kablar eller andras i allmänhet.

Nu har jag åtminstone försökt säga något om min ståndpunkt och hoppas nu slippa misstolkas eller anklagas för att ha dolda agendor eller något annat mindre smickrande. Diskussioner om huruvida min ståndpunkt som sådan är korrekt eller inte lämnar vi därhän.

Edit: På förekommen anledning ett litet förtydligande.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/02/03 23:18:00
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/02/03 :  21:16:19  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det ända som händer är att du vänjer dig vid ljudet vid så kallad inspelning. Någon annan skillnad finns inte vare sig mätmässigt eller hörselmässigt såvida den inte eroderat eller på annat sett tappat sin förmåga att leda ström vill säga.

Och för er som inte håller med så visa gärna motsatsen.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/03 :  21:29:02  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
ztenlund,
Kan dock inte låta bli att undra hur man kan göra ett sådant generellt uttalande om man samtidigt menar att ingen egentligen vet vad inspelningen beror på?


quote:
ztenlund,
Diskussioner om huruvida min ståndpunkt som sådan är korrekt eller inte lämnar vi därhän

Diskuterar du med dig själv? Eh?

quote:
fidelityn,
Det ända som händer är att du vänjer dig vid ljudet vid så kallad inspelning. Någon annan skillnad finns inte vare sig mätmässigt eller hörselmässigt


Inte i din värld kanske...

quote:
Audiovector,
När man ska spela in nya signalkablar, räcker det då om enbart CD-spelaren är påslagen, eller måste även förstärkaren vara på för att det ska bli ett riktigt strömflöde i kabeln?


Jag har svårt att tro att någon "inspelning" fortgår om du inte leder någon signal genom kabeln...

quote:
Audiovector,
Och hur lång inspelningstid ska man räkna med på helt nya kablar

Upp till ett par månader, men den "värsta" tiden kommer du förbi efter några dagar... Skiljer sig säkert åsso på kabelmaterial samt upplösning/balans på din anläggning hur mycket skillnad du hör!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/02/03 :  21:58:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ztenlund, Det är helt klart att ingen vinner på (i ljudkvalitet) att hänga in kablar på en hög nivå i en anläggning som inte svarar upp till den nivån.
Helheten är den viktiga biten och en anläggning blir aldrig bättre än den svagaste länken.
Detta gäller i alla sammanhang, inte bara i hifisammanhang.
En Ferrari med taskiga däck blir inte bättre än däcken, alltså en taskig bil som är kass att köra.
Man kan inte spara in på godtyckliga bitar om man vill nå uppåt.
Man måste se till helheten.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/03 :  22:40:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Diskuterar du med dig själv? Eh?

Om man har viljan att missuppfatta lyckas man oftast...
Vad som avsågs var vad jag sa om min ståndpunkt i förhållande till kablar i allmänhet dvs det näst nedersta stycket: "Anledningen till mitt..."
Det stycket förklarar är menat att förklara varför jag satt bättre inom citattecken.

Ditt inlägg bevisar bara det tråkiga faktum att det på bla detta forum tydligen är fullkomligt omöjligt att ta upp en frågeställning om kablar och andra ämnen i samma "liga" utan att vissa ska "missuppfatta" oavsett hur tydlig man är. Verkar vara som något slags självändamål.

För övrigt tycker jag det är djupt oseriöst att svara fidelityn på det sätt du gör. Det är en sak att inte vara överens, men att skriva den typen av dryga svar kommer man inte någonvart.

Jorma:
Trevligt att vi är "överens".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/02/03 23:16:30
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:24:03  Show Profile Send CC a Private Message
ztenlund, jo, jag missuppfattade nog faktiskt dig... Tydligen har jag lite svårt å fatta vad du egentligen menar? Kanske jag är för trött?

På vilket sätt är jag djupt oseriös mot fidelitys inlägg? Eller, jo.. Kanske jag inte svarade särskilt utrycksfullt...
Men ibland blir jag lite trött på dessa tvärsäkra utlåtanden och dristar mig till dumma svar av ren uppgivenhet... Men visst, inte "övertygar" man någon med den typen av svar! Och frågan är om det överhuvudtaget är möjligt?

Självändamål? Tja... jag lägger ju ner tid på att svara så? Visst... Om du säger de så

"omöjligt att ta upp en frågeställning om kablar " Tycker du?

Äh... Natti nu! Ja aledes för trött å grinig tror ja...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:35:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
CC:
Detta stycke är en menat som en förklaring av varför jag satt bättre inom citattecken (har nu lagt till parantesen):
quote:
Anledningen till mitt "bättre" (att det står inom citattecken) är att min tro inte är att det egentligen går att göra sådana generella uttalanden utan att det handlar om sammanhanget kabeln sätts i. Jag har varken vetenskapliga belägg för detta, ej heller är jag fulltständig kabelskeptiker, men känner samtidigt att när man kommit upp några snäpp på skalan borde det finnas mer att hämta för en given summa pengar på andra ställen. Jag inser att detta kanske inte är en åsikt som ligger i linje med vad en "kabelkrängare" anser. Det må vara hur det vill med det, jag missunnar ingen att sälja och tillverka kablar till de priser som marknaden tål. Jag har sålunda inga som helst åsikter om dina kablar eller andras i allmänhet.

Det är alltså det stycket som jag inte är intresserad av att diskutera utan det var avsett som en förklaring för att undvika missförstånd. Det lyckades uppenbarligen inte.

Frågeställningen var detta:
quote:
Kan dock inte låta bli att undra hur man kan göra ett sådant generellt uttalande om man samtidigt menar att ingen egentligen vet vad inspelningen beror på?

Vad är det för specifika egenskaper som en sk "bättre" kabel skulle ha som en annan som inte är lika "bättre"?
Eller om man vänder på steken, varför skulle inga som inte är "bättre" inte kunna ha denna egenskap/er?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:46:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
På vilket sätt är jag djupt oseriös mot fidelitys inlägg?

Du svarar som om fidelityn fullständigt skulle sakna förstånd och lever på någon annan planet. Tycker att man faktiskt får komma med ett mer vettigt och innehållsrikt svar om man ska bemöta någon annans åsikt som inte överensstämmer med ens egen.
Att man kan bli trött på tvärsäkra utlåtanden kan jag förstå, men i så fall ska man väl inte vara lika usel själv? Bättre att inte svara alls i så fall.
quote:
"omöjligt att ta upp en frågeställning om kablar " Tycker du?

Ja, det tycker jag.
Inte så tillvida att det inte rent praktiskt går att ställa en fråga, men det leder nästan ofelbart till en massa mindre vettiga svar med andemeningen att den som ställt frågan eller någon som besvarat densamma genast bör ta på sig dumstruten och gå ner och gömma sig i pannrummet.
Någon konstruktiv diskussion uppnås sällan eller aldrig.


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/04 :  00:41:41  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det borde ju vara samma sak som när det gäller tex förstärkare,cd-spelare m.m.,eller tycker ni som inte tror på att kablar kan låta bättre efter inspelning även att förstärkare låter likadant nya som efter tex. 100 timmars inspelning???
Det måste ju vara till någon fördel varför tex Audioquest har DBS systemet på deras nya line...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/02/04 00:44:21
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/04 :  01:10:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
DBS systemet, vad är det för utomjordigt på fund??????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/04 :  09:48:16  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Du kan läsa om utomjordingarna på det "lilla" kabelföretaget Audioquest och deras DBS system här!
http://www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/02/04 09:58:27
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/04 :  10:24:57  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Går du inte in dina skor,när dem e alldeles nya?
Kör du inte in bilen om du köpt den nytillverkad?

Osv osv

Blev nästan stolt över mig själv!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:26:52  Show Profile Send Fix a Private Message
Jag har länge undrat över detta...

Kan verkligen en kabel bli bättre när man spelat med den ett tag ?

Kan aldrig tänka mig att det skulle vara fallet, att bilar,skor och cd spelare ska köras in köper jag, men kablar...

Om jag skulle ens bara tänka mig det vildaste kommer jag endast på att det skulle kunna ha något med magnetfältet, men knappt inte ens det.

Fysika skillnader ?

Om det skulle vara det, borde kablen ändra sig ju längre man spelar, inte stanna upp idet som antas hända och där då stanna upp i det "bästa" läget.

Vore kul om någon verkligen kunde mäta,analysera närmare.

Tills dess tror jag iallafall inte på det.
Men det är vad jag tror.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/02/07 :  23:25:58  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jag kan tänka mig att det är någonting åt det här hållet:
När man härdar matreial eller normaliserar en metall så tillför man värme eller friktion(värme + lite pressning).
En anläggning som levererar en signal skickar ut lite ström på ett par volt. Detta ger inte mycket värme men det ger trots allt en viss temperaturhöjning inuti. man normaliserar alltså metall trådarna inuti kabeln. Metall strukturen ändras en aning, alla metaller gör detta fast vid olika temperaturer. Tex en härdad stålstång bli spröd efter ett visst antal år tack vare att metallstrukturen återgår till sitt urspungsläge.

Därför tar det lite tid för en kabel att bli inspelad, olika lång tid beroende på vad det är för legeringar/plätteringar och grovlek på trådarna. Använder man inte kabeln under en ganska lång tid så har den återgått till sitt ursprungsläge i metallstrukturen.

Detta är bara en gissning men så fungerar det på ett ungefär. Jag vet inte om den ström som en signalkabel får genom att bara bli "spelad" räcker för detta men det är en teori.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2006/02/08 :  03:04:44  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Vad händer om man vänder på kabeln? Måste man spela in den igen då?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/08 :  03:43:23  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
I vissa fall,så hör man dirket om kabln inte sitter i rätt riktning.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000