HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Thiel 2.4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2006/01/30 :  11:35:29  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Jag är spekulant på ett par högtalare från Thiel. De är inte så vanligt förekommande i Sverige, men efter att jag lyssnat till dem för ett tag sedan så känner jag mig säker på att det är riktigt bra högtalare. Jag har heller inte läst något negativt om dem, snarare tvärtom.

Det jag undrar mest över är vilken förstärkare (alt. för/slutsteg) jag borde överväga till dem. Idag har jag inget som matchar dem, så jag behöver skaffa mig något annat.

Jag hoppas kunna hitta ett alternativ som är skapligt lätt att integrera med hemmabio. Det kan vara med en HT-direct-funktion eller liknande. Jag har en billig surround-receiver med pre-out som jag tänkte använda.

Högtalarna är väl inte extrema på något sätt, bara inte de mest lättdrivna som finns. 4 Ohm och känslighet på runt 87 dB, eller så. Det står att de rekommenderar 100-400 watt. Borde inte det vara i 4 Ohm i så fall? (och inte 8 ohm som man normalt talar om när det gäller förstärkare)

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/30 :  12:18:11  Show Profile Send regner a Private Message
Enligt mig och många thielägare så låter de generellt bäst med rör, men de vill på samma gång ha en hel del effekt för att blomma ut ordentligt. Det är ju knappast den bästa kombinationen om man inte har en riktigt stor budget.
Så mitt råd är, ett trevligt rörförsteg tillsammans med ett högupplöst transistor (eller kanske ice) steg som klarar av att lämna en hel del effekt.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/01/30 :  13:03:34  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Det finns mycket kvalitet att hämta i ett par Thielare...jag ställer mig tveksam till att använda "en billig surround-receiver med pre-out" som försteg. Jag har erfarenhet av föregångaren 2.3 vilka låter mycket bra med Advantage S-2/S-250. De testas just nu med Ayres top of the line förstärkarkombo och Cardas top of the line kablage och de har enligt vad jag fått berättat tydligen mer att ge med denna kombo än vad de ger med Advantageprylarna (det kan iofs bero på kablarna)...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/01/30 :  13:36:10  Show Profile Send bjarne a Private Message
Har lyssnat en del på Thiel, samt ägt ett par små 1.5:or. Jag tror att du ska satsa på hög kvalitet rakt igenom eftersom det är mycket avslöjande högtalare. Jag drev mina med rörförsteg (Xindak 3200) samt digitalt slutsteg (PS-audio HCA-2) och det lät mycket bra tills jag bytte rum för stereon (Ett riktigt dåligt rum för musiklyssning!). Thielarna gillar luft runt sig, enligt min erarenhet fr a åt sidorna. Se till att du får testa i ditt rum - Thielhögtalarna är avslöjande inte bara vad gäller övriga komponenter och inspoelningskvalitet, utan också av rum och placering.
Jag vet att det finns nån test av antingen cs 2.4 eller av HCA-2 där de körs ihop, och då är testarna iallafall nöjda. Ska kolla om jag hittar den.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/01/30 :  13:51:49  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hmm, det var visst 3.6... http://www.positive-feedback.com/Issue9/hca2.htm

Det finns f ö en rolig grej om detta steg, som fick sterophile att dra öronen åt sig:
quote:
But I'd certainly expect the HCA-2's measured problems to have audible consequences. Perhaps it was the presence of added high-frequency harmonic content that gave Kal Rubinson the impression that the HCA-2 pushed the soundstage forward, though he didn't find its presentation "glaring." Certainly more auditioning is called for if we are to confirm the HCA-2's Class A rating in "Recommended Components."—John Atkinson

Eftersom steget inte mätte så bra så måste dom mycket noggrantr revidera sin uppfattning om vad dom hörde Här är reviewerna: http://www.stereophile.com/amplificationreviews/729/ http://www.stereophile.com/amplificationreviews/729/index4.html http://www.stereophile.com/amplificationreviews/729/index8.htmlHopp, det blev lite off topic... I vilket fall som helst brukar detta steg synas på begmarknaden för runt 8kkr.
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2006/01/30 :  14:06:31  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Naturligtvis kan man inte köpa så fina högtalare och använda en billig surroundförstärkare som försteg! När jag spelar CD så ska jag ju köra den direkt genom min nya förstärkare (som jag här söker tips om). Det är bara när jag kör film som jag ska använda pre-out på den billiga kopplat till någon lämplig ingång på "fin-förstärkaren".

PS Audio har jag sett lite på. Deras nya ser också riktigt fina ut.

Det där med att högtalarna behöver luft gör mig lite nervös. Mest för att jag idag har ett litet rum att spela i, men tanken är att vi om 1-2 år ska få större och då kommer de att få ett mycket större rum att spela i.

Rör ja. Till exempel skulle man kunna överväga försteget från Copland som har 6 kanaler in. Det är ju en smidig lösning, men utan störande/fördyrande elektronik för avkodning. Sen om man vill vara märkestrogen så finns ju Coplands slutsteg som går att köra som monosteg (alt. balanserat) och som då ger 250 W i 8 Ohm. Det borde väl inte vara helt tokigt?

Ayre ser man mer och mer om nu, men vem säljer dem? Priser?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/30 :  16:24:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Har själv hört Thiel med VAC rörförstärkare lät oerhört braaa, visserligen7.2. Men vet att ARC Vtl 100 och Thiel är en bra matchning likaså Macgormack transistor elektronik funkar också.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/01/30 :  19:05:58  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Priser, Ayre (förvisso i Euro men ger en fingervisning):

http://www.highendstudio.fi/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/31 :  08:39:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bör vara elektronik som ger ett fylligt ljud.
Jag har hört dom med Advantage, men det lät för ljust.
Jag har också hört dom med rörslutsteg, och då lät det underbart.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/31 :  09:04:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Förutom elektroniken så skulle JAG dämpa 1 sidoreflexen så mycket det går annars kan det lätt bli väl ljust. Ett draperi t. ex. gör jobbet. Billigt är det också.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/01/31 :  11:46:01  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Stora rör-steg är en ypperlig kombo till Thiel. VAC monoblocken jag hörde CS6:orna med var inte dumt.
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2006/01/31 :  20:54:01  Show Profile Send PLandgren a Private Message
1:a sidoreflexen ska vi nog kunna lösa.

Stora rörslutsteg låter dyrt. Kanske skulle man kolla efter något begagnat? Det finns ju annars hybrider som Pathos? Kanske värt att prova? Eller något rör-försteg från BAT?

Copland är det ingen som kommenterat... det säger ju också något om dem, kan man säga.

Hur mycket pengar borde man egentligen satsa på elektroniken? Jag vet, det är ett helt annat ämne på ett sätt. Dock så påverkar ju budgeten valet av förstärkare. Vad är en rimlig nivå sett till högtalarna?
Kan lägga till att jag spelar på en Accuphase DP-65v. Alla kablar ska säkert också bytas ut löpande, men det får vi ta senare...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:09:00  Show Profile Send mayro a Private Message
hahaha.. jag rev bort mina draperier ifrån sidorna med klart förbättrande resultat... Där ser man hur otroligt olika vi alla vill ha det i våra ideal...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/01/31 :  23:02:22  Show Profile Send Carlos a Private Message
Tjenare

Du har gjort ett superköp med thiel, jag har själv haft thiel 2,3. och upplösningen var något helt underbart. Nu har jag audio physics avanti och dom har inte alls samma upplösning.

Du behöver mycket kraft och mjuk förstärkare. Classe eller audio research rekomenderar jag till thilarna. Du kommer garanterat att bli mycket nöjd med dom.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/31 :  23:13:29  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Octave är ett kanonsteg ihop med Thiel!

W

Återigen så är leverantörer välkomna med reklam i nyhets och butikssidorna. INTE i trådar.
/Micke

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Micke Y on 2006/02/01 11:23:24
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/02/01 :  03:15:16  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag har ett par Thiel 3.6
Rekommenderad effekt enl.instruktionsboken är 100/250-Watt,
Kopplade in dom på dåvarande förstärkare som var en Advantage I-200,
etthundra W-kanal alltså,lät bra,inga vasssssa s eller några andra dumheter.Behagligt kan man kanske säga men bara på låg nivå,om man körde högt blev det lite "komprimerat" och förstärkaren slog av sig själv efter ca.tio minuter.
Värmeslag !
Hände bara en gång ty sedan testade jag med ICE 350-W och I-200´an som förförst.och då kunde jag gasa som jag ville men något fattades,inte riktigt den dynamik som jag visste att Thilarna kan ge,lät väl hyfsat bra men ICE har ju en viss karaktär som kanske inte faller alla i smaken...hummm
Importerade då ett par slutsteg från Thaiwan (Proart) som ger ca.550/600 Watt per kanal,förförst.är en Xindak-3200 MKII.(rör)
Denna kombination var ett lyckokast,nu är där en helt annan dynamik än tidigare och stampataktenfaktorn är hög
Tilläggas kan att mitt rum har dämpvägg bakom och vid sidan om högtalarna annars är detta rum totalt ospelbart.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000