HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intressant om bilstereo!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/23 :  11:13:08  Show Profile Send linnar a Private Message

http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1446

Tyckte väl jag hade bra ljud i bilen. Blev lite
smått överaskad första gången.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/24 :  16:18:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur går det med bilstereo förresten nu när alla nya bilmodeller kommer med inbyggda specialanpassade ljudanläggningar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/24 :  17:12:14  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
När jag köpte ny bil förra året blev jag förvånad över hur bra det lät om den fabriksmonterade stereon. Det är tydligen ett Harman Kardon som sitter i den, en Saab -93 Aero -01.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/01/25 :  08:52:30  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ljudkvaliteten varierar kraftigt mellan olika bilmodeller. Saab 9-3 har an bra anläggning, andra bilar t.ex. Ford Mondeo har rätt så ruttna högtalare men hyfsat kompetent cd-spelare. (Vet ej vem som tillverkat den)

Vad gäller möjlighet till att modda systemen....Well, möjligheten finns att t.ex. byta ut cd-spelare med diverse olika adaptrar. Det tråkiga är att det krävs en väldans massa jobb för att få originalfjärrkontrollen som ofta sitter i bilens ratt etc. att fungera med den nya spelaren. Ofta går det inte alls...Att byta högtalarna är alltid möjligt, men problemet är att det oftast är rätt så svårt att komma åt dem på nya bilar, hela dörrsidan måste oftast bort. Adaptrar krävs oftast också, går dock att tillverka själv. Sååååå slutsatsen är ju att tillverkarna inte vill att man ska uppgradera ljudet...
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2006/01/25 :  09:49:16  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Tycker ni verkligen att Saab 9-3 har en bra ljudanläggning?

Jag har en Saab 9-3 Vector, årsmodell 2004. Beställde den med den dyraste "Premium" anläggning man kunde få. Jag tycker att ljudet suger. Det vibrerar i dörrarna vid minsta bas! Jag har lämnat in den för isolering mm och det har blivit lite bättre men jag tycker att det är en skandal att det låter så dåligt. För de pengarna skulle jag kunna få så mycket bättre grejor om jag själv fick välja.

Jag har aldrig varit så missnöjd med billjud som med denna bil.


/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/25 :  10:27:16  Show Profile Send Tomas a Private Message
Köpte en V70 igår och det lät bättre än någon bil jag haft, 6 eller 8 högtalare med ett extra slutsteg!! Också positivt överraskad.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/01/25 :  10:58:00  Show Profile Send Peter J a Private Message
Svårt att få fjärren att funka med andra huvudenheter?
Det finns massor av sådana från bla. Alpine, Pioneer, Kenwood och Sony.
Visst det låter riktigt hyffsat i "en del" nya bilar men det är långt ifrån bra ljud tycker då jag.

Jag trodde att dem som hängde på ett hifi forum hade högre krav än så, men jag hade tydligen fel.
Inredningsdetaljer som skallrar och låter konstigt även på dyra BMW och Mercedes modeller. Det ända som jag hört som låter helt okej är Mark Levinson i en Lexus, men det är ändå inte så där fantastiskt bra som namnet antyder. Det är mest en dyr logga man betalar för. Man kan få ett bättre ljud för billigare pengar med eftermarknadsgrejor.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/25 :  11:24:13  Show Profile Send linnar a Private Message
Det är inte så himla stor skillnad mellan hemhifi
och de nya, fabriksmonterade, bilstereogrejerna.
Men man skall inte gämföra med riktigt bra hemmagrejer.
Men som bilstereo måste man ha andra värderingar.

Det är helt klar att en del faktiskt anstränger sig att
få bra ljud.
Utdrag ur länken i första inlägget:

quote:
Volvo Personvagnar, som utvecklar sina egna ljudsystem och komponenter, har ambitionen att ligga i den absoluta världstoppen när det gäller ljudkvalitet. Volvos främsta audiosystem, Premium Sound, utvecklas med mycket höga krav på ljudkvalitet och med användning av avancerad teknik. Den senaste generationen av Premium Sound har en högklassig digital klass D-förstärkare, Dolby® Pro Logic II Surround och högtalare från danska Dynaudio®.



OM Vovo C70:

quote:
- Uppgiften för våra designers blev för första gången, lite hårdraget, att bygga en bil runt högtalarna, istället för att bygga in högtalarna i en existerande bil, säger Hans Lahti. Och strategin var att vår främsta ljudanläggning, Premium Sound, skulle marknadsföras som ett system från Volvo med högtalare från Dynaudio.



..och vidare...


quote:
Effektiv klass D-förstärkare
För att ytterligare förbättra audiosystemen i Volvobilarna har Volvo Personvagnar, liksom tidigare i samarbete med Alpine, introducerat en digital klass D-förstärkare. Fördelarna med en sådan är den låga strömförbrukningen i kombination med hög verkningsgrad. Det innebär också att den utvecklar mindre värme än en analog förstärkare. Och den kan byggas mer kompakt. Allt detta har betydelse när förstärkaren ska användas i en bil. Men det finns också svårigheter som måste övervinnas.



...och skrällen...


quote:
- Högfrekventa elektriska störningar i bilen kan ställa till det för en klass D-förstärkare, säger Hans Lahti. Något vi löst med hjälp av danska Bang & Olufsen PowerHouse a/s och deras innovativa ICEPower®-teknik. Och resultatet har blivit mycket bra. Den stora fördelen är förstärkarens mycket höga dämpfaktor som gör att kan man njuta av ett rent och kraftfullt ljud ända ned i den djupaste basen.



Jag har en Volvo S80 med 9 högtalare (tror jag). Har aldrig hört
bättre ljud i en bil. Trots att en del av högtalarna sitter i
dörrarna hör jag inte minsta skrammel eller plåtljud.
Tar man bort panelen ser man hur omsorgsfullt högtalaren omgets
med vibrationsdämpare och annat.



Edited by - linnar on 2006/01/25 13:11:34
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/01/25 :  11:27:04  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Jag trodde att dem som hängde på ett hifi forum hade högre krav än så, men jag hade tydligen fel.



Det är en sak att vara kräsen, men man är ju inte efterbliven. Hur ofta sitter man och lutar sig tillbaks med en god espresso med god musik på god volym i bilen...jämför man med hemma så har jag aldrig hört bra ljud i en bil. bra ljud, inte bara högt. Så i relation till alla gamla bilar jag haft/åkt i så låter det toppenbra i vår nya utan massa dyrt jox! Har dock ej originalbandaren.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2006/01/25 11:29:24
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/25 :  11:35:48  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag editerade mitt senaste inlägg efter att jag själv läst
det och inte fattade ett jota....

Nu ser det bättre ut!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/01/25 :  12:41:18  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Andreas63: Du har den nya 9-3:an, min är av den gamla kombikupémodellen. Vet inte om det kan förklara saken. Givetvis jämför jag inte med hemmahifi hur som helst.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2006/01/25 :  12:55:27  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
filikoster: jag har även haft en "gammal" 9-3. Det gick att få mycket bättre ljud i den än i den nya. Jag jämför inte mot hemmahifi! Jag byter bil vartannat år (tjänstebil)och har jämfört alla nyare "saabar". Jag tycker att stereo i nya 9-3 suger på riktigt allvar...för det man betalar är en det stöld!

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:38:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har stora systemet i en Saab 9-5 och tycker att ljudet är bra för att vara i bil! Det svänger (om ljudet alltså) och är medryckande även om många "hifiparametrar" självklart saknas...men med fartvind och annat buller är det kanske inte helt nödvändigt med superljud?

Det är märkligt (men säkert sannt) det du skriver, Andreas63. Har du (tjänste-)vägarna förbi Karlskrona kan du få lyssna i min 9-5'a. Men visst håller jag med dig om att dörrarna vibrerar rätt lätt...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2006/01/25 :  14:03:56  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
EngelholmAudio: tack för erbjudanden , brukar inte ha vägen förbi Karlskrona...men man vet aldrig.

helt riktigt: 9-5 har en mycket bättre ljudsystem än 9-3...därför blev jag riktigt besviken när jag hörde min 9-3. Bilen kostade 322 tsek innan rabatt Då ska man ha bättre ljud.

Detta har lett, bl a, att nästa bil blir en BMW 325i. Stereo till den gick på 15 200:- Naturligtvis gick det inte att ha egna grejor.

Jag tvekar inte en sekund att det kommer att låta bättre...för att det kan bara vara omöjligt att den ska låta sämre!

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/25 :  14:09:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Välj en 9-5'a då så får du ju "rum" också!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/25 :  15:22:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men om man är missnöjd med den färdigmonterade anläggningen i sin nya bil.
Vad gör man då?
Jag har noll koll på bilstereomarknaden.
Finns det alternativ som passar till just min bilmodell?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/01/25 :  16:08:31  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Min Opel Astra -01 låter hur bra som helst!
Men jag kanske fåren juste baslåda i och med att det är kombi?

Hehe, jag skojar inte, det låter riktigt bra faktiskt!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2006/01/25 :  18:13:58  Show Profile Send krang a Private Message
Det gammla HK-systemet som sitter i saabarna, 9-5 och gammla 9-3 är i princip samma, det bästa systemet heter AS3 i bådadera och högtalare bakom alla galler vilket inte AS2 eller AS1 har. I 9-5 finns ett par högtalare i dörrarna bak som inte fick rum i combicupéerna 9-3. I senare 9-3 har Saab gjort samma tavla som alla andra nuförtiden t.ex volvo. Naturligtvis handlar det om trender och i det här fallet Dolby PROLOGIC. Har det någonsin kommit välljud ur ett prologic system. NEJ! Fram till nu har det gått att köpa prylar så man kan böka in en vanlig stereo istället men det varierar.

Jag har lyssnat på toppsystemet i nya 9-3 Prestige 300. Det sitter en jäkla massa högtalare överallt och det låter illa i synnerhet om man ska spela starkt. Systemet premium 150 till samma bil låter bättre och är smidigare att bygga ut om man så vill.

SLUTSATS! Prologic hör inte hemma någonstans!
Så dynaudiohögtalare eller ej. Så länge det är prologic så suger det!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:01:54  Show Profile Send linnar a Private Message
"Naturligtvis handlar det om trender och i det här fallet Dolby PROLOGIC"

Kan absolut inte hålla med!
Jag har inte själv prologic och lysnat så dagligen i 5 år på det ljudet och är
supernöjd.
Fick sedan möjlighet för ett tag sedan att lyssna i en Volvo med PROLOGIC typ2.
OJ, habegäret gick att läsa direkt ur mitt ansikte. Fördelen med det systemet
var att man fick stereoljud var man än satt. Naturligtvis är det helt förkastligt
med dyligt i hemmiljö. Men bilen är ingen hemmiljö det är betydligt svårare
att få bra ljud där och PROLOGIC är ett sätt att gå runt problemet.
Det finns en Svensk lösning också som bla Audi lär använda på kommande modeller
men Volvo's folk valde PROLOGIC därför att man tyckte det var bättre.

Det jag provlyssnade på hade också ICEPower-slutsteg från BO och försteg och styrenhet från Alpine. Det bästa av allt är att dessa
grejer får man om man väljer största anläggningen till bilen numera.


Edited by - linnar on 2006/01/25 23:06:29
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:12:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Mitt bil-projekt till sommaren är en Behringer Ultra-Drive 2496 i bilen. Dörr-paneler ska dämpas och stadgas upp. Jag har redan inskaffat Ultra-Driven, och ett par slutsteg, bland annat ett Orion jag kom över vid en utförsäljning (snuskigt billigt), och ett Kenwood klass-D. Jag har två bas-alternativ: ett open-air 12" som spelar rakt in i kupén, eller en 27-liters sluten låda med 10".

Bilen är en Peugeot 406 SV (skinnklädseln och allt annat lull-lull), och man tycker ju att den 'finaste' modellen i serien skulle ha lite finare stereo också... Men alla högtalare är smäck: floppiga bredbands pappers-koner. Sony-högtalarna jag satte in i hatthyllan var som dag och natt. Var så nöjd med dem att jag skaffade samma serie till framdörrar och instrument-panelen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/01/25 23:19:50
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:10:59  Show Profile Send krang a Private Message
Okej. Då ska jag ta mig i kragen och rulla över till volvo och lyssna. Jag förstår vad man försöker uppnå och jag gillar mitthögtalar principen då jag tycker det hjälper mycket att få höger återgivningen närmare. Jag har dock upplevt man inte lyckas jämt men har volvo det ska de ha en eloge för det. Som sagt en tur till volvo ska det bli...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000