HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Från hög till låg nivå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/01/26 :  08:38:03  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Är det någon som sitter på kunskapen hur man kopplar/bygger en hög till låg nivå adapter?
Jag vill/behöver alltså omvandla signalen från min förstärkares högtalarutgång (2x75W) till linjesignal, gärna +6dB högre än rca std. Tanken va att "mata" signalen in i en xlr.


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/26 :  14:03:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur avancerat far det vara? Teoretiskt sa gar det nog att gora med tva motstand (spanningsdelare) men det blir nog inte sa bra pga att in/ut impedanserna blir helt fel (du vill ju ha ca 8 ohms last till forstarkaren men sisadar 2V linjesignal ut). Aktivt gar det att ordna men det blir genast mer avancerat.

Fast rent allmant ar det ingen bra ide och ar nog att betrakta som en nodlosning.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:18:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
f95toli
Du har säkert alldeles jätte rätt!!!
Jag är säkert ute på tunn is (som vanligt).
Men vad gör man om man behöver en "pre out" från sin integrerade förstärkare och man vill helst inte sälja!?
Förslag?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:40:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Men vad gör man om man behöver en "pre out" från sin integrerade förstärkare och man vill helst inte sälja!?

Ta signalen från volymkontrollen kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/01/27 :  08:47:43  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Kan det va så enkelt, ryssen?
Låter västan för bra! Men det finns säkert någon som vet mer om den varianten....

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2006/01/27 :  18:04:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Aktivt går det att ordna men det blir genast mer avancerat.

Det är väl som f95toli säger,det blir väl en sänknig av signalstyrkan från volymkotrollen i och med att signalen delas upp mellan det inbyggda slutsteget och den "nya" RCA utgången.Kan ju fixas med t.e.x denna krets
http://www.pha.inecnet.cz/macura/buffer_en.html han säljer även kretskort till den.Någon får rätta mig om jag har fel.


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/01/29 :  19:19:07  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message
Det blir inte bra att ta ut signalen efter volympotten, den håller får låg nivå, bäst är att ta den efter drivsteget innan själva slutsteget i förstrkaren, där ligger den mer rätt i nivå...

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/01/30 :  21:10:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Tack för hjälpen, alla!
Jag lägger nog ner de projektet. Det får (motvilligt) bli någon form av lös förförstärkare i stället. Jag kan ju ha min Bow ZZ1 som bokstöd i hyllan i stället!

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000