HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarelement design
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/01 :  12:33:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Om ett ultimalt bas / mellanregister -element
skulle designas, hur skulle det då konstrueras?

- material
- material
- material
- magnet
- konmaterial
- material
- :)
- talspole?

..etc!

För om vi säger såhär, det finns massa mkt duktiga
tillverkare, skaaning, focal, seas, accuton med flera,
om man tar det bästa av respektive, vad får vi då?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2002/11/01 12:35:14

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/01 :  16:53:59  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle säga Lambdas Apollo motor helt byggd i 100% ren silver med Nedynium magnet, och Focals W konmaterial.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:09:04  Show Profile Send Kraniet a Private Message
hur bra är deras magnetsystem när man tar distorsion i beräkning? HAr dom kopparklädda polstycken och liknande?
Scan-Speaks (Skaaning är det väl egentligen) SD-1 magnetsystem är väldigt bra just när det gäller distorsion.
Men peerless har ju väldigt bra element. HDS elementen har väldigt låg distorsion tex..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:40:39  Show Profile Send M3 a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag skulle säga Lambdas Apollo motor helt byggd i 100% ren silver med Nedynium magnet, och Focals W konmaterial.

Låter bra!!!!!!!
Häls. Ronnie
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/01 :  18:04:07  Show Profile Send Björn N a Private Message
Olika element ar bra pa olika saker, jag foredrar ofta mellanregister med kon av kevlar eller likn. medans jag helst ser element med metallkoner till basen, metallkoner i mellanregister ar jag mer tveksam till, det ar i basomradet som metallkonens alla fordelar kommer till sin ratt!
Det ar samma sak med magnet/talspole, det beror helt pa vad elementet ska anvandas till!

Mvh bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/01 :  19:32:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ultimat mellanregister heter redan P13WH eller P17RCY fast båda med en styvare mittdome. Det finns för den senare varianten... Den heter Px17LXX...
Ska man tänka sig en bas så vet jag faktiskt inte men jag tycker Skanning ser bra ut i många aspekter!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/02 :  14:38:14  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by Kraniet

hur bra är deras magnetsystem när man tar distorsion i beräkning? HAr dom kopparklädda polstycken och liknande?
Scan-Speaks (Skaaning är det väl egentligen) SD-1 magnetsystem är väldigt bra just när det gäller distorsion.
Men peerless har ju väldigt bra element. HDS elementen har väldigt låg distorsion tex..

Deras motor är idag helt i mycket ren koppar och av liknande teknik som Skaaning med Faraday ring (också helt i koppar). Vi pratar MYCKET låg distortion!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/03 :  22:22:11  Show Profile Send Björn N a Private Message

An sa lange heter det basta mellanregistret jag kanner till
Monacor SPH 135 Kep, kanonfin kurva, transparent, saknar egenkaraktar etc etc... Kostar runt 750 kr st

Anvander detta element tillsammans med en SS 9300 diskant och jag tycker faktiskt att det spelar i en hogre division an diskanten!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/04 :  08:29:47  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Ultimat mellanregister heter redan P13WH eller P17RCY fast båda med en styvare mittdome. Det finns för den senare varianten... Den heter Px17LXX...
Ska man tänka sig en bas så vet jag faktiskt inte men jag tycker Skanning ser bra ut i många aspekter!

Hmmm, att du tycker att PX-17 <piiip> är optimalt verkar ju lovande för min kommande högtalare...

Men det är ju inget konstigt, PX-17 <piiip> är ju designat av <piiip>-<piiip>! Ni vet, han som kallade sig reserv-<piiiip> för några dagar sedan...

Ska ju använda CX-21 <piiip> och AX-2.5 <piiip> också, då måste det ju bli jättebra...

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/11/04 :  09:52:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

piiiip upp med det nu bara

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/04 :  09:59:26  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

piiiip upp med det nu bara

Nej nej, det går ju inte!

Meningen är att den begåvade läsaren ska gissa sig fram till vem <piiip> <piiip> är, som ibland har ett förnamn och inbland en titel, som föresträder sällskapet <piiip> med tre bokstäver, och som har konstruerat elementen med tilläggen <piiip>...

Ursäkta min humor. Trött idag.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/11/04 :  10:03:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

klart jag fattar det är I*Ö Det
är väl klart..

Och L*T*S Det är väl klart..

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/04 :  10:45:40  Show Profile Send j.persson a Private Message
Nagref: anser du att Vifa P13WH är väsentligt bättre än P17, eller är bara Seas PX-17 LTS ett bättre alternativ?

Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/11/04 :  11:10:00  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag hörde ryktes vägen att LTS försökte få en annan element tillverkare men de var tvungna att komma upp i väldigt höga volymer för att få dem. Så tog de seas istället för att de kunde beställa mindre volymer där...

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/04 :  20:20:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
jp:
P13 är nog vettigare som mellanregister än P17 om man inte behöver ljudtryckskapciteten... Fast då kan man ju köra med P17RCY (eller du vet vilket element...) istället... Det är nog bäst. Till en tvåvägs fullregisters högtalare så passar nog de båda Vifa bättre.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/04 :  22:55:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
JP: Tänker du bygga <piip>-trevägaren eller är det ett eget projekt med samma element?

Nagref: Jag trodde px17.. var mer baserat på p17rex? Vad tror du förresten om mp14rcy? Det ser väl om inte annat väldigt trevligt ut på papper, även om själva elementet är fult som stryk.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/05 :  08:04:14  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

JP: Tänker du bygga <piip>-trevägaren eller är det ett eget projekt med samma element?

Kul att du använder min något skumma terminologi. Nej, det blir inte LTS-trevägaren, fast en trevägare blir det...

Jag berättar mer när projektet kommit lite längre.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/05 :  14:56:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Magnuz... Nej det baserar sig inte på P17rex. Det har nämligen en 39mm talspole jämfört med p17rcy's 26mm och det är ju precis vad px17<piip> har.

Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/11/05 :  15:39:00  Show Profile Send Frasse a Private Message
Vad skiljer P21REX och P21LTS åt då (mer än priset) det är ju nästan exakt samma värden. Jag har tidningen ligger någon stans men orkar inte leta upp den.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/11/05 :  15:42:03  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:

Trådens titel markerar väl ganska tydligt att det är fråga om en kompromiss, eller? Det beror väl lite på vilken typ av konstruktion man vill ha elementet i?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/05 :  15:53:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Frasse

Vad skiljer P21REX och P21LTS åt då (mer än priset) det är ju nästan exakt samma värden. Jag har tidningen ligger någon stans men orkar inte leta upp den.

Den främsta skillnaden ligger i membranet. Det är tyngre i P21LTS. Det har en en annan böjvågshastighet och bättre anpassat till kantupphängningens dämpning. Det ger en mycket jämnare tonkurva och bättre spridning. Tonkurvan motsvarar ju nästan perfekt ett minimumfassystem vilket man inte kan säga om den hos P21REX...

Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/11/05 :  16:01:09  Show Profile Send Frasse a Private Message
Funderar på att bugga en 3-vägare med dubla 8" på en ca 75l eller något har nämligen lådor ligandes...

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/11/06 :  02:52:12  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

- material
- material
- material
- magnet
- konmaterial
- material
- :)
- talspole?

..etc!

För om vi säger såhär, det finns massa mkt duktiga
tillverkare, skaaning, focal, seas, accuton med flera,
om man tar det bästa av respektive, vad får vi då?

Vel... Da får man en SEAS!! ;) ;) ;)

Venter bare spent på flere elementer med hexadym magnetsystem. En variant dems nye 10" med Hexadymmagnetsystem og med støvhette, må være en av drømmene.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000