HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Slutstegs bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/22 :  08:01:11  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Hej. Jag ska bygga ett par monoblock som skall driva mina HFLS-1:or
Vet att det finns en massa om detta men jag tänke om jag kunde få tipps av er som byggt redan Kort o rakt på sak.
Class-D verker ju klart intressant Kan bli små nätta saker av dessa Men nu undrar jag: Ni som har bygt redan vad tycker ni om ljudet från dessa skapelser ???? Har sneglat lipe på Hypex modulerna bla.
Finns det några nackdelar ???
Givetvis vill jgag ärna ha tipps på andra typer av steg oxå.
Hade tänkt att 2 monoblock med strömförsörjning skulle få gå på en
5-7 tusen ungefär
Om det finns nån som har 2 vettiga steg som vill sälja dom i denna prisklass så kan det va intressant oxå
Men helst så vill jag nog bygga ett par själv.

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:15:21  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Bygg ett par Aleph 5 monoblock. Single ended klass A slår enligt min åsikt allt vad klass D heter med hästlängder ljudmässigt. Ok, kanske inte lika smäckert som ex. Hypex men mycket mer MANLIGT Värmen får man på köpet Att bygga Aleph 5 går på i runda slängar 5000 - 7000kr (sett till vad den kostade i butik för några år sedan så är det billigt, mycket billigt). Ju tyngre en förstärkare är - desto bättre

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:59:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag håller med Gothmog II, bygg en Aleph.
Om man får generalisera lite så tycker jag att det är den enda transistorstärkare som är värd besväret att bygga/köpa.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/01/22 :  16:34:39  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag tycker hypex låter riktigt bra.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/22 :  21:57:48  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag kör med hypex 180 till mina hfls1. Jag är helnöjd. Fast Jag skulle rekommendera att du väljer ucd 400 eller kanske 700. för HFLS1 kräver effekt.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/23 :  13:00:42  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Tackar för era svar.
Nån som har en länk med lite info om Aleph 5 ???
Vilken klippa man är på o stava såg jag nu :=)
Men det verkar som om folk fattar vad jag ville få fram i min frågeställning ändå.


MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2006/01/23 :  14:31:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
www.diyaudio.com har en egen sektion för Passlabsprylar, där finns nog allt du behöver veta.
Sjävla schemat finns på www.passlabs.com om jag minns rätt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/23 :  14:33:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Letade just efter schemat på passlabs men servicemanualerna är borta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:09:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vill du börja lite elementärt och billigt (men mycket bra) så kan du bygga en Gainclone.
Det kan du göra för runda slängar en tusenlapp och uppåt (och säkert en bra bit nedåt med).

Titta in på chipamp.com eller sök lite här på hififorum.
Du kommer långt med en gainclone. Och vill du uppgradera till en Aleph 5 (jag håller på att bygga en också) så kommer du inte blivit av med så mycket pengar på Gainclonen. Som du såklart fortfarande kan använda den med. Köket, sovrummet eller kanske biampa lite.
Jag har också byggt en klass-D-förstärkare. Med Icepower-moduler. Den låter superbra den med. Tror inte du blir besviken vad du än gör av dessa tre!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2006/01/23 :  17:01:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bernt: Vad säger du???
Hmm, nånstans ska de finnas i alla fall.
Om inte annat finns det nån kille i kroatien som säljer kretskort och han har schemat på sin sida har jag för mig.

Edit: http://www.kk-pcb.com/aleph-5.html

Det pratas en del på diyaudio om varför servicemanualerna tagits bort, men ingen verkar veta varför.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/01/23 17:13:22
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/01/23 :  17:32:07  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Har manualer/ritningar och en massa fakta om Aleph 5 om någon behöver. MadFinn you got mail

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/01/23 :  23:06:15  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Att Mr Pass skulle plocka bort servicemanualerna känns inte sannolikt. Och inte heller har han gjort så, han har bara flyttat på dem lite

http://www.passlabs.com/downloads.htm

Lycka till

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/23 :  23:25:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, den sidan hittade man ju snabbt men var hittar du SERVICEmanualer på den sidan? Inga såna där tyvärr - bara owners manuals.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2006/01/23 :  23:30:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag läste ett inlägg av självaste Nelson Pass alldeles nyss och om jag fattade rätt så handlar det om nåt juridiskt problem med att publicera scheman över kommersiella produkter och att han därför tagit bort dem tills problemet är löst.
Jag kan dock ha fattat helt fel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/01/24 :  21:59:07  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Bernt ber om ursäkt, var lite för snabb. Du har helt rätt han har som sagt var plockat bort manualerna vilket jag tycker är riktigt synd

Om man ändå vill ha Aleph manualer går det dock att få tag på ännu Klistra in följande i Google och du kommar att finna de flesta service manualerna;

"aleph site:hifihenkes.de"

Det går även att byta manualnummer i hyperlänken och finna fler

Lycka till

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:08:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
http://www.hifihenkes.de/PRODUKTE/ARCHIV/PASS/MANUAL/Service/pass_aleph_5_service.pdf

Där har ni till femman (om jag hittat rätt :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:35:57  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Tackar för alla tips jag får
Aleph 5:an ser ju intressant ut
Många greijer o löda blir det om jag nu väljer denna.
30 Volt o 8 Ampere ??? Säger mig inte så mycket faktiskt
Men det borde bli en del effekt av detta ( 30 x 8 = 240 Watt ????)
Men Watt har jag för mig att man kan ta med en nypa salt.
Vad e det som säger hur mycket pulver en stärkare har egentligen ???
Ska man titta mer på Volt eller Ampere ut ????
Kanske dumma frågor men vet man inte så måste man ju fråga eller hur ???

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:54:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Aleph 5 ger 60 W i 8 Ohm.
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:19:12  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Jo jag vet att den e specad till 60W/kanal
Men ändå står det Maximum output 30V o 8A

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:24:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
MadFinn: teoretiskt sett så kan en förstärkare med matningsspänningen V(positiv) och V(negativ) ge max effekt = V^2/(2*R) = 30^2/(2*8)= 56,25 W....om jag nu inte har tänkt helt fel....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/28 :  10:56:10  Show Profile Send MadFinn a Private Message
ohmega Skulle du kunna förklara formeln du skrev innan lite närmare ??
Jag kan ju liksom inget om elektronik överhuvudtaget

Är det nån som hört 41hz Audios slutsteg Tänkte närmast på AMP 2 ????
verkar som killen som driver det e svensk eller har jag missuppfattat det hela

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/29 :  11:22:19  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Efter ett av slumpen styrt val så blir det en GainClone trots allt.
Detta efter att jag av en händelse prata me en kompis om mina funderingar om slutstegs bygge så sa han att han ska beställa ett kit från ChipAMP o då tänkte jag ok varför inte så jag hakade på honom o beställde ett jag med
Nu kanske detta inte är det bästa men men man ska ju börja nånstans eller hur.
Låtter dessaskit eller e det hyfsade greijer ??
Biligt iallafall.( Vilket gör att jag inte förväntar mig nåt direkt bra)
Fortsättning kommer o finnas på Bildreportage Teknik o DIY
Så får ni om ni vill följa vad som händer.
Tackar för dom tips jag fått- jag kommer garanterat behöva hjälp när detta väl påbörjas.

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/01/29 :  15:20:13  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Lycka Till

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/29 :  16:00:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
MadFinn: Tillbaka från Jämshögsträffen..

Formeln ja...

quote:
teoretiskt sett så kan en förstärkare med matningsspänningen V(positiv) och V(negativ) ge max effekt = V^2/(2*R) = 30^2/(2*8)= 56,25 W....om jag nu inte har tänkt helt fel....


Du matar förstärkaren med en positiv(v+) å en negativ(v-) spänningsmatning med jorden mittimellan(0)...max spänning som kan läggas över högtalaren är då spänningsskillnaden mellan 0 och v+ (eller för den delen mellan 0 och v-).

Toppspänningen (alltså maximal spänningskillnad) får du ju bara under en visstidpunkt för varje cykel i en sinussignal. Så momentant få man ju ut en högre effekt än vad formeln säger..men om man räknar effeken under HELA PERIODEN.
Momentant blir maxeffekten (vid resistiv last) (v+)^2/R =P

Medeleffekten under en period ((v+)/ROT(2))^2 /R = (v+)^2/ (2*R)=P

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara det på något enklare sätt ....ska se om jag hittar nån lämplig länk eller så ..


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000