Author |
Topic |
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:20:22
|
Man klarar sig inte utan högtalare... Tänk alla gånger man bara ska slå på nyheterna, eller någon talkshow, eller något annat som man inte har lust att dra igång hela maskineriet för. Frågan är bara vad man ska ha för högtalare. Ett par svarta MicroPod är fruktansvärt passande till. Kan ju dessutom byggas ut till ett minimalistiskt hemmabiosystem om man vill. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:45:49
|
ööh!
Varför inte köra orginalen helt enkelt?? Snygga både under och vid sidan!!
Nog det jag tänkt mig isåfall! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 17:19:30
|
Så kan man ju också göra... |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 19:12:40
|
Skaffa en multifjärr så kan du lägga in macron (typ logitech harmony)...dvs tvn går på å receivern sätter på rätt ingång mm, så slipper du flera fjärrkontroller...
Fast jag håller med dig, ibland orkar man inte slå på allt för lite nyheter; jag köpte underliggande högtalare till min pioneer, blir smalare å ser inte så groteskt stor ut då heller. |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 19:37:28
|
orginalen? Pionner skickar väll inte ens med några högtalre.. du måste väll köpa till dom till de plasmorna?
men ja.. nu kommer juh iofs helt nya plasmor från Pioneer.. så då kanske det finns med igen..
|
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 00:30:15
|
Jo nya modellen har ingen mediabox, å högtalare ingår om jag minns rätt. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 08:29:16
|
quote: orginalen? Pionner skickar väll inte ens med några högtalre.. du måste väll köpa till dom till de plasmorna?
Jag skrev!
quote: Sen är ju nästa fråga om man klarar sig utan högtalarna som ju är tillbehör!! DUMT tycker jag!!
Med original menar jag förståss PIONEERS egna högtalare som är tillbehör till plasmorna.. Alltså måste man som du skriver köpa till dom!!
|
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 18:37:07
|
tja.. om det kommer inåg i deras nya modelelr som kommer sarnt och priset inte sticker iväg.. kan jag nog mkt väl tänka mig att skaffa em.. som detk änns idag kostar de lite för mkt om en ska ha högtalare och bordsstativ... *gah*
Ingen som har ngt preleminärt release datum på deras nya plasmor för Sverige? 0)
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 21:35:38
|
Jag köpte platttv förra året och efter att tittat igenom vad som fanns på marknaden var valet inte så svårt. Det blev en Pioneer 50" plasma. Det sista valet var denna eller 43" Pioneeren men jag har inte ångrat att jag köpte 50". Hög upplösning är inte det enda som gäller. Hög färgupplösning är minst lika viktigt för att slippa färgränder och framförallt randningar i skuggor pga. att gråskalan inte har tillräckligt många steg. Ingen annan TV har (hade inte för ett år sedan) den färgupplösning som Pioneeren hade.
Lika viktigt är också att det inte blir eftersläpningar vid snabba rörelser som jag tyckte att det blev med i stort sett varenda LCD-tv trots att vissa hade specat mycket korta tider vid bildväxling, men det beror nog på hur man mäter och det har ingen av dom uppgett. Det var alltså min egen syn som fick avgjöra den saken och inte dom uppgedda mätvärdena.
Utan originalhögtalare också som ni ser, men den helsvarta blanka ramen blev irritirende med sitt blänk så jag inhandlade några mahognybrädor och fixade en träram som inte blänker. Denna svarta blänkande ram är det enda som jag har negativa invändningar emot Pioneer.
Ljudet tar jag ut digitalt från dom bägge parabolmottagarna som jag har. (en för "vanlig" sändning och den andra för HD-tv). Sedan används multispelaren Gonduls DA-omvandlare för att få ut ljudet till högtalarna. Originalhögtalarna till Pioneeren har så kass ljud att vilken billig stereoanläggning som helst överträffar ljudet från dom.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 20:57:23
|
Mjae, så dålig är inte tillhörande högatalare till pioneern . Den är ovanligt bra för att sitta på en tv tycker jag, duger fint till tvtittande. |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 11:54:03
|
Ja, den skulle väl passa helt OK. Foten till Pioneer är 35 cm djup, så det blir ju lite grann över. Men jag kan tänka mig att det blir rejält ostadigt. max 40 cm djupt, och nästan 130 cm högt med en 42-50-plasma... Men stoppar man in lite tung elektronik i botten så ändras väl förutsättningarna rejält. |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 12:22:05
|
mjo det är tänkt att ha DVD, Digital BOX, reciver först och främt på hyllorna under där.. sedan om plats finnes så kommer det in ngt mer =)
dom hade skrivit att den är för plasma/lcd upp till 50" var färför jag täntke att 43" då borde juh bli rätt bra då de kommer att vägta ngt mindre *hehe* Eftersom prylarna kommer stå mellan mina två kanals högtalare så är det för mig viktigt att bänken plasman ska stå på inte blir för djup då jag helst vill ha allting så det är "bakom" två kanals högtalarna och därmed inte stör ljudbilden lika mkt som det gör just nu .. då jag har en vanlig bildrörs tv mtit mellan dom (djupet på den gör juh tyvärr så jag måste ha den mitt mellan dessa högtalare och det är stöööööörande)
är foten i ungefär samma storlek till Panasonic också tro?
|
Edited by - KingX on 2006/01/29 12:24:59 |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 07:27:31
|
Jag har en Northern Star pla-42 sedan drygt ett år, och måste säga att pris prestanda på den är helt överlägsen. Helt klart kan den inte mäta sig med de dyrare, högupplösta plasmorna, men i det prisläge den ligger idag har den inga konkurrenter.
Ett plus är också dom generösa anslutningarna på NS-maskinen. |
No hay banda!! |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 08:37:00
|
molsson: Vad kostar den då/nu? |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 09:53:32
|
27980 kr tar dom på hembioconsult.se för den tv'n... northern star alltså
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 17:26:46
|
Hmm, min modell har utgått. Den kostade 17' sist jag såg den. |
No hay banda!! |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 17:22:12
|
Kan säga er att trots den tunga vikten av Pioneer anhängare här inne *hehe* så har jag nu slagit till på en Panasonic TH-42PV500E köpte till ny tv bänk samt fot till tv'n.. får den förhopningsvis nu på Onsdag.. eller ja tv'n står o väntar i butiken men väntar på bänk samt fot till tv'n.. man vill juh inte luta den mot äggen direkt *haha*
|
Edited by - KingX on 2006/02/04 18:22:43 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 23:20:23
|
Blir nog ett riktigt bra val det!!
Klart sotis!
Har du förresten läst senaste hemmabio och jämförelsen mellan Pioneers 50" och Panasonics 50" ur samma serier som 43" arna??
I rest my case!!! |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 00:14:39
|
haha.. ja det har jag gjort.. och det är erätt kul för nummret innan testar de Panasonics 42" och höjjer den mer till skyarna än 50" så... jag vet inte riktigt vad jag ska säga =) och ljud & bild har också testat bådas 40" apparater och de tyckte att Panasonic var en bättre tv i pris/Prestanda.. då den är billigare.. rätt mkt också på vissa ställen. jag bara kände att jag inte vill slänga ut typ 8 000 till för en tv.. vad gör 8 000 i den prisklassen tänker ngn nu antar jag.. tja.. en bra ny DVD spelare svarar jag då =)
Har själv iaf sett Pioneer 43" och Panasonics 42" bredvid varadnra när jag gjorde mitt val.. båda matades med precis samma källa och samma kablage! och jag kunde inte motivera mig till o köpa Pioneer plasman som ändå kostar så mkt mer... Men i 50" ligan hade jag nog ärligt talat skaffat Pioneer. Eller varför in Samsungen? nåväl..om 2 år är min TV ändå gammal och jag vill ha en ny.. men det får bli ett senare problem..
|
Edited by - KingX on 2006/02/05 00:19:03 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 08:59:50
|
Nåå, några bilder o reflektioner över ditt inköp???
Går faktiskt fortfarande och våndas över min framtida investering. Har dessutom börjat tänka galna tankar som att kanske gå på projektor istället. Egentligen bara till film och kanske VM i fotboll som jag behöver större bild.. Och en grym projektor INKL. grym ny dvd recorder INKL. takstativ och hdmi kabel och duk hittar jag lätt under 35-40 papp. Att jämföra med en 50"are plama.. Typ 55-60 papp om jag även skall ha samma dvd recorder, högtalare och stativ!! Rätt mkt mer alltså!!
Frågan är bara vad som ger bäst bild?? Hmmm!! |
Edited by - Mahler on 2006/02/16 09:01:45 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 10:15:09
|
Projektorn ger nog bättre bild, bättre inlevelse, mer upplevelse för pengarna. Men en projektor måste byta lampa var 3000:e timma. En plasma klarar sig uppåt 20 gånger längre enligt dagens upgifter från tillverkarna. Då blir en projektor dyr om man måste räkna in 10-20 lampbyten. Och kommer man inte begränsa sig och tänka efter en gång extra innan man drar på sin projektor när man vet att det kostar 2 kr/tim att ha den igång? Sedan försvinner möjligheten att se på fotbollsmatchen i lagom upplyst rum. En projektor kräver mörker... En plasma är också tystare än en projektor, men har du utrymmet så är det väl igentligen bara att testa en projektor och se om det är något för dig. Du kan ju få en Sanyo Z1 mycket billigt och använda ett tag för att se om projektor är något för dig. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 13:04:57
|
Ja lampbytet rör mig inte i ryggen! Ser det snarare som en ny projektor varje gång man byter lampan! Dessutom tar det tid att titta 3000 timmar film.. För min del som ser kanske 2-3 filmer filmer/veckan a´2 timmar dvs max 6-8 timmar film i veckan och inte tänkt se mkt annat förutom VM i fotboll och festivaler etc lär det dröja ett bra gäng år innan man byter lampa..
Funderar på Sanyo Z4, Mitsubishi HC3000 och andra projjar i den klassen där jag tänkt lägga mig!
Visst Plasma är dock väldigt mkt mer praktiskt av flera anledningar! |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 13:08:27
|
hmm.. tja jag får väll ta och lägga upp några bilder under helgen kasnek.. om jag har tid över..
tankar kring köpet: mkt väl lagda pengar! dock vill jag köpa mig ny DVD spelare o lite sånt.. + kör just nu enabrt RGB från DVDn då jag inte skaffat mig ngn HDMI/Komponent än så länge.. men bilden är ändå sanalöst grym! mjuka fina rörseler.. grym färg återgivning samt kontrasten är underbar!
kag ska ta och fylla år imorgon och ha kalas.. men får jag tillfälle under lördag/söndag får jag väll försöka fixa mig några kort o slänga upp *haha* blir på hela anläggningen då.. då allting står där i rummet *haha*
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 13:14:33
|
Det låter som en kul ide tycker jag!!
GRATULERAR på födelsedagen då!! :)
|