HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bing
Member

130 Posts

Posted - 2006/01/30 :  16:20:23  Show Profile Send bing a Private Message
vill ha lite info om bra cd för ca:10 tusen även begagnat om det står sig mot en ny . mvh Bing

alla öron är olika

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/30 :  16:23:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mot en NY i vilken prisklass ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/01/30 :  17:19:34  Show Profile Send hman a Private Message
Det är mycket svårt att välja CD i denna prisklass. Det finns många spelare att välja mellan som kan vara mycket bra. En annan aspekt är att CD:n måsta passa kringutrustningen. Jag föreslår att Du skriver ned vilken förstärkare och högtalare samt vilket ljud du vill ha. Tänk på att fråga om lasern och transporten finns som reservdel. Philips har slutat att göra vissa transporter, vilket har inneburit problem för många tillverkare. Quad samt Exposure har egen utvecklat egna varianter på philips transporten.

Jag gillar spännande CD spelare och har ägt en Orelle CD100 som i mitt tycke lätt helt otroligt bra. Nu finns Orelle CD100evo som är byggd på en Philips transport, dock har jag inte lyssnat på denna. En annan spännande nyhet är Quad 99 CDP-2 som direkt kan driva slutsteg för kortast möjliga signal väg (Har ej testat denna heller!). Det finns MÅNGA andra spelare som kan beakas men detta kan andra på forumet hjälpa till med.

Ytterligare en möjlighet är att skaffa en enklare CD spelare och en separat DAC. Detta förutsätter oftast att CD:n behöver modifieras med ny digital utgång mm. Jag har själv valt den här vägen.

Som sagt skriv gärna lite till om din krignutröstning, så får Du säkert lite bättre hjälp. En seriös HIFI-handlare kan också hjälpa till med demo samt hemlån. Köp INGET utan demo!

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2006/01/30 17:24:06
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/30 :  22:18:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har en Quad CD-P 99, mycket bra och prisvärd. Mjukt ljud, men ändå drag och upplösning.
Med den nya transporten (+ £240) är den ännu bättre (då kallad CD-P2), CD-S 99 samma men utan det digitala försteget...
En del anser CD-P2 står sig mot spelare i dubbla prisklassen...vad vet jag

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/01/31 :  12:44:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Går i ungefär samma tankar som du, ny signalkälla för omkring 10 papp, vad får man?

En vän till mig köpte en begagnad Arcam (tror det var cd 32, efterföljaren heter cd33?) för ca 10000. Han tog med den hem till mig och även till en tredje person och vi lyssnade på den på sammanlagt tre anläggningar. Den lyfte resten av komponenterna "i håret" på ett ganska bra sätt. Allt blev bättre. Vet ej om det är bästa köp, men jag tror att det är en spelare man kan leva med länge.

Har en Vincentstärkare och tänkte att deras cd S3 skulle vara en fin matchning, dock är den väldigt grötig och ingen rolig upplevelse. Lägger den tanken på is tills vidare.

Har hört mycket gott om marantz SA-8400 med tvåkanals SACD som lök på laxen. Har inte hört själv - dock verkar den vara på utgående och finns på rea hos några handlare.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/01/31 :  12:50:57  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Som vanligt hänger det på vilket ljudideal man har, men om man gillar det lite mer "varma" ljudet och gärna offrar den extrema detaljåtergivningen, så är Rega Jupiter ett bra val. Går nog att finna beggad för 10k, kostar runt 16k ny har jag för mig. De är dock extremt ovanliga i beg-annonserna. Hmmm, undrar varför...

Rega Planet 2000 är ett annat alternativ för cirka 8k ny. (Har en själv)

Men som sagt, gillar man det extremt högupplösta idealet där perspektivåtergivning och detaljer är det viktigaste då ska man ignorera Rega. Vill man istället ha närvaro, spelglädje och fenomenal röståtergivning så är Rega ett hett tips. (Obs, de ena kvaliteterna utesluter dock inte de andra i samtliga fall)
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/01/31 :  13:09:40  Show Profile Send MartinN a Private Message
Arcam CD32 är en bra spelare och det som finns att
få genom att betala ännu mera är ganska litet enligt
mig. Jag skulle vara nöjd med CD32. Men nu sitter
jag på 2(TVÅ!) Musical Fidelity X-DACv3 och X-PSU.
Även detta ett tips.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000