HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur ska jag hantera hyresvärden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/01/27 :  11:28:40  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Vi flyttade in i vår lägenhet den 1 juni och fortfarande så är det en hel del saker som inte har fixats som hyresväden lovade:

1. Ingen termostat på ett element (det blir lite kallt på vintern)
2. Kablar till taklampa saknar isolering vilket är en brandrisk om de används.
3. Ingen brandvarnare, detta är väl hyresvädens ansvar?

Någon som har förslag på vad jag kan göra? Jag har tagit upp det med honom otaliga gånger men inget har hänt. Han säger bara att det är på gång.

Tack på förhand

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/27 :  11:44:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Hyresgästföreningen


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:01:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Brandvarnaren är nog ditt eget ansvar men de andra sakerna skall du nog ta upp med Hyresgästföreningen. Strular han är dock risken ganska stor att han gjort det förut men det lär du få reda på. Hoppas det inte är så.
Ibland kan man föreslå att fixa själv mot avdrag på hyran. Skriftligt OK är viktigt.

Jag kollade med min konsumentvägledare (när såna fanns) om ett möbelföretag och hon sa "jaså dom" med medlidsam ton. Jag var definitivt inte först.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/01/27 12:02:45
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:18:04  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Brandvarnaren är nog ditt eget ansvar

Enligt vår hyresvärd så är det deras ansvar sedan ett par år tillbaka !?!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/27 :  15:34:57  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Prata med hyresgästföreningen. Di kan hålla inne en del av hyran tills dessa brister är åtgärdade, värme ska man ha.

Rör...
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/27 :  17:45:43  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det är upp till nytjandehavaren av ett utrymme att göra allt i dennes makt för att inte brand ska utbryta.
Så när du bor i lägenheten är det ditt ansvar att sätta upp brandvarnare, när ingen bor i lägenheten är det fastighetsägarens skyldighet.
Sedan kan det ju vara så att fastighetskötaren har en policy att alla lägenheter ska vara utrustade med brandvarnare för att undanröja den risken.

Ska ganska mycket till om ett par oisolerade kablar till en lampa ska börja fatta eld, men visst finns det en risk. Varför inte bara släcka lampan och linda lite tejp runt? Mest för din egen säkerhet.

Termostaten får nog fastighetsägaren titta på omedelbums...även kablarna igentligen men efter allt gnäll jag haft med min hyresvärd och hyresgästföreningen så känns det som en skitsak att börja dikutera om några oisolerade kablar.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2006/01/27 :  18:20:06  Show Profile Send aleks a Private Message
Enligt lag måste man ha brandvarnare och det är hyresvärden som ska se till att alla har det !

Edit:Såg att Mace va före mig :D

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510

Edited by - aleks on 2006/01/27 18:21:34
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/01/28 :  12:23:18  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Eftersom kablarna saknar isolering enda upp i taket där jag inte kommer till att tejpa så har jag inte kopplat in någon lampa. En kompis nämnde något om att kommunen kunde hålla inne en del av hyran från mig tills hyresvärden åtgärdat lite större problem. Stämmer detta?
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2006/01/28 :  14:10:27  Show Profile Send nalle a Private Message
Den där lagen om brandvarnare är lite luddig så om du är fastighetsägare i Stockholms kommun så har kommunen tolkat det så att fastighetsägaren måste sätta in brandvarnare men i vissa andra kommuner (ex Lidingö) så behövs det inte . Så kolla upp hur det är i din kommun.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Edited by - nalle on 2006/01/28 14:11:04
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/28 :  14:53:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det finns ingen lag om brandvarnare, därav de varierande tolkningarna.
Föremålet för tolkning är Lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Se 2:a kap 2:a paragrafen.
quote:
2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra
anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för
släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan
olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att
förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till
följd av brand.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/01/28 :  16:09:51  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Blir lite osäker på vad du menar, lovade han det 1/6 men ni har inte stött på sedan dess eller har ni jagat honom/henne hela sommaren och hösten och vintern?

1, skall självklart fixas.

2, en lite mindre sak att bråka om, är du orolig tejpa själv. Om det är svårt eller du inte vill ta dit en elektriker. Kostnaden är ju försumbar jämfört med att sakna belysning.

3, Någon lag finns mig veterligen inte men lite olika tolkningar från en komun till en annan av vad man rekomenderat. Men va fan, köp en brandvarnare på COOP, kostar ju under femtilappen...

Edited by - Pjotre on 2006/01/28 16:10:53
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/01/30 :  10:37:57  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Jag var lite oklar ser jag. Vi flyttade in den 1/6 och hresvärden lovade att omgående fixa problem 1 & 2. Brandvarnaren är egentligen inget problem jag har själv satt upp en men det är ytterligare en irritations källa. Av princip skäl vägrar jag ta dit en elektriker för att fixa de oisolerade trådarna. Dessutom så har det varit stora problem med varmvattnet de senaste två månaderna. När man duschar så försvinner varmvattnet med jämna mellanrum, dvs det går inte att ta en dusch utan att det försvinner. Detta problem fanns inte när vi flyttade in och återigen har hyresvärden lovat att fixa det.

Jag har aldrig tidigare haft den här typen av problem med en hyresvärd, är detta vanligt att de ignorerar problem? Och åter igen, kan kommunen hålla inne en del av hyran från mig tills hyresvärden åtgärdat lite större problem?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/01/31 :  03:50:35  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Vill du hålla inne med hyran, så är det länstyrelsen du ska prata med.
Har inte behövt själv, men om jag inte minns fel är det så att du deponerar hyran hos länstyrelsen istället för att betala in den till hyresvärden. Varje månad alltså, så att du inte är den som har pengerna. Sedan är det därifrån som hyresvärden får tillbaka det han missat.

Men som sagt, det här är vad jag fått förklarat för mig.

Dubbelkollade här:
http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____3802.asp
Jag hade rätt. Dock inte hela hyran om lägenheten fortfarande är beboelig.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/31 :  08:56:56  Show Profile Send mace a Private Message
Tränger mig på lite med en fråga

Hur varmt får vattnet i kranarna vara ??
Har nu bränt mig titt som tätt i en månad Delvis beror problemet på en ny blandare som går från svalt till max på tre mm.
Men nu har jag fått nog sköljde just av ett kristallfat jag fått efter farmor....PANG !!!!!!

75 grader mätte jag det till

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/31 :  10:04:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
75 grader är väl varmt.
Det skall dock vara lägst 50 grader på tappstället för att förhindra tillväxt av legionellabakterier.
Temperaturen bör inte överstiga 65 grader.
Jag har jobbat på sommaren med bl a fastighetsskötsel och där jag har jobbat har det generellt varit 65 grader på varmvattnet nere i undercentralen.
Det betyder att tapptemperaturen kanske ligger på gissningsvis 55-60 grader beroende på ledningarnas isolering och avstånd till tappstället.

Se till att få till en annan vattenkran oavsett, du kommer kunna spräcka glas även med lägre temperaturer. Vill du ha riktigt långsam reglering kan du ju försöka få någon av Mora's ESS-kranar, de har ett betydligt större område med kallvatten. Dessutom påstås de spara energi genom att man inte spolar varmvatten i onödan vilket fastighetsägaren borde uppskatta.

Du kan ta en titt i Boverkets broshyr om legionella (nedladdningsbar pdf). Där finns information om legionella och vattentemperaturer osv.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000