Author |
Topic  |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 21:12:24
|
Hejsan!
Har fått reda på hur man kan få tag på Morel element... Vad tycker ni gubbs om dessa element? Nån info? Deras hemsida, http://www.morel.co.il/ , är så flashig att jag borde bojkotta (är för 7 bitars ascii), men vissa element verkar ju klart intressanta med rejäla bandbredder, låga Fs på diskanter med mera...
Har månne, Herr Öhman varit i kontakt med Morel? Några åsikter?

....650Hz i Fs...inte helt illa va?
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
Edited by - epkpeng on 2002/07/01 21:19:0 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/01 : 23:53:22
|
Jag använder Morel MDT-32s i mina högtalare. Se: http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/skonheter.jpg Jag tycker den diskanten spelar mycket bra. Jag delar vid 2550Hz 12dB/okt. Vad jag har hört så spelar MDT-32s i samma klass som MDT-33 diskanten(samma diskant i princip). Jag köpte mina när ljudia hade rea. Ljudia säljer dem inte längre...Är sugen på att bygga med deras 5" bas/mellan som har fått bra kritik. Men vart får man tag i dem...?
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 00:32:40
|
quote:
Är sugen på att bygga med deras 5" bas/mellan som har fått bra kritik. Men vart får man tag i dem...?
I Tyskland såklart! http://www.klingtgut-lsv.de/morel%20chassis.htm http://www.schuro.de/morel.htm
Fina högtalare du byggt! Riktigt trä, är det "bra"?
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson (matson = JagÄrJoeLabero) |
 |
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 01:51:37
|
Jag har byggt högtalare med Morel MDT 33 (diskant) MW143 (5" bas) och MW 1077 (10" bas).
Jag är inte så imponerad av MW 143 och MW 1077. De har ju ganska imponerande specifikationer med 5 Neodymmagneter, kopparring runt polstycket och 3" talspole. Jag fick aldrig till ljudet med dessa element. Mellanregistret (MW 143) hade en antydan till ringningar och hårdhet, troligen är det det stora damskyddet som har resonansproblem.
MW 1077:s specifierade värden stämde inte alls bra med de element jag köpte. Qts-värdet var avsevärt högre än det uppgivna 0.44, så elementet fungerar inte bra i den basreflexlåda jag hade konstruerat(basen blev svampig). Jag fick göra om den till sluten låda istället, men då fick jag en i mitt tycke för hög undre gränsfrekvens, ca 35 Hz i en 100L låda.
MDT 33 däremot gillar jag. Den är mycket dynamisk och extremt stryktålig. Mycket prisvärd!
Det går säkert att dämpa ringninarna i 5" basen m.h.a. resonanskretsar eller mycket branta filter. Det kan också hända att jag är ovanligt känslig för dessa ringninar, men jag tycker nog att det finns en hel del bättre element för de pengar jag betalade för basarna/mellanregisterna (2585 resp 2995 kr/par).
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 12:55:32
|
Hejsan!
Tack för input!
Skaaning i Danmark är importör/distributör för just Danmark. Jag är nog på G att köpa hem lite element från Skaaning, så då kunde det ju vara kul att testa Morel diskanter!??
Morello = Morel + lo?
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 13:22:15
|
jag tycker morel ser klena ut, basarna alltså va inne på deras hemsida..
varför testa ett märke som inte är lika bra som skaaning?
fast du testar väl för att du vill ta reda på det
hehe
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 13:25:52
|
Morels 2 nya top of de lajn diskanter verkar roliga. En av dem ser ju riktigt annorlunda ut
/kasra
|
 |
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 18:49:45
|
quote:
Hejsan!
Har fått reda på hur man kan få tag på Morel element... Vad tycker ni gubbs om dessa element? Nån info? Deras hemsida, http://www.morel.co.il/ , är så flashig att jag borde bojkotta (är för 7 bitars ascii), men vissa element verkar ju klart intressanta med rejäla bandbredder, låga Fs på diskanter med mera...
Har månne, Herr Öhman varit i kontakt med Morel? Några åsikter?

....650Hz i Fs...inte helt illa va?
Edited by - epkpeng on 2002/07/01 21:19:08
Är 650 Hz resonansfrekvens bra? Mnja... Jag brukar låta diskanterna ta hand om diskantregistret primärt. Jag använder därför inte kvalitetsbegreppet Q=1/fs på diskanter, eller på några andra elementtyper heller. Bättre än att minimera resonansfrekvensen brukar vara att optimera den, alltså ge den det värde som ger bäst högtalare i slutändan. Olika dimensioneringar kan vara olika oltimala för olika konstruktörer. . Om man till exempel är osäker på filterkonstruktion kan det vara lättare att arbeta med ett element med låg resonansfrekvens och gärna dessutom en riktigt tjock magnetolja i gapet, men jonglerar man med jw (imaginära frekvenser) i sömnen är sådana lösningar i regel en dålig kompromiss. Det är ju inte ett enkelt jobb, utan ett bra resultat man vill ha!
I själva verket är det så att en låg resonansfrekvens på ett diskantelement brukar kräva att den förses med en resonanskammare bakom magnetsystemet. Detta kan ge problem med följande:
1. Reflexer som ger kamfiltereffekter i stora delar av diskantregistret liksom ett dubbelpuckligt pulssvar (dirac, sin2 eller vad man nu vill använda för puls ).
2. Lådan kan dessutom ha både mekaniska resonanser, akustiska resonanser och är i de flesta fall dessutom känslig för ljud och vibrationer den utsätts för utifrån. Det betyder att man msåte bygga en egen låda för diskanten för att den skall låta bra.
Det var det generella. Vad det specifika anbelangar har jag inga erfarenheter av just det nämnda Morel-elementet, men jag har testat många andra element från Morel, och min främsta invädning har varit att de har varit för olika varandra. produktionkavliteten verkar inte var den bästa.
I likhet med många äldre dynaudioelement verkar de även ha vissa tonkurveproblem med åtföljande distorsionökningar i mittre diskantregistret när det mycket mjuka och tämligen generöst dopade domemembranet börjar bryter upp. . Men detta element kan förstås vara helt annorlunda. Så jag vågar inte säga något om det. Ibland blir man ju mycket imponerad av produkter från företag som man trott inte skulle producera något man ville använda. Alla känner väl till Morels Dynaudioförflutna förresten? Isäfall får ni gärna berätta för mig. Jag har hört åtminstone fyra olika historier om hur de haft med varandra att göra. Har ingen aning om vilken som är sann. 
Vh, iö
Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/03 10:45:04
Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/03 10:57:5 |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 23:38:01
|
quote:
quote:
Är sugen på att bygga med deras 5" bas/mellan som har fått bra kritik. Men vart får man tag i dem...?
I Tyskland såklart! http://www.klingtgut-lsv.de/morel%20chassis.htm http://www.schuro.de/morel.htm
Fina högtalare du byggt! Riktigt trä, är det "bra"?
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson (matson = JagÄrJoeLabero)
Jag har byggt med 19mm MDF och sedan limmad på 18mm furu. Det var ett jäkla jobb att få dit furun, 18mm vill ju inte gärna lyda Lådorna är så stabila dem kan bli, väger 42kg/st. Att bygga låda av "riktigt" trä genomgående är väl inte att rekommendera...
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 00:14:17
|
Aaa...e det du som har en bild hos STefan B's gäst-lista?
Nej, äkta trä över huve taget är lite lurigt...kan börja vrida sig, knaka och ha sig! Sprickor är heller inte så välkomna i lådbyggen!
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 12:11:53
|
Till Ingvar:
När vi ändå är inne på diskanter och olika principer. Vad tycker du om en kondiskant typ Peerless
62 CT 13 40 PPB FF 8 ohm
Är ju en annan princip än domer, och har vad jag kan se en försvinnande liten fs (men dock inte så låg i frekvens). Skulle en sådan gå att dela vid 2000 Hz, där den rent akustiskt faller av, utan konjugatlänk?
Och vad är det karaktäristiska hos ljudet på en sådan diskant?
Thomas
|
 |
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 20:53:24
|
Thomas wrote: Till Ingvar: När vi ändå är inne på diskanter och olika principer. Vad tycker du om en kondiskant typ Peerless 62 CT 13 40 PPB FF 8 ohm ".
IÖ: Den är fantastiskt fin, men man måste vara ganska modig för att använda den. Kondiskanter har ju estetiska egenskaper som får mindre vetande att rygga tillbaka.  Den största fördelen med ett konelement jämfört med en dome är att spridningen är så mycket bättre. Trots att CT62'ans membran är nästan dubbelt å stor som en entumsdome så är dess spridning överlägsen - om man behöver stor spridning vill säga. . Spridningen skall ju alltid vara lagom! Vilket ju är olika mycket i olika sammanhang.
Är ju en annan princip än domer, och har vad jag kan se en försvinnande liten fs (men dock inte så låg i frekvens).
IÖ: Uttrycket "försvinnande liten fs" är nog svårt att få gehör för i tekniska nomenklaturnämnden , men du menar förstås att det är impedanstoppen VID fs som är väldämpad. . Det är den, men elementets resonans (jag talar nu om överföringsfuktionen och inte impedansen) är faktiskt sämre dämpad än på de flesta element. Att impedanstoppen ändå är så låg beror på att den mekaniska dämpningen (Dm, mäts i Ns/m)dominerar över den elektriska (vars storlek kan räknas ut från (Bl)2/(Re+Rg).
Skulle en sådan gå att dela vid 2000 Hz, där den rent akustiskt faller av, utan konjugatlänk?
IÖ: Det går, men det är bättre att dela den lite högre. Inte minst av effekttålighetsskäl. Ett konelement har ju en lite mindre talspole än en dome, oljekylningen på CT62'an har dock gjort underverk jämfört med tidigare elementet MT20HFC. . Fast CT62-elementet har en unikt låg distorsion runt resonansfrekvensen, så den modige kan ju testa...
Och vad är det karaktäristiska hos ljudet på en sådan diskant?
IÖ: Det beror på hur man lyckas med sin konstruktion. Ett element kan ju låta nästan hur som helst i olika bafflar och med olika filter. . CT62an är ett exempel på ett element som går att få en synnerligen neutral ljudåtergivning ifrån, men den stora spridningen gör att det inte är lämpligt att kombinera det med större element i mellanregistret än 7" om rumsklangen skall kunna bli rimligt neutral. Samma sak gäller som för en 3/4" dome alltså. . Med detta följer att jag är lite skeptisk till alla de rikligt förekommande konstruktioner som kombinerar en 6,5" eller 7" stor bas med en diskant på 1" eller större. Det blir lätt ett väldigt "snällt", men samtidigt tråkigt ljud, eftersom energikurvan faller så kraftigt i efterklangsfältet i lyssningrummet. Ibland tänker jag: Kanske är det därför sådana system är så populära?  . Ett mera levande ljud med lite rakare energikurva (mer i registret 10 - 20 kHz) kanske stör vissa för mycket? Min uppfattning är den motsatta - en så stor diskant som 29 mm passar helt enkelt inte ihop med spridningen från ett 6,5" stort mellanregister. En mer levande klang gör musiken verkligare och roligare att utsätta sig för! Man skall inte vara rädd för att drabbas av lite "äkta" lyssningströtthet, det gör man av levande musik också, om musiken är tillräckligt bra! Står man ut att lyssna koncentrerat i många timmar utan att känna sig lyssningstrött efteråt är det nog något väsentligt som fattas återgivningen. Däremot är det förstås illa om man drabbas av "teknisk lyssningströtthet" alltså sådan som beror av fel i apparaturen. Den kommer i regel nästan omedelbart dock när sådana fel föreligger, är min erfarenhet. . Kanske är folk lika rädda för kondiskanter som för 3/4" domar? Alla vill göra som alla andra, för säkerhets skull...  . Mitt tips till alla hempulare är alltså att gå emot strömmen och våga prova med lite mindre diskanter (eller konelement) med större spridning tillsammans med de populära 6,5"-7" elementen. Man skall inte avskräckas av att delarna blir lite billigare! Det finns dyra nog diskanter för den som vill ha det. Danska hiquphon till exempel, om de lever fortfarande.
Vänligaste hälsningar, Ing. Öhma |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 23:22:09
|
Ahh... det är sådana inlägg som får en vilja bygga nytt, härligt!! F.ö. Hiquphon verkar leva gott, OW1 är det "hottaste" just nu bland DIYare i USA. http://isa.dknet.dk/~hiquphon/ Har dessa diskanter släktskap med S-S 19mm'are?
Kondiskant:

|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 00:45:08
|
Tack Ingvar,
mycket intressant och lärorikt som vanligt.
CT62an verkar dock inte finnas på Hifi Kit eller?
Thomas
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 10:07:10
|
quote:
Thomas
Den verkar finnas på Minic, men problemet där är ju att få svar....
180 bagare är inte så dyrt.....
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
Edited by - matson on 2002/07/04 10:20:3 |
 |
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 11:27:01
|
quote:
Tack Ingvar,
mycket intressant och lärorikt som vanligt.
Thomas
Den finns kanske inte i HiFi-Kit-katalogen, men i verkligheten finns den! HiFi-Kit har mycket som inte finns i katalogen.
Vh, Ing. Öhma |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/04 : 12:43:27
|
Hifikit brukar kunna beställa hem element som inte finns med i katalogen...
|
 |
|
|
Topic  |
|