HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 högtalardesign FT-1600 MkII
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:45:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
Skiss:

Jo..jag håller på med ett högtalarbygge..och funderat länge kring färgsättningen. Svart är uteslutet då det "äter upp" för mycket ljus...annars är det ju snyggt men...vitt känns lite tråkigt..speciellt då jag har vita tapeter. Jag ville ha lite "naturnära" färg. Kan det bli bra tro?...kom gärna med egna förslag om ni har lust

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/03 23:11:41

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:47:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ferrariröd!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:48:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Cabbe.. det är nära naturen

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/02 :  20:52:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
vemsom: Hehe..ja..en vid tolkning i och för sig ...

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/03 :  13:44:58  Show Profile Send Hasse a Private Message
eller britich racing green när vin ändå är inne på bilar.
ska det bli bredbandare.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/03 :  13:49:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Tapeterna är vita...men resten då??? Vad har du mer för färger i rummet?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/03 :  16:28:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
EngelholmAudio: Taket är vitt..golvet är ljus parkett.

möblerna....ja...blandat trä...ett par av mölerna är av 50-talsstuk..vet inte om det är teakimmitation..men nån "mellanmörk" träfärg i alla fall. Datorbordet är blått och den gammla stereobänken är gord men någon svart fanér...bakom soffan sitter en röd matta på väggen. Soffan har ett ljusbrunt tyg.

Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/02/03 :  17:52:35  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Gammelldags målningstekniker som anknyter till dina övriga möbler kanske. Mina förra subbar ådringsmälade min fru ockra som tapeterna blev helt okey dom är nyss slaktade behövde kontakter och dyligt till 18" dipolbasarna jag just färdigställt.

Slängde ut dom på gården och tog motorsågen :-)

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/03 :  17:57:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Går det inte plocka upp soffans eller mattan-på-väggens färg i högtalarna då?

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/03 :  20:34:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
nja soffan är vävt rutigt i två nyanser av brunt(mest ljust)...men din tanke där är nog värt att spinna vidare på.

Edited by - ohmega on 2006/02/03 20:35:34
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/02/04 :  12:02:10  Show Profile Send JM a Private Message
Grått kanske ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/04 :  21:38:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
Grått kan jag tänka mig på delar av högtalarlådan..då kan det bli effektfullt om man hittar en lämplig färg som kontrast.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  21:55:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Återigen - jag tror du skall kolla på nån av dom färgerna du har i ditt rum och bygge/måla vidare på dom. Snygga högtalare är fula högtalare om dom inte passar i det rum dom står i. Alltså gäller det att hitta en symbios.

Använd nån av dom färgerna du har i soffa eller vägg-matta. Alternativet är att hitta nån färg som ingår i samma färgskala som dom.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:03:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja...någon slags "harmonisering" är väl att sträva efter.

Edit: Några slags grunder har jag att "gå efter"...färgen skall inte vara för mörk..färgen skall ge intryck av värme eller i alla fall inte vara kall. Dessutom så skall färgen vara matt. Inte för skrikig färg typ rosa eller mintgrön. Brunt eller rött kan vara intressant.

Det hela börjar utkristalisera sig nu. Skall göra en bild tror jag.

Edited by - ohmega on 2006/02/04 22:20:47
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:35:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
En bild på mattan först bara

Edited by - ohmega on 2006/02/04 22:37:59
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:41:02  Show Profile Send Dimitri a Private Message
http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?workid=8143&tabview=image
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:54:44  Show Profile Send ohmega a Private Message

Så här kanske....formen på den yttre baffle är lite modifieraad här....tanken är att den skall ha samma färg som fostexelementet...å sen att färgen "kommer igen" på basen.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:58:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
Demitri: Om du syftar på den blå färgen så är den för kall i karaktären för att passa mig. Men jag tackar för intresset

http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?workid=8143&tabview=image

Edited by - ohmega on 2006/02/04 22:59:33
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/14 :  18:56:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jaha....det var ju typiskt....2 st av mina alternativ gällande val av kulör gick åt skogen....det var visst omöjligt att blanda till de kulörerna i halvmatt utförande...

Så nu blir högtalarna i huvudsak "televerkerks"-orange ...diskret å bra..

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/02/14 :  19:56:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vadå kan de inte blanda till halvmatt kulör ett tips att komma runt detta problemet är att lacka med en matt kulör och sedan en halvmatt klarlack snacka med dem igen om de kan göra så istället.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/14 :  20:47:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Försent...men tack ialla fall..kan va bra å veta till nästa gång....förresten...jag uppfattade det hela som att det var omöjligt att få till kulörerna i både matt å halvmatt...jag fick uppfattningen att färgbasen till matt och halvmatt kulör "ljusar upp" pigmenten mer än färgbasen för halvklar och klar kulör gör.
Fast....det kanske därimot hade varit möjligt att använde halvklar färg å sen en halvmatt eller klarlack över?

Edited by - ohmega on 2006/02/14 20:48:02
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  03:30:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
Man kan uttrycka det så här: Högtalarna syns väldigt väl på långt håll...å det minskar ju risken för att man springer in i dom av misstag ...å med tanke på min "eminenta målarskicklighet" så BÖR man titta på högtalarna på långt avstånd...bara MÅSTE fotografera dom på något sätt...

Edited by - ohmega on 2006/02/15 03:32:10
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/15 :  08:14:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Man kan uttrycka det så här: Högtalarna syns väldigt väl på långt håll...å det minskar ju risken för att man springer in i dom av misstag ...å med tanke på min "eminenta målarskicklighet" så BÖR man titta på högtalarna på långt avstånd...bara MÅSTE fotografera dom på något sätt...

Om det är så illa (vilket jag betvivlar, vi människor är alldeles för självkritiska) så borde väl ett softfilter vara bra.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/16 :  23:28:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nu är dom klara å har spelat lite på dom under kvällen...

Dom är VÄLDIGT lättdrivna...jag är ju van vid mina eposES11 med en känslighet på 85-86 dB/1W/1m...å hemmbygget har en känslighet på ca 92 dB (med BSC-krets -- som jag inte kopplat in ännu) ...detta njuter min lilla naimförstärkare (nait II) av...har inte dragit upp volymkontrollen till hälften ens ...å detta på en förstärkare med en maximal uteffekt på 2*20 Watt. Blir väl tillfälle att dra på ordentligt i morrn

För den som undrar vad jag byggt så är det alltså en sådan här:

http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/FT-1600_MkII/Main.html

Edited by - ohmega on 2006/02/16 23:31:25
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/03 :  23:10:49  Show Profile Send ohmega a Private Message

Högtalarna jag har byggt ser ungefär ut som högtalaren till vänster. Men jag vill kompletera högtalaren med en diskant - som skall placeras enligt den högra högtalaren. Nu till problemet. Jag vill att man skall kunna sätta dit å plocka bort diskantmodulen så högtalaren kan återställas i "orginalskick" (alltså som den vänstra högtalaren) vid transport t ex. Jag vill inte SKRUVA fast diskantmodulen utan jag tänkte om man kunde bygga nån "fästanordning" som fungerar som en skruvtving eller dyligt...å det är här som jag kör fast. Vet inte alls hur jag skall göra. Finns det nån här på forumet som kan ge mig lite idéer?

Tack på förhand

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2006/03/04 :  10:04:13  Show Profile Send Bardis a Private Message
Du kan göra en ny baffel där du sätter båda elementern. Ungefär som det vita i bilden. Använd sedan skruvhålen för baselementet för att fästa den.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000