HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg i 6-7000:- klassen sökes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:58:28  Show Profile Send U1 a Private Message
Har precis sålt mitt Rotel 991, bra kraft i det steget men det är också allt. För 6-7000:- får du bättre slutsteg än så.

/J
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:14:08  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena igen!

Nä, Rotel är uteslutet baserat på vad jag hört om deras karaktär samt på den faktorn att jag inte alls tycker att de ser snygga ut.

U1:
Jo, precis så tror jag också, framförallt med tanke på dessa nya Kinamärkena, verkar ju ruggigt prisvärda!

Mattiasa:
Har hört gott om Zapsolute men aldrig hört dem själv, vad tycker du om deras ljudkaraktär? Gillar som sagt ett lite varmare sound!

jos:
Jepp.. rena rånet!

drkim:
Hmm, hur brett är ditt steg egentligen, ser ju ut att vara bredare än genomsnittet. Var finns det omifall man skulle vilja lyssna på det?

Mayro:
Jo, det låter rimligt.

Vad tror ni annars om Vincentstegen samt Sheng Ya som någon nämnde, någon annan med erfarenheter av dessa?

MvH / Martin som tackar för de många fina tipsen!


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:27:14  Show Profile Send Egill a Private Message
Vill du köpa ett billigt steg, så har min brorsa (som bor i Halmstad) ett Classic 8.0b som han inte behöver längre. Jag köpte det i nov 2004 (kostade ca 2900 kr inkl allt) i ett gruppköp på prisjakt och sålde det sedan till honom då jag skaffade en Zell mk200. Senare skaffade han också en Zell så Classicen används inte längre. Kolla in http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=65164&hl=classic om du vill läsa mer om steget.

edit: Även om classicen är ett fynd för priset, så är Vincent/shengya steget bättre. De har det billigt (ca 5000 levererat) på Nysound http://www.nysound.com/exec/servlet/CategoryServlet?action=productdetail&itemID=shy-2012-01010&formID=0

Vituð ér enn, eða hvað?

Edited by - Egill on 2006/01/26 20:32:47
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:37:21  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Oj, missade förbehållet om ljudkaraktären

Hoppas du hittar det du är ute efter.

Lycka till!


Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/01/26 :  21:00:08  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Verkar som om många framhåller den här "Nysound" hemsidan. Är de bra och lätta att ha att göra med, och blir det inte problem med tullen när varorna kommer hit?

Baltazar:
Det e lugnt. Tackar för tipsen i vilket fall som helst =)

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/26 :  21:17:17  Show Profile Send jos a Private Message
Nej problem blir det inte men du kommer att få betala tull och moms (det är ju iofs ett problem.. ). Man kan ju även chansa lite eftersom det går att bestämma vilket värde som ska deklareras. Dock kan det bli lite jobbigt om du skriver att det inte är värt någonting om det sedan händer något under transporten...

Ny Sound är en skön sida eftersom det känns som att köpa från vilken webshop som helst. Köpte högtalarkablar där tidigare och det tog 3-4 dagar innan de var hemma hos mig med fedex. Kunde även följa paketet direkt från Kina.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/26 :  21:18:37  Show Profile Send jos a Private Message
Kul tråd det här förresten, jag sitter i samma båt...
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/01/26 :  21:25:15  Show Profile Send Egill a Private Message
nja problem vet jag inte, däremot får man punga ut med moms och tull till DHL när de kommer med grejorna. Priset där blir ($357+$179)*1,25 (+ kanske tull också, nån som vet?) Vilket blir strax under 5200 kr eller ca 200 kr till med tull. Nysound verkar pålitliga (jag har köpt kablar från dem ett par gånger), men jag vet inte hur de hanterar varor som går sönder. Transportskador är förstås inga problem eftersom de använder sig av DHL.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:13:36  Show Profile Send EmilH a Private Message
Kör med ett Vincent SP-331 själv... tycker det är ett prisvärt steg.
Ganska kraftfullt med ett ljud åt det varmare hållet.
Finns emellanåt beggat för runt 4-5000 kronor...
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:38:05  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Sen e ju självklart frågan, om ett steg skulle gå sönder, finns det då delar att tillgå i sverige samt kompetens att reparera grejorna? Annars känns det som en ganska stor chansning att köpa ett av dessa slutsteg.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/26 :  23:00:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Nu kommer du in på det som skiljer ut män från säkerhetstänkarna..

Skojar lite..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/27 :  08:31:09  Show Profile Send jos a Private Message
Hängslen och livrem..!

Nämen däremot tror jag inte att Vincent SP-331 och Sheng-Ya SP-333 är samma steg. Jag tror definitivt att Sheng-Ya har billigare komponenter inuti. Det är väldigt vanligt att kinesiska märken har en version som säljs i butik i kina och en annan som går på export. Särskilt i det här fallet när de har olika namn också..
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/27 :  10:58:15  Show Profile Send mattiasa a Private Message
När det gäller Zapsolute så får man enormt mycket för pengarna tycker jag. Ta 78W som exempel. Komponentpris på drygt 11000:- (för några år sedan när jag byggde mitt). Då får man ett steg som testades mot steg i 40-50 000:- klassen. Jag upplevde ljudet som varmt men neutralt, men inte lika bulligt som de Krellsteg jag hört. Kör idag en 42Wattare som helt klart ruskar om i mitt vardagsrum. Ett stort plus tycker jag är just powerdown funktionen, så att man kan strölyssna lite (flickvännen tex) utan att köra i klass A (det blir varmt...)...
Beggat priserna varierar väl runt 5000-7000:- tror jag....

Försök få in en provlyssning.... Har du svängarna förbi så är du välkommen in på lite kaffe o Zap....
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/27 :  11:28:49  Show Profile Send drkim a Private Message
UnholyRishna!
quote:
Hmm, hur brett är ditt steg egentligen, ser ju ut att vara bredare än genomsnittet. Var finns det omifall man skulle vilja lyssna på det?


Sreget är 44 Cm brett på det bredaste stället, jag och steget bor i Kalmar... Har som sagt en spekulant som inte bestämt sig och 50 olika bytesförslag (allt från gamla playstation till en laptop från 2002 och så klart ett par vinylspelare från 1950... ska det vara så här ).

Hör av dig om intresse finns

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/27 :  11:45:49  Show Profile Send drkim a Private Message
Som jag skrivit i annonsen - mitt lilla McIntosh steg utklassar dom stora Vincent SP991 monoblocken á 300 watt (Hifi & musik mätte upp dom till drygt 400 watt) rent ljudmässigt, Vincent vann bara en gren - att kunna spela högre - men det var på mina tröga Dynaudio, med Vienna har det aldrig varit nått problem...

Vid jämförelse så låter Vincent luddigt, instängt och känns väldigt sävliga och långsamma i karaktären - kvalitet är kvalitet och orginal är orginal.. sen spelar det ingen roll hur fina kopiorna är

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:22:52  Show Profile Send jos a Private Message
quote:

Vid jämförelse så låter Vincent luddigt, instängt och känns väldigt sävliga och långsamma i karaktären - kvalitet är kvalitet och orginal är orginal.. sen spelar det ingen roll hur fina kopiorna är

Mvh
Jocke



Skulle Vincent vara kopia på ditt Macintosh?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:57:43  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Skulle Vincent vara kopia på ditt Macintosh?


Har jag väl aldrig sagt

Jag menar att China knappast har något tradition att bygga något som liknar ett Amerikanskt muskelsteg - Det krävs nog mer än en trevlig byggkvalitet och ett lågt pris för att det ska låta riktigt bra, oftast får man helt enkelt vad man betalar för (även om det oftast innebär att man får betala lite för mkt i Sverige - men det är ju en annan historia).

Om det vore rena kopior så kanske det skulle låta bra - men just nu känns det mest som tafliga försök...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/01/28 19:15:20
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/01/28 :  09:02:01  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Skulle Vincent vara kopia på ditt Macintosh?
--------------------------------------------------------------------------------



Har jag väl aldrig sagt



Det kan nog tolkas som det..:

quote:
Vid jämförelse så låter Vincent luddigt, instängt och känns väldigt sävliga och långsamma i karaktären - kvalitet är kvalitet och orginal är orginal.. sen spelar det ingen roll hur fina kopiorna är


quote:
Om det vore rena kopior så kanske det skulle låta bra - men just nu känns det mest som tafliga försök...



Pratar du bara om Vincent? Det låter som du drar alla Kina-prylar över en kant. Det låter också som du vill få ditt Macintosh sålt och som om du inte lyssnat på så mycket från Kina....
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/28 :  12:19:11  Show Profile Send drkim a Private Message
jos!
quote:
Det kan nog tolkas som det..:

Okej - men nu har jag ju förklarat vad jag menar så då behöver du inte tolka fel längre

quote:
Pratar du bara om Vincent? Det låter som du drar alla Kina-prylar över en kant. Det låter också som du vill få ditt Macintosh sålt och som om du inte lyssnat på så mycket från Kina....

Jo mina huvudsakliga intryck gäller Vincent SP 991 - eftersom jag haft dessa i drygt ett år. Men jag har lyssnat en del på annan Chinesisk hifi och visst en del låter väl ok (även en blind höna...osv). Det finns ju en anledning till att jag inte sitter med Chinaprylar hemma nu - men du kanske tycker att jag nedgraderat? eller att jag skulle kunnat få samma kvalitet om jag köpt Chinaprodukter

Alla väljer ju sin väg att gå och jag hade ju kommit en bit in i Chinaträsket när jag insåg att det inte var rätt - för mig alltså, för andra kanske det är helrätt

quote:
Det låter också som du vill få ditt Macintosh sålt

Jo - så är det, jag hissar en svårsåld dålig produkt för att jag är i desperat behov av pengar - Skulle inte tro det va

Tro det eller ej - jag försöker bara dela med mig av min erfarenhet - om det kan hjälpa någon att inte begå samma misstag som jag gjorde - fine, annars så kan ni ju lätt bortse från mina åsikter...

Jag och flera med mig - som lyssnat på mina olika konfigurationer av anläggningen, tycker att det är anmärkningsvärt att ett litet slutsteg på 2 X 100 watt kan utklassa bl.a. Vincents stora monoblock SP991 rent ljudmässigt - tycker inte ni det...

Om ni vill se vad andra än jag tycker om mitt steg så vänligen kolla trådarna från mina träffar eller Klicka här!

Jag tycker vi droppar denna ordväxling nu - du får gärna gilla Chinahifi - jag har valt en annan väg... Vilken som är bäst Båda antar jag, om dom funkar för innehavaren

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/01/28 19:16:59
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/28 :  19:09:45  Show Profile Send drkim a Private Message
Kan nu meddela att slutsteget dessutom är sålt

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/01/29 :  23:27:29  Show Profile Send global a Private Message
Räcker det med sådär 300kr?
Sonic impacts T-amp http://www.ebay.se/listResults?browse=0&Query=t-amp&Submit=S%C3%B6k&SearchWorldWide=1

En rescention: "Crystalline transparency; a tube-like midrange purity, naturalness of timbre and monster soundstaging without the bloom of valves; wonderful bass; and very extended yet silky treble that's never grating or dull but just right."
http://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact/t.html

Eller kan du bygga själv? Tripath kostar allt som allt ca 1000kr med 2 x 100W.
Beställes enklast byggsats från http://www.41hz.com/
Du får själv fixa transformator och kopplingar.

En jämförelse: http://www.tnt-audio.com/ampli/tripath_amps_e.html


Edited by - global on 2006/01/29 23:36:18
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/29 :  23:47:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Macgormack Dna1 går att få för dessa slantar. Har haft ett själv ett mycket braaa men lite bortglömt slutsteg i Svedala.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2006/01/30 :  21:12:45  Show Profile Send Slupen a Private Message
Har inte riktigt kunnat släppa Jungson JA-99C Power Amplifier(Luxury) diskusionen så passar på att fråga..

Är väldigt nyfiken på att pröva att köpa hem slutsteget och försteget för att driva mina dynaudios men frågan är om det är värt besväret mao är det en uppgradering från en audio analogue puccini förstärkare?

Det finns helt klart mera kräm i kinesen och dessutom är den rörbaserad vilket jag gillar, men som sagt är det värt besväret?

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/30 :  21:38:42  Show Profile Send mayro a Private Message


det finns inga rör i jungsonen.. det är en riktig Klass A stärkare...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2006/01/30 :  21:48:19  Show Profile Send Slupen a Private Message
=) Ok fel av mig.. men min fråga kvarstår

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000