Author |
Topic |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 16:48:53
|
Patrik Caesar har lyckats med något så ovanligt som att få en dagstidning att skriva om HiFi och HighEnd Det blev fyra hela sidor i dagens Sydsvenska (21/1). Jag citerar Patrik Caesar:
Jag försöker att få ut vårat intresse i andra tidningsforum än just High Fidelity osv. Fick Sydsvenskan att intressera sig för våran hobby, vilket resulterat i ett JÄTTEREPORTAGE! Hoppas nu att butikerna kan ta vara på det här och ta väl hand om de nya kunder som eventuellt kan intressera sig för vår hobby.
Jag är intresserad av att sprida vårt "evangelium" det tjänar alla på, dock mest butikerna om de nu kan ta vara på intresset. Som ni kanske vet importerar jag något av det bästa jag hört i högtalarväg http://www.vividaudio.com
Jag har själv inte tillgång till tidningen men det är i lördagsbilagan som man har hemmahos reportage hos tre "Audiofiler" i Malmö. Dessa har vitt skilda anläggningar och en av dom har ett par Vivid Audio K1 med center C1 som han fick förmånligt till introduktionspris! När jag var nere i Malmö lyssnade jag på denna anläggningen som bestod av elektronik från Theta (Dreadnought + Casablanca ) och det lät mycket bra och han hade lyckats förena hemmabio med stereoljud på ett föredömligt sätt.
En annan anläggning består av Quad ESL 989, Wadia 861 SE , Pass Labs X1 försteg, samt XA100 slutsteg att driva 989 orna och om jag inte missförstod det så har den tredje en kombination av rör och transistorelektronik. De som läst artikeln kan ju kommentera
Mvh, Eliot
PS. Patrik har mer på gång och Vivid och Ferguson Hill kommer att figurera i pressen. Residence och Gadget kommer att skriva mm. |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 17:05:07
|
Jo, man blev lite förvånad när man fick se ett sådant reportage i SDS, och framförallt ett så omfångsrikt reportage! Välskrivet och kul med ordlistan också!
Lite synd kan jag tycka att man inte klämde in ett "hemma hos" med en lite mer "budgetmässig" anläggning också, för att visa att bra ljud inte behöver vara så hiskeligt dyrt. Då kanske reportaget hade tilltalat fler, vad vet jag?
Sedan var det ju lite lustigt att läsa om Ljudprodukter-Calles funderingar... Att han gärna kunde visa upp anläggningar "för 100.000 kr och uppåt" och att han tyckte att det var kul när någon kommer in i butiken för att diskutera en "ganska billig" rörstärkare för 40-50 papp...
Jag är lite rädd att sådant snack avskräcker rätt många som skulle kunna bli intresserade, men kanske är det å andra sidan lockande läsning för en liten grupp folk med feta plånböcker...
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 17:11:52
|
kan bero på att bra ljud måste vara hiskligt dyrt ju också.. Och hyfsat kan vi alla få..
Skoj med alvar så ingen blir sur |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 10:03:15
|
Är helt inne på samma linje som Blue här, risken finns ju att sådana här reportage snarare skrämmer bort folk med mindre plånböcker. Mvh Kristofer |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 19:18:30
|
Orsaken till era lite negativa kommentarer var tydligen ett missförstånd/skrivfel. - Tyvärr har jag inte själv kunnat få tag i artikeln....
Patrik som inte är medlem på detta forum har bett mig posta detta meddelandet:
Hej Blue. Ett enkelt svar till Dig från Calle på Ljudprofukter. Tyvärr smög sig några fel in i artikeln. Bland annat så sa jag INTE 40-50 000:- utan 4-5000:- för en trevlig liten rörhäck. Som ju kan låta mycket musikalisk av sig. Det blev också lite fel med en prisnivå på 100 000:- och uppåt då jag flera gånger påpekade att det inte var PRISET som var avgörande för en anläggning, utan sammansättningen av dom olika delarna som var viktigt.
Mvh, Eliot
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 19:58:57
|
Ingen som sitter på en scanner? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 21:17:41
|
quote: Ingen som sitter på en scanner?
Om någon gör det, publicera helst inte bilden!!
Kunde inte låta bli...
Att de skriver om HiFi i Sydsvenskan är ju jättebra!
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 22:58:46
|
eliot: Okej jag förstår, det var ju bra. (Även om jag inte känner till några rörförstärkare för 4-5.000 kr, men men...).
I vilket fall som helst var det riktigt skoj att se ett sådant reportage i Sydsvenskan! |
|
|
Totem
Member
223 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 09:48:29
|
Finns artikeln på deras hemsidan?? |
Totem Mite T högtalare Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023 Rega Brio 3 Pioneer CD-spelare s507 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 23:15:52
|
Tror inte det , jag har tyvärr inte tidningen kvar |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 14:58:01
|
quote: jag har tyvärr inte tidningen kvar
Jag har den kvar. Dock så har jag ingen scanner men om någon har så kan jag alltid ta kopior och faxa till vederbörande så att reportaget kanske kan läggas ut här på Forumet.
Hm......copyrightproblem!?!? Nån som vet |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 15:52:42
|
Totem: jag letade med hjälp av sökmotorn på hemsidan med hittade det inte |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 16:03:26
|
... det finns ju av ganska lättbegripliga skäl en del material i dagstidningarna som inte publiceras i deras webbupplagor...
: ) |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 09:52:35
|
quote: Hm......copyrightproblem!?!? Nån som vet
Ring tidningen och be om tillstånd, vet jag...! (De kanske tycker det är kul med lite reklam för vad som skrivs i papperstidningen...) / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
|
Topic |
|