HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hög volym på uteställen !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/02 :  01:48:50  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag vet att detta är off-topic, men berör förmodligen ändå många av oss.

Jag har precis kommit hem från E-pubben här i Ume. Det tjuter i öronen som fan, dessutom har jag fett nedsatt hörsel på höger öra som var närmast dansgolvet och fick ta en hel del stryk. Jag bad dj-n sänka flera gånger, han var trevlig och sänkte, och klagade på att han hör inte hur högt det är ute på dansgolvet. Minuten efter var volymen tillbax på max igen, jag hörde inte min egen röst när jag skrek till bruden bredvid.

Nu är då frågan:
Vad FAAAN ska man göra för att få stopp på elendet? Om jag nu får permanent tinnitus, kan jag då stämma E-pubben?
Jag var ganska nykter ikväll, och såg att alla fulla människor besvärades inte det minsta av oljudet. Är det inte DJ-ns plikt att se till att skydda folks öron när de själva är för fulla?

"Av de 1,5 miljoner som har tinnitus är det 50 000 som hör så svåra, ständiga fantomljud att de är invalidiserade" saxat ur Aftonbladet. Räkna produktionsbortfall på 1 mille/år/person så blir det fina summor! Är det inte dags att någon reagerar? Nån som har mera makt än en stackars "konsument/kund", som ber DJ-n i båset att dra ner volymen lite.

Fast det är klart, om folk inte hör varann så håller de käften och köper mera sprit. Inte nog med att svensk alkoholkultur är åt helvete, de som har möjligheten, ser till att sabba den ännu mer.

Ursäkta den bistra tronen, men jag börjar bli väldigt matt på det här elendet...jag vill kunna gå ut, föra vettiga konversationer med folk och dricka i lugn och ro. Är det för mycket begärt?

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/02 :  02:08:30  Show Profile Send Nagra a Private Message
Inte bara högt, det låter inte ens bra.....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2002/11/02 :  02:17:09  Show Profile Send n0p a Private Message
Jadu, de finns väl två grejjer som jag spontant kommer på:

1. Klaga till den som äger puben är ansvarig.
2. Om berörd dj tillhör ngn form av agentur lämna klagomål till dem.

Om det visar sig att personen ifråga som spelade skivor den kvällen saknar grundläggande kunskaper om akustik (vilket jag antar att personen ifråga har om han inte har förnuft nog att ställa in ljudet från golvet istället för båset), och därför inte kan ta ett ansvar för den anläggning han ska besitta under kvällen ska det finnas personer på plats med kunskap/utbildning anser jag.

Men viktigast av allt gå inte ut utan ett par pluggar i jackfickan, man vet fan aldrig när man behöver dem...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/02 :  11:19:53  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det här är verkligen ett problem. Jag lider själv av vad som brukar kallas "musikerhörsel" d.v.s. jag hör alldeles utmärkt när det inte är så mycket bakgrundsljud, men när det är hög musik i bakgrunden blir det nästan omöjligt för mig att föra en meningsfull konversation med någon. Jag gissar säkert mer än hälften av orden! Lita på att det blir missförstånd ibland... Jag har f.ö. en kompis som fick tinnitus efter en vanlig utekväll. Förutom att volymen är hög är akustiken ofta ett problem med hårda reflekterande ytor överallt. Överlag är arbetsmiljön på uteställen under all kritik med rökning, enorm ljudnivå, mycket stress o.s.v. Jag tror det skulle vara svårt att få tillstånd för att driva en fabrik med sådana miljöbetingelser för de anställda.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/02 :  11:23:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag vet att när dom gjorde iordning Valhand här i Göteborg för några år sedan så riktade dom som fixade ljudanläggningen en högtalare rakt mot DJ båset, men då sa deras (DJ:arnas) fackförening STOPP! Det skulle bli en för farlig arbetsmiljö....... Say no more...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/02 :  11:26:58  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag vet att det inte är nån lösning, men jag kör alltid med öronproppar. Finns mängder med olika sorter, vissa som är direkt framtagna för att användas på uteställen. Dämpar väldigt behagligt. Men helt klart är det fel väg att behöva gå. Klubbarna borde istället värna om besökarna.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/02 :  11:40:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag går aldrig ut utan hörselskydd nu för tiden. Har haft några otrevliga upplevelser med pip i örat som suttit kvar ett par dagar ibland så nu chansar jag inte. Man kan t ex använda såna där gula små "ear-gear" som säljs på apoteket, klipper man av dom på mitten sticker de inte ut alls när man stoppar in dom i örat, då syns det knappt alls att man har dom på och man hör ändå tal m m alldeles utmärkt.

Det är otroligt dåligt av många DJ's att inte tänka på människors hälsa och anpassa volymen. Det är skitsnack att man inte vet hur hög volymen är på dansgolvet. Jag höll själv på som DJ i några år och man har en klar uppfattning om hur högt det är. Dessutom såg man ofta på vissa personer på golvet folk när de upplevede ljudet som störande. Många ställen har också anläggningar som är kalibrerade med rekommenderade max-nivåer på mixern som inte bör överskridas (ofta utmärkt med streck på mixern o s v). Om en DJ inte tar hänsyn till detta borde man ju kunna anmäla honom för "framkalland av fara för annan" eller nåt liknande... Ett annat problem är att vissa ställen har kraftigt underdimensionerade musikanläggningar så det blir oerhört mycket distorsion när man skruvar upp volymen.

I vilket fall så går det alltid att klaga hos miljö och hälsovårdsmyndigheten i kommunen om man tycker att nåt ställe missköter sig, även när det gäller ljudvolym.


Man borde inte sova.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/02 :  11:51:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Hade, tänkt skriva 1st inlägg i detta spörsmål men,
quote:
Jag vet att när dom gjorde iordning Valhand här i Göteborg för några år sedan så riktade dom som fixade ljudanläggningen en högtalare rakt mot DJ båset, men då sa deras (DJ:arnas) fackförening STOPP! Det skulle bli en för farlig arbetsmiljö....... Say no more...

-var så klockrent!! ;), att A står över( denna gång, ed ;)

Mvh A*.
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/11/02 :  16:56:36  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Säger bara en sak..har inhandlat ett par bra musiköronproppar..dyra som fan men det är det värt. Ska ha som standard att använda dom på uteställen. Alla som överhuvud taget bryr sig om hifi borde göra samma sak, kan ju vara roligt att kunna lyssna om tjugo år också för att inte tala om att kunna höra vad andra säger och sånt. Ungdomar som jag (18 år) kommer ha betydligt sämre hörsel än våra äldre medmänniskor har när vi kommer upp i samma ålder, om vi inte börjar skydda oss.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/11/02 :  17:29:13  Show Profile Send MaS a Private Message
Tja man får väl göra som oss som bor i småhålor man får bjuda hem kompisar istället för det finns ingen stans att gå.

Fick höra igår av en polare som var hemma hos mig, till och med Eddie Meduza låter bra på din stereo (vet inte om detta var bra eller dåligt).

Nä fan det retar en som as när man besöker den kungliga hufudstaden Göteborg för att gå ut å ta en påsen Öl och får syn på den blivande kärleken så är det sånt jävla liv så man inte ens orkar börja snacka med henne, inte så konstigt att man hamnar på Murvlen där är det ju luugnt med både tjejer å Musik.

Mvh En lite halv berusad Smålänning


I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2002/11/02 :  18:09:29  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Då jag själv vänder plattor emellanåt är jag mera van med den omvända önskningen: "Kan du inte höja lite?" Och jag tar mycket hellre att det är lite lågt på dansgolvet men att alla får behålla sin hörsel.
Tyvärr är jag i en klar minoritet när jag håller mig på vettiga nivåer, men det är mycket trevligare att jobba då samt att jag slipper att känna av att jag stått inne vid dansgolvet i 5 timmar på raken.
Jag hade vid ett tillfälle en pryo med mig som brukade spela på staden krogar, och han var helt totalt oförstående inför mina påpekanden om att han hade alldeles för högt. Synd men sant!

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2002/12/07 :  22:36:28  Show Profile Send Antonic a Private Message
Gick igenom gammla trådar och hittade detta.

Visst spelar det för högt på klubbar och konserter.

MEN ni måste tänka på en sak oftast är det inte den höga volymen som ger tinnitus utan oftast är det dålig högtalarutrustning som ger ett viss ton hela tiden.

Detta behöver man inte "höra" utan kan ligga och gömma sig.
Värre är det när vissa firmor på konserter spelar normalt högt men ljudkillen är så dålig att det blir ett tjut hela tiden.

Detta kan upplevas högt men det är det alltså inte men lika farligt för det.

Det är värre när båda uppfylls då ska man klaga om det inte hjälper så går man därifrån.

Oftast är det dom som håller i det som inte vill lägga ner budget på högtalare och då låter det skit/farligt också.

Det gäller också mobila disco och konserter.
Det är inte bara dom som har högtalarna utan även arbetsgivarens ansvar att han betalar vad det ska kosta och inte ta billigast möjliga.


Håller på med PA lite (håller på med ljusteknik igentligen och Dj) och hyr mitt PA som är väldigt bra gjort och processorstyrd delningsfilter m.m. och det låter aldrig skrikigt.

Nu finns det processorer som först styr signalen (från mixerbord) till stegen sedan går högtalarkabeln in i processorn igen och kollar så det inte händer något.

Och nu är det också så att dom dyra riggarna spelar lika högt inom ett stort område alltså lika högt fram vid scen som det är x antal m bort.

Utvecklingen går framåt så snart arbetgivaren betalar så kommer det vara säkert på stora konserter.

Mvh Anton

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/08 :  01:07:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Antonic


MEN ni måste tänka på en sak oftast är det inte den höga volymen som ger tinnitus utan oftast är det dålig högtalarutrustning som ger ett viss ton hela tiden.



Antonic,

Jag håller med mycket av det du säger. Jag har oxå jobbat en hel del med PA och vissa PA-riggar har en undermåliga ljudkvalitét, alternativt används på ett helt felaktigt sätt. MEN jag håller nog inte med om ovanstående påstående ... Jag pratade med min läkare om höga ljudtryck (har nämligen en del problem med tinitus) och han nämde att det är precis lika farlig, även om ljudkvalitén är ypperlig! Faktum är att han varnade mig för det omvända. Om en högtalare låter bra på höga volymer så lockas man kanske av att vrida upp volymen ytterligare ... vilket faktiskt kan förvärra situationen. Låter ljudet dåligt så fungerar ju det i sig som en försvarmekanism till att sänka ljudnivån ... snarare än en "volym-höjar-katalysator"

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/08 :  01:10:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Oh, glömde tillägga ... Ta med er hörselskydd om ni ska på krogen eller andra tillställningar med höga ljudtryck. VAR RÄDD OM HÖRSELN! DET ÄR MED STÖRSTA SANNORLIGHET VÅR MEST VÄRDEFULLA HIFI-PRYL!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/08 :  01:45:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Det finns lite olika varianter utav hörselskydd/"öronproppar" som både
är i stort sett-osynliga uttåt ( för den som är fåfäng , ed ;) o som släpper
igenom mer direkt-ljud( tal, ed ) samt de frek som inte är de skadliga( mao,
inte diskanten?( där tursamt inte tal ligger( man slipper hörselskador samtidigt som man
kan tala med a*lla beundrarinnor( ganska bra, alltså , ed ;))))



Om ngn är intresserad??, så kan A* ta reda på mer info!!


Mvh A*.
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/12/08 :  02:19:48  Show Profile Send jesper a Private Message
Apoteket hade två sorters öronproppar sist jag var där. Jag köpte en specialvariant som skulle dämpa linjärt (eller åtminstone linjärare) och ett vanligt tiopack med engångsproppar. Fördelen med de "linjära" öronpropparna är att de går att återanvända, men nackdelen är att de inte alls passar mina öron (går inte alls att stoppa in).

Iofs, så tycker jag de vanliga engångspropparna funkar bra och att det går bra att prata med folk även med dem i.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/08 :  02:34:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

A* aldrig någonsin kommer ( el skulle komma-ihåg att bringa
öronproppar så fungerar även lättuggat hårdpapper utmärkt
som improvisorium !





Mvh A*.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/08 :  07:57:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
""Ursäkta den bistra tronen, men jag börjar bli väldigt matt på det här elendet...jag vill kunna gå ut, föra vettiga konversationer med folk och dricka i lugn och ro. Är det för mycket begärt?""

Aha, du gick fel?

Jag vet massor med trevliga krogar som fyller ovanstående kriterie. Ingen av dem har DJ.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:16:05  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag tycker också det är konstigt med den höga volymen. Man får ju stå och skrika om man ska prata med nån annan än sig själv. Sen är man ju mycket känsligare för det höga ljudtrycket om man är nykter. Är man då som jag, nykterist, så är det inte så himla läckert...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:59:27  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Jag vet att detta är off-topic, men berör förmodligen ändå många av oss.



Ursäkta den bistra tronen, men jag börjar bli väldigt matt på det här elendet...jag vill kunna gå ut, föra vettiga konversationer med folk och dricka i lugn och ro. Är det för mycket begärt?





Så är det inte överallt.. jag jobbar på uteställe min vi har separata rum där det är musik å så.. vill man inte ha musik är det bara att vandra till "stora baren" där det inte finns högtalare ens, det som finns där är sorlet från folket bara..

så det finns ljuspunkter..:-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000