HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning av reflektioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/21 :  16:47:47  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Denna fråga kom upp i en annan tråd men då den tråden egentligen handlade om något annat skapar jag en ny tråd...

Det talas ofta om att man skall dämpa första reflexen men dämpar man för mycket "dör" ju musiken!? Har provat lite lätt med improviserade absorbenter men skall undersöka saken vidare med "riktiga" absorbenter vid tillfälle, men det kan ändå vara kul att diskutera frågan lite här...

Om man använder sig av "spegelmetoden", skall man då placera absorbenter för båda högtalarna på resp. sidovägg eller bara motsatt högtalare, d.v.s. den som står längst från sidoväggen?

Samma fråga något annorlunda formulerad (i fall någon hade svårt att förstå frågeställningen): Skall man dämpa reflektioner från båda högtalarna på båda sidoväggarna eller bara från den "motsatta" högtalaren?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/21 :  18:19:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
"Bara från den motsatta högtalaren?"
Den högtalaren som är närmast sidoväggen väggen är den kritiska.
Ju närmare tidsmässigt reflexen är direktljudet, ju större påverkan har den på ljudbilden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:15:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
första reflexen men dämpar man för mycket "dör" ju musiken


Nä, musiken dör inte alls, du hör det som det skall vara dvs mer korrekt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:30:16  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag ber att få hålla med och ber om ursäkt ifall jag skapat förvirring om "dödade" och "ihjäldämpade rum" i annan tråd. Att dämpa en förstareflex skapar aldrig några bekymmer utan ger vad jag hört enbart fördelar.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/01/22 :  09:54:03  Show Profile Send Big Pete a Private Message
indoles77: Om du tittar på fig.3 på denna site så ser du tanken bakom ljudreflexbehandling. Rektangel representerar högtalare, circlarna är abcyller och X lyssnaren.
http://www.asc-hifi.com/articles/iar89.htm Lycka till!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/01/22 :  14:12:04  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
första reflexen men dämpar man för mycket "dör" ju musiken


Jo den kan mycket väl låta död, men då är det för att ditt system inte låter bättre än så tyvärr.
Med dämpning av tidiga reflektioner brukar ljudet bli mycket renare men också tunnare.

Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/22 :  15:42:20  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Ok, tack för alla svaren... jag hittade följande på länken:

"Therefore, you don't want to eliminate reflected sound entirely. An acoustically dead room will not support a rich stereo image from a two speaker stereo system. Indeed, some reflection from virtually all parts of the room's surfaces is vital to achieving a uniform yet randomly incoherent reverb decay characteristic for your room, which enhances both stereo imaging and the rich heft of dynamic sonority. Thus, you want to control reflections throughout the room surfaces, but not totally eliminate them anywhere."

Fenomenet som beskrivs kan förklara min missuppfattning av reflektioner och deras dämpning...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/22 :  16:32:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Observera att han säger alla reflektioner gör ett dött rum dvs väggar, tak, och golv är då dämpade. Det gör ju ingen så risken för detta är =0 enligt min uppfattning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/01/22 :  16:44:23  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Det finns en hel vetenskap om detta ämne. Jag har i en mycket förkortad form tagit med dessa rader angående reflexer:
These other sonic aspects relate to reflections. Reflections occur from single walls, and do not really depend upon a pair of opposing walls. Reflections therefore occur wherever there is a single wall or surface in your listening room. Consequently, in order to control these reflections, you must use Tube Traps wherever there are room surfaces, in other words, along all walls and the ceiling.

Tube Traps also are superb at eliminating hot spot wall reflections that cause obscuring smear plus tonal colorations in the midranges. These colorations are chiefly audible as a midrange honk and upper midrange glare. They might sound as though they are originating in your speakers, but often it is your room surfaces that are the culprit. Using Tube Traps to control these hot spots makes music sound more neutral. It also makes music sound again much clearer and more dynamic, as it is freed from an obscuring sea of smearing midrange echoes.

The secret to Tube Traps' success in accomplishing this desideratum is twofold. First, they are very effective absorbers where they are located, which allows you to leave wall area bare between them, thus obtaining some full spectrum reflection from all areas.

To obtain all these additional sonic benefits available from Tube Traps, the basic tactic is simplicity itself. You can accomplish reflection control, for the entire perimeter of your room, by simply placing a 9 inch Tube Trap column every 3 feet or so around the perimeter of your room.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/27 :  18:51:13  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Tack igen, men skall man följa vetenskapen kring Tube Traps så måste man för det första vara bekväm i sin situation som singel och för det andra ha ett dedicerat lyssningsrum som inte används något annat (läs möbleras för andra funktioner...).

En liten följdfråga.... det talas om väggar och tak men golvet är väl också en plan, bar yta?! Räcker det med en tjock matta?!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/27 :  19:42:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
det brukar räcka,ja...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000