HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snurrig kabel och Naim
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/31 :  10:06:04  Show Profile Send mapem a Private Message
Som många av er säkert vet är Naimförstärkare kinkiga med högtalarkablar och man ska enligt manualerna använda Naims egen stela åbäkiga NACA5 för att inte riskera garantin. Naim hävdar att högtalarkabeln är en del av konstruktionen och att den måste ha vissa elektriska egenskaper, bl a låg kapacitans och rätt hög induktans. Trots det har jag kört med gamla Supra-kablar som säkert inte motsvarar dessa krav men är smidiga och går att integrera visuellt med 1800-talssnickerierna i lägenheten. Än så länge har inte förstärkaren gått sönder men den har ofta kännts oroväckande varm.

Efter att förgäves ha försökt få tag på beg tillräckligt långa Naimkablar utan att lyckas (nya skulle terminerade kosta lika mycket som jag betalade för förstärkaren) beslöt jag testa ett tips som kommer från Julian Vereker själv (Naims numera bortgågne skapare och konstruktör). I brist på NACA5 kan man enligt honom som ett "säkert alternativ" ta två längder 4mm2 mångtrådig kabel och tvinna dem löst ca tre varv per meter. Detta enligt ett mailsvar jag hittade på en entusiastsida på nätet.

Jag tog då helt enkelt och drog isär mina två tiometers supra-kablar och tvinnade dem som J V föreslog lite löst, på halva längden ungefär (resten kom jag inte åt).

Den omedelbara effekten av detta är att förstärkaren, en Nait 3, är betydligt svalare. Detta måste ju vara bra för apparaten. Lustigt nog är den lite varmare när den inte används än när man spelar musik.

Ljudmässigt blev det också skillnad. Ljudet blev mer "krispigt" och detaljerat men samtidigt möjligen lite tunnare i basen på vissa skivor. Men rappare. Det känns om om förstärkaren "andas" lättare men lite "must" försvann samtidigt. Ursäkta uttrycken, det låter som vinprovning. Tydlig skillnad blev det i alla fall, med samma kabel, bara isärdragen och snurrad lite löst kring sig själv.

När Naims kabelkinkighet diskuteras brukar alltid någon hävda att förstärkarna är felkonstruerade. Må så vara, men om man nu som jag gillar Naims musikalitet så får man väl stå ut med egenheterna.

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/01/31 :  16:05:18  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jag har ägt en nait3a i många år och den blir varm. Jag använde mig av 2*5m naca5 så jag hade som naim ville.

Sen så är naims förstärkare inte bara en förstärkare utan ett synsätt som kräver "rätt" högtalar kablar. Man köper ett koncept som man får acceptera om man funderar på naim. Dem dyrare Nordost kablarna fungerar också till naim men det är väldigt mycket pengar om man vill testa andra kablar.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/01/31 :  18:03:58  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Du har pm!

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/01/31 :  19:04:49  Show Profile Send marens a Private Message
Naim ger inga värden för vilken kapacitans och induktans kablarna bör ha? Det tycker jag de borde kunna lämna ut om det är en viktig del för att förstärkaren ska fungera som det är tänkt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/31 :  19:15:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
Till min nait2:a så använder jag linnkabel...kollade deras hemsida..tror det är K20 som jag använder...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/02/01 :  07:54:47  Show Profile Send mapem a Private Message
marens, detta är ett citat från j vereker:

"FOR INFO THE RELEVANT SPECS ARE:

1.3 - 1.5microHenries per metre (Loop)

MAX 20picoFarads per metre

About 25milliOhms per meter (loop)

MIN Length 3 metres"

Från denna hemsida http://members.shaw.ca/mikesae/vereker.txt där också tipset om att tvinna kabel löst finns.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000