HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem har provat silver kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/01/30 :  22:37:42  Show Profile Send hman a Private Message
Jag kollade in marcuscables hemsida och blev en smula intresserad av deras Black silver högtalar samt signalkablar. Någon på ett annat utlänskt forum tyckte att silverkablar var bland det bästa han hade hört. Naturligtvis rörde sig om en idiot dyr kabel som kostade lika mycket som hela min anläggning. Däremot verkar Black silver "kit:et" oehört prisvärda, med reservation för PVC skärmningen.

Därför undrar jag om Black silver kablarna är bättre än motsvarande koppar trådar i samma prisklass?

Eller om det är någon som använder silver kablar i huvudtaget?

Obs! Mitt intresse av silverkablar kommer att vara på en akademisk nivå tills jag har genomfört andra mer akuta uppgraderings behov, vilket betyder att en kabeluppgradering kan tidigast genomföras nästa år. Naturligtvis är kablarnas funktion starkt systemberoende, men det är alltid kul med avvikande produkter


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/30 :  23:01:51  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Silverkablar skall det vara
Jag har bara possetiva erfarenheter av silver fast det gäller att det är massiv silver, man skall undvika pleterade kablar.
Billiga kablar finns att få tag i, dessutom i vissa fall bättre än många så kallade dyrgripar.
Jag kommer att visa den senaste silversignalkabel som jag gjort. Jag lägger upp den senare i kväll på min sida
(Se min annläggning)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/30 :  23:12:05  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag har possitiva erfarenher av silver i nätkablar. Tyckte allt lät bättre.
Dock är jag osäker på om det är någon verklig hörbar skillnad.

Jag bifogar ett mail jag fick från en vän som gjorde en jämförelse med bland annat Black Magic.

hei igjen,

har nå vært rundt å lånt kabler fra wireworld, pm audio og kimber. Fra wireworld testet jeg ut eclipse 5 høttalerkabel/xlr, pm audio's black magic høyttalerkabel/xlr og kimber's select 1130 xlr og 3038 høyttalerkabel. Av disse kablene kommer Kimber best ut når det både gjelder kvalitet og pris. På grunn av at jeg får gode priser på Kimber er denne med i vurderingen. For meg blir wireworld det dyreste valget og black magic det billigste, men jeg synes ikke at balck magic hadde den samme kvalitet som wireworld og kimber. Selv om det står på pmaudio's hjemmeside at kablene dems er like gode som au24 og vallhalla er jeg ikke enig at de er bedre enn kimber's 3038/1130. Disse var i en helt annen klasse, mye mer rom,luft i lydbildet. Detaljer kom mye bedre frem, men ble ikke masete på noen måte. Black Magic hørtes mer grå ut, helt ærlig ikke i nærheten av kimber's kvalitet. Siden wireworld blir det dyreste valget og kimber's kabel er helt overlegen utseende messig, blir valget Kimber.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/31 :  02:39:54  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Säger ju bara SignalCable SilverResolution!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/31 :  08:37:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Silver verkar ge mer detaljer och renare ljud än koppar. Vete katten varför eftersom ledningsförmågan skiljer sig marginellt.
Verkar också betona övre frekvensområdet mer än koppar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/01/31 :  08:55:04  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag har provat signalcables silver resolution (nät-högtalar- signalkablar.
anser dessa att vara mycket bra kablar.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/31 :  09:08:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Silver verkar ge mer detaljer och renare ljud än koppar.


Är inte det en liten myt att det är just så ? Minns jag rätt så gav Silver Res ett ganska mustig ljud här hemma.
Men Silver är ganska billigt matrial så vid tillfälle ska jag snöra ihop nåt själv.

quote:
man skall undvika pleterade kablar.

Nordost Valhalla är väl just det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/01/31 09:11:55
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/31 :  10:38:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Utan att ge mig in i en omfattande kabeldiskussion då det inte intresserar mig särskilt:

Jag har QED Qunex 3 mellan CD och förstärkare och Silver Anniversary till högtalarna och har mycket svårt att tro att någon skulle kunna påstå att jag har betonad diskant. Mycket kan säkerligen sägas om ljudet men inte det.
Båda är silverpläterad koppar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/01/31 :  11:38:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Pläterade kablar kan även de ge ett riktigt bra ljud, men så kan även rena koppar kbalar, och så klart rena silver kablar...

Det är inte alltid bara materialet som gör att det låter bra, utan precis lika mycket hur allt är tillverkat, och vem som gjort det....

Jag har hört silver kablar som låtit bra, men även sådanna som inte låtit lika bra...

/Martin
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/01/31 :  12:06:00  Show Profile Send Apinator a Private Message
Har begränsad kunskap om silverkablar, dock så har de jag lyssnat på gett ett väldigt mjukt och samtidigt väldigt detaljerat ljud. Väldigt trevlig karaktär. Dock har jag hört kopparkabel och koppar/silver hybrider som har låtit lika bra. Dessa har dock varit dyarare faktiskt! Har lyssnat mest på Neotechs silverkabel och den är mycket prisvärd för sina 4000:-/1 meter.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/01/31 :  13:42:49  Show Profile Send Fred a Private Message
Silverkablar behöver inte vara dyrt. Gjorde egna bestående av 0,6mm heldragen silvertråd som ledare och 0,8mm silvertråd som jord. isolering var teflonrör.Ingen skärm alls alltså. enkla guld-rcakontakter utan hylsan,bara stiftet. De var inledningsvis lite ljusa, men sen blev de bättre. spelade ungefär lika bra som Nordost Red Dawn. Mina kablar kostade ca 500kr för två 1-meterskablar.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/31 :  13:55:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det som är fint med Silver resolution är att de inte är dyra i sammanhanget. En signalis på en meter med silverbulletplugs kostar väl c:a 1500 + moms. Nätsladden och högtalarditon är också de prisvärda allternativ. De fungerar mycket bra för mig, i min anläggning och jag har även testat dem i andra anläggningar där resultatet blivit bra.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/31 :  14:00:02  Show Profile Send Tomas a Private Message
Matchning är nog viktigare än silver eller inte silver. Har kört med ett par AQ i silver som lät s--t hemma hos mig men toppen hos en annan! Ta hem, lyssna och avgör.

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/31 :  14:50:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Silver verkar ge mer detaljer och renare ljud än koppar.
--------------------------------------------------------------------------------



Är inte det en liten myt att det är just så ?


Absolut inte.
Jag har testat identiskt uppbyggda kablar där koppar och silver jämförts.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000