Author |
Topic |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 09:17:56
|
Vinner man någonting på att sätta fler än en diskant på fronten av högtalaren?
Hur fungerar det med "ambience" diskanter, såsom wilson använder sig utav på sina toppmodeler?
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 12:19:43
|
Detta undrar jag med! Varför sätta en på baksidan?
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson (matson = JagÄrJoeLabero) |
|
|
jonaswes
Member
65 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 12:45:44
|
Så som jag har förstått så är ljud från högre frekvenser mer riktat än i dom lägre registerna, därav ger man en diskant riktad bakåt som ofta ligger lite högre i frekvens för att öka spridningen.
Sen borde det vara lite knepigt att få en sådan högtalare rätt placerad.
större ljudbild men lite förlust av exakthet. fast det hela beror förstås på hur bra högtalaren är gjord. Kanske lurigt att göra själv, men är man ljudfreak så why not.
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 13:08:59
|
Men skickar man inte ljudet in i bakväggen och sen träffar det örat "för sent"?
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson (matson = JagÄrJoeLabero) |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 13:20:48
|
mirage OM serien funkar väl åp detta viset?!?!?!
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 13:32:35
|
quote:
Vinner man någonting på att sätta fler än en diskant på fronten av högtalaren?
Flere diskanter der dækker det samme område vil give udfasning. Den såkaldte "lobing" effekt sker når afstanden fra de 2 diskanter til ørerne er forskellige. Denne lille fasemæssige forskydning vil give en kamfiltereffekt, som i praksis gør det umuligt at anvende flere diskanter.
Lidt anderledes forholder det sig med line-sources. Enten i form af et langt bånd eller flere diskanter. F.eks. amerikanske Pipedream anvender 40-50 SS diskanter pr. side i deres store højttalere. Umiddelbart tror jeg ikke de alle dækker det samme frekvensområde. Diskanterne placeret mod centrum har større energi opefter end dem længst mod top og bund eller også har de indført en form for passiv fasekorrektion?
På samme måde har de 2 diskanter i Dynaudios topmodeller heller ikke samme arbejdsområde. Den ene rækker hele vejen op, den anden ruller af i den øvre diskant (omkring 8-10.000 Hz vil jeg tro).
Et praktisk eksempel er en linesource bygget med 9 stk. af de nye Monacor diskanter med neodymmamgnet pr. side (+ 6 stk. 6,,5"). Systemet var bygget af en af mine kompiser og jeg målte på det. Systemet gav en formidabel følsomhed - over 100 dB/1W, men toppen rullede af fra ca. 10 kHz. Efter at have dæmpet dem til ca. 92 db/1 Watt og efterfølgende tilføjet endnu en diskant som kun tog sig af området fra 10 kHz og op - faldt det hele på plads. De mange diskanter gav en formidabel dynamik og kunne trækkes meget langt ned i frekvens.
Hele denne diskussion dukker op med jævne mellemrum på diverse nyhets grupper. Problemet er at linesource princippet nogen gange virker OK og andre gange går helt galt. Sådan er det, når man selv vil bygge højttalere.
Mvh. Jan Nielsen Editor HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 15:39:31
|
Hej Niklas!
quote:
Vinner man någonting på att sätta fler än en diskant på fronten av högtalaren?
Hur fungerar det med "ambience" diskanter, såsom wilson använder sig utav på sina toppmodeler?
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Fler diskanter: Man kan vinna ökad direktivitet. Det är också så som Jan Nielsen skriver, att det vid vissa strålningsvinklar blir utsläckning p g a interferens. Rakt fram samverkar diskanterna och ger ökad direktivitet. T ex Miller & Kreisel M-150 och andra THX-märkta högtalare använder flera diskantelement, men på M&K går bara den mittersta diskanten "ända upp i diskantregistret". De övre och undre används för att ge ökad direktivitet främst vid det lite lägre diskantregistret. M&Ks lösning fungerar tillfredställande utan konstiga utsläckningar o dyl. Om många diskanter är monterade på en lång axel, kommer de även att interferera med varandra om man sitter nära, p g a olika avstånd till vart och ett av dem. Frekvenssvaret, blir kan man snällt såga, något ojämnt. Vid längre lyssningsavstånd flyttas frekvensen där detta inträffar uppåt. Jag gillar inte konceptet med många diskanter på en linje p g a ovanstående.
"Ambiencediskanter": Traditionellt har dylika monteringar av diskantelement baktill använts för att erhålla en rakare energikurva i rummet. Den vanliga framåtriktade diskanten har ju sämre och sämre spridning vid högre vfrekvenser. Den extra bakdiskanten brukar skapa extra "luft" i ljudbilden, men det har mycket lite att göra med den inspelade musiken. Ljuden från denna diskant kommer senare i tiden än direktljudet. Snells variant var bra eftersom man kunde stänga av bakdiskanten. Jag har även för mig att man brukar kunna variera nivån steglöst. I vissa applikationer skulle det kunna det vara av värde med en bakdiskant.
/Johan Lindroos
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 19:57:27
|
Fråga: i rum där reflexer är närvarande, vill man inte att det reflekterande ljudet skall vara så jämn som möjligt? En ambience diskant borde ju iofs inte vålla mkt problem i dämpade rum heller!?
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 17:41:23
|
Celef, frågar du mig eller?
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 18:59:41
|
Frågan var ställd till dem som vill svara.
|
|
|
|
Topic |
|