HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Proppen går vid förstärkarstart
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:44:03  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej

min Copland CSA-14 låter rätt bra nu med nya rör tycker jag men ett bekymmer har den haft sen jag köpte den för några år sen: säkringen (10A) går ungefär var tredje gång jag vrider ON.

Jag TROR att den går mer ofta om jag vrider snabbt än om jag vrider sakta.

Är detta vanligt? Orsak? Vad kan man göra (förutom att byta automatsäkring)?

/ mvh Tomas F.

musikälskare

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/26 :  14:43:53  Show Profile Send CC a Private Message
byte till 16A?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/01/26 :  14:54:52  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej igen
jovisst. Men är det vettigt/vanligt/normalt att en så liten stärkare har så stor startström? Eller är där något fel och vad kan det då vara? (Inget annat lastar säkringen).
/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/26 :  15:17:01  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Testa med att byta till 10 A trög istället. En annan lösning är en mjukstart men det absolut enklaste är att byta till en trög propp.

Mitt slutsteg med 2 x 300 VA toroidtrafar drar 77 A topp (med slumpens skörd förstås)

Ett enkelt sätt att uppskatta startström för en toroid är att mäta DC resistansen i primärlindningen. Ta sedan (230 x 1.4)/Prim res = detta är maxström.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/26 15:20:36
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/01/26 :  15:27:00  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Automatsäkringar är tydligen kända för att kunna vara lite nyckfulla med snabbheten. Fick lov att byta en som hade en Micro och en Kaffebryggare på sig då den gick var tionde gång som micron drog igång när kaffebryggaren var på (totala effekten var under 1900W), elektrikern påstod att det ibland räckte med att byta till en med samma snabbhet men han bytte upp ett snäpp i alla fall.

Hjelm
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/26 :  15:46:02  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Men är det vettigt/vanligt/normalt att en så liten stärkare har så stor startström?

Ne...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/27 :  08:47:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tomas, vad menar du med "vrider"? Kan du beskriva hur nätdelen ser ut? Saftig toroidtrafo, ingen mjukstart? Förstärkarens primärsäkring, värde?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/01/27 08:48:48
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/01/27 :  20:31:36  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
ON/OFF reglaget är ett vred som ska se ut som en volympot för att se bra ut på Coplands front. Därav uttrycket "vrider". Om jag sakta rör vredet de ca 60 grader som krävs så klarar proppen sig ofta, men om jag snabbt vrider till så går proppen nästan alltid. På insidan av vredet är två kondensatorer lödda mellan olika ben.

Mjukstart, vet ej, jag köpte steget begagnat för något är sedan. Någon sorts startlogik finns för högtalarutgången är bortkoplad med relä någon halvminut efter start. Kraftig toroid, har just mätt 4.2 ohm över den så det blir ju någonstans kring 70A i teoretisk startström...

Tack för svaren. Ska nog ta och byta säkring till 10A trög ändå, elektrikern kommer hit senare i vår pga värmepump.
/ mvh Tomas F.


musikälskare
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/01/28 :  09:54:23  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!
Automat säkring i all ära. Om man har löst en automat säkring mer än 3ggr så kommer ström tåligheten att minska. Tillverkarna brukar garantera märkström vid 3 "utlösningar" efter det funkar säkringarna bra men inte garanterat att dom håller för det som står på. Slå inte på steget sakta då kan du bränna upp strömbrytaren i steget.

M.V.H....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/28 :  10:45:12  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
instämmer med imperial. kika så att säkringen heter c10 å inte b10 om du vill ha extra tröghet som värkar bra i dehär fallet så kika på d10 men öka inte till 16A säkring.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/01/28 :  20:03:30  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tack. /TomasF

musikälskare
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/29 :  14:41:53  Show Profile Send esl a Private Message
Här är lösningen på allas problem med brända säkringar.
Så länge inte apparaten drar mer än 10 A (få hifiprylar gör det) så funkar denna fin fint!
Det blir en mjukare uppladdning av elektrolyterna dessutom =mycket längre livslängd.
Motståndet läggs i serie med transformatorns primärlindning, och resistansen sjunker direkt när den blir varm. Det tar några mS.
ELFA 60-291-69

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000