HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plasma Ägare..Se hit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/23 :  13:18:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jaa,

Har faktiskt själv haft Panna 42:an PV-500 nått och Pioneers nya som två enda alternativ faktiskt. Finns helt enkelt inte många där uppe i absoluta toppen..

Efter att ha ett par gånger i olika butiker jämfört dom båda är svärtan väldigt mkt bättre på Pioneers nya.. Man ser verkligen en konkret och stor skillnad där. Djupet i bilden därmed ochså. Tycker även att trycket i färgerna är klart mustigare och kontrastrikare. Kanske skall man tillägga dock att de största skillnaderna kanske ses med högkvalitativt material. Typ HDTV.

Så för mig finns det bara ett alternativ..

Och priset är faktiskt nästan på ett ut..

Går själv i valet o kvalet mellan 436XDE och 506XDE.. Så äckligt med pengar det gäller men frågan är hur högt man vill sikta och hur värdefullt ens förhållande är..

Hmm, let me think!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/23 :  13:19:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Förresten,

Vill man sikta ÄNNU högre kanske man skall vänta ett år till då SED börjar komma ut på marknaden.. Lär ju spöa ALLT vad plasma o LCD heter!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/01/23 :  19:20:18  Show Profile Send weezer a Private Message
Vänta och vänta och vänta. Sen ska man vänta på att priserna sjunker på SED, och att andra generationen kommer...och...

Edited by - weezer on 2006/01/23 19:20:33
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/23 :  20:05:48  Show Profile Send KingX a Private Message
Mahler: då får man juh tyvärr vänta i all evighet.. jag måste ha ngt nytt att vila ögonen med nu! min bild rörs tv ger upp snart och att köpa en ny bildrös är ej på tal när det finns så fin bild på plasma idag =)

sedan så kanske SED inte ens slår igenom..

hmm.. finns en del förespråkare på Pioneer här.. men jag tycker oftast kostar mer än Panasonic's 8e generation plasmor...

tycker ni verkligen bilden är så rejäl skillnad jämfört mot Pioneer? Panasonic vann juh till och med över Pioneer i ett test nu för ett tag sedan

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/23 :  20:53:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
I vilket test då? Skulle vara intresant att läsa.

Panasonic har lite bättre svärta, Pioneer har mycket bättre färghantering. Färgband (colorbanding) lyser med sin totala frånvaro på Pioneer. Panasonic har dessa artefekter om man tittar efter dem.
De digitala filtren har jag inte satt mig in så mycket i, men Pioneer har en väldans massa inställningsmöjligheter.

Du har inte tittat på Marantz eller Hitachi?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/23 :  21:29:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har alltid hävdat plasma som överlägset LCD, men härom dagen fångade en LCD från Marantz min blick. Vilken svärta och upplösning, snabheten var grym i jämförelse med alla LCD jag hittils sett, helt i klass med plasman brevid. Den var dock rätt liten, men vad fxxn den skall bara vara till tv-tittande i vardagsrummet, till film används ändå en proj i hifirummet. Jag tror den var på 30 tum vilket ändå är rätt stort som tv räknat. Jag blev lite sugen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/23 :  22:12:23  Show Profile Send KingX a Private Message
Bubben: ja vad var det för tidning.. kan det ha varit ljud & bild tro? jag läste testen hos en kompis.. äger juh inte digningen själv.. kan dock fråga honom imorgon vad tidnignen heter... De tyckte iaf i det testet att Panasonic numer med sina nya g8 paneler har en bättre bild än Pioneer.. om än väldigt marginellt.. men de vann i det stora hela också genom att priset är lägre

jag har inte tittat på Marantz eller hitachi ... vet ingen som säljer sådana plasmor här....

Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/01/23 :  22:52:48  Show Profile Send weezer a Private Message
PV500 eller FDE/XDE436 är som att välja BMW eller Merca, du går hem nöjd hur som helst. Pioneers två års på platsen service med utbytesskärm (PDP+) vägde rätt tungt för mig iallafall. Pionner släpper ny modell med inbyggd mediabox i februari, så avvakta vettja, priserna kanske droppar!

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=288545&highlight=av+land+rxe+pionner

Edited by - weezer on 2006/01/23 22:57:58
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/24 :  08:35:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Panasonic har lite bättre svärta

I vilket test då Skulle va kul att läsa.. Jag refererar iallafall till egna upplevelser och till Home Cinema choice och Hemmabio som båda konstaterar, i test och utanför test, att Pioneer ÄR snäppet bättre än just Panasonicen i både svärta, bilddjup, färghantering etc. Trots att Panasonicen är en GRYM plasma skall tilläggas!! Vi pratar snäppet över nu!!

Dessutom har 50" Pioneer fått EISA award i år IGEN!!

I senaste Home Cinema choice testar dom 50" are.. Dom jämför, underligt nog, Panasonics 50"a med Pioneers 506FDE. I den jfr vinner Panasonicen ganska naturligt eftersom den har fler funktioner och digital mottagare/tuner, kortläsare och lite annat lull som FDE inte har!! Bildbetyget ligger trots detta högre för Pioneer plasman!! Detta är viktigt att notera!! Alltså, även om den kom tvåa hade den något bättre bild än panasonic.

Och som sagt.. FDE har samma skärm som XDE.. Men en mera relevant jfr i testet enligt min mening hade ju förståss varit att jfr pannan med XDE.. Då kan ju panna simma i kölvattnet...

XDE har ALLT och lite till. Till och med, tror jag inte 100, 1 hdmi ingång mer än panasonic.

Och så var det ju det där sista med garanti. En svensklevererad, icke importerad, pioneer har 2 år på platsen garanti.. Kollapsar din skärm kommer alltså en tekniker hem till dig.. Kan han fixa det på plats gör han det.. Om inte tar han din skärm och ger dig en låneskärm under reparationstiden!! GRYM service det!! Och definitivt värt eventuellt flera sura skattade slantar!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/24 :  08:39:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Håller i övrigt med om att köpa Panasonic eller Pioneer i detta segment är som att välja Merca eller BMW!! Själv kör jag BMW så det får bli Pioneer för miiig!!

Summa summarum.. Båda kombattanterna sopar fältet med i princip allt annat på marknaden. Så du kan köpa vilken som KingX du lär bli nöjd!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/24 :  17:45:09  Show Profile Send KingX a Private Message
Mahler: tack för ett givet bra inlägg! tog sin tid och läsa =) haha.. ja.. det kan juh vara så att jag iofs "tydde" fel när jag skummade igneom testen hos kompisen... som du säger.. att Panasoniv vann med hjälp av pris/anslutnigar osv. men att Pioneer kanske då har en ngt bättre bild..

Men som sagt.. jag skulle då inte köpa mig en XDE skärm då priset skiler på tok för mkt där jag kommer o handla.. Pioneer 36 000, Panasonic 30 000.. jag betalar inte 6 000 mer för att få en xtra HDMI ingång och "lite" bättre bild.. det känns lixom inte motiverat i det här avseendet.. DOCK så tänker jag vänta tills Februari med o köpa då jag vill köpa så billigt som möjligt.. eller om man kan få bättre bild ändå för typ samma pengar..
så TACK för infon. om de nya plasmorna!

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/24 :  19:07:18  Show Profile Send Bubben a Private Message
Mahler> Jag utgår också från egna erfarenheter. Har dock bara jämfört Panasonic PV500 och Pioneer 436FDE i butik, har ingen lust att köpa hem en skärm bara för att se om den är bättre än den jag har.
Att Pioneer fick EISA-utmärkelse ska man nog ta ganska lätt på..de får den ju varje år. Förra året var det dock 43-tummaren som fick utmärkelsen. EISA verkar bara läsa vilken modell som har högst kontrastförhållande av Pioneers modeller, och ge utmärkelsen till den. Skärmen var ju dessutm inte färdig när den fick utmärkelsen, så lite skumt luktar det...

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/24 :  19:39:10  Show Profile Send KingX a Private Message
Måste juh också tillägga att Panasonic hade väll inte ens släppt sina nya g8 paneler inom plasma när EISA awards gick av staplen, eller?

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:11:40  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jo.
Eisa-utmärkelsen kom i Augusti. Då hade Panasonic haft sin PV500 ute i över en månad. Pioneer fick inte ut sin 436 förren i början av Oktober.

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/24 :  22:43:06  Show Profile Send KingX a Private Message
ahaa.. det är så det ligger till.. som sagt.. jag har inte varit så insatt i det här med plasma.. men nu är det som sagt dags o sakffa en.. så det e tur att den här tråden fick sådan respons... nu har man lixom en mer hum om hur man ska gå tillväga.. och faktum är juh att Pioneer verkar var den som väger tyngst =)
och likaså priset som jag sett på de flesta ställen *gah*

btw.. mellan XDE och FDE modellen.. är det fortfarande 3 scartar på båda modellerna (varav 2 är RGB) ?

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/24 :  23:11:00  Show Profile Send Bubben a Private Message
3 scart på bägge, varav två RGB. Men! På FDE binder man upp en RGB-scart om man använder HDMI, eftersom de är kopplade till samma ingång. Samma sak med den scart som inte har RGB, den är knuten till componentingången. Så i verkligheten har man inte 2 scart-RGB, 1 scart, 1 component, 1 hdmi, 1 S-video och 1 composite på FDE-modellen. S-video och Composite sitter på fronten, så de är igentligen inte tillgängliga mer än till temporärt anslutna apparater. Fortsättningsvis får man välja mellan scart eller component. Sedan mellan scart-RGB och hdmi. 1 Scart-RGB är och förblir en sart-RGB, hur man än vänder och vrider på det.
Skillnaden mellan FDE och XDE här är att XDE har 1 hdmi som inte är knuten till någon annan ingång...eller om den är knuten till fronten. Är osäker på den punkten. Har FDE själv och saknar inte inbyggd digitalbox, kortläsare och den extra HDMI-ingången.
Digitalboxen måste man ju ändå ha CA-modul til för att använda, och vill man ha digital-TV via satelit eller comhem är det bortkastade pengar att ha en inbygd boxer-mottagare.
Säg till när jag börjar röra till det för mycket...

Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/01/25 :  00:11:32  Show Profile Send weezer a Private Message
Men det mest användbara på XDE är väl ändå VGA-ingången, PiP (nej inte den pip) kan man klara sig utan känns det som.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/25 :  08:25:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm,

Nu har du rört till det i min hjärna Bubben!!

Jag som intalat mig att XDE var den enda lösningen för mig!!

Nå, så som jag ser det är vinsten med digitalboxen i XDE att jag den dagen, som förhoppningsvis kommer inte allt för långt fram i tiden, köper hus behöver jag inte investera i en ny box. Men visst är det lite tokigt och dumt att man behöver en ca-modul (vad nu det är?)

bild i bild tycker jag ochså kan vara en bra funktion men man kanske klarar sig utan.. En extra hdmi ingång är ju faktiskt ochså ett köpargument som jag ser det.. Den dagen man får in HDTV via digitalbox och äger dvdspelare med hdmi utgång.. Annars får man fixa bildväxel via receivern eller separat..

Nå, summa summarum klarar man sig säkert utmärkt med FDE.. Men XDE känns lite mer framtidssäker för mig och när man skall lägga så möö pengar känns det viktigt!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/01/25 08:31:14
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/25 :  09:42:54  Show Profile Send Bubben a Private Message
Sant, jag argumenterade på samma sätt.
PiP kan man bara använda på de okodade signalerna eftersom kortläsaren bara kad avkoda en kanal i taget. Så den blir ganska tråkigt att bara ha PiP på 1:an, 2:an och 4:an, medans programmen man vill se ligger på TV3, kanal 5, diccovery och animalplanet.

En extra HDMI-ingång är ett stort plus, men det går ändå att lösa med att de flesta recivrar som kommer har HDMI-växel.

SVT pratar ju om att börja sända HDTV i Boxer-nätet till sommren. Vi får väl se hur det blir med den saken, men i så fall blir ju digitalboxen i XDE ännu mera onödig. Sedan får man bättre bild med sändningar via parabol, jämfört med den interna marknätsboxen.

VGA-ingång kan ju vara bra, dock har jag inget direkt behov av att koppla in min dator, och om det verkligen skulle behövas är det inte omöjligt att göra en VGA-RGBscart-kabel.

Sedan har man en kortläsare, som tydligen är bättre på att visa digitala bilder eftersom man kananvända skärmens hela upplösning.
SR-systemet, subwooferutgång, bättre fjärr...ja, det är väl ungefär det man betalar de ca 5000:- för.

En CA-modul stoppar man in i kortläsaren till Pioneers boxer-mottagare för att den inte har inbyggd viacces. Viacces är det kodningstystemet som de marksända kanalerna använder i sverige. Eftersom boxen är likadan i hela europa så finns det ingen speciell avkodare inbyggd. Det blir olika i respektive länder. CA-modulen kostar som en digitalbox (ca 1000:-) så man får ingen ekonomisk visnt på att köpa mottagaren inbyggd. Vad man vinner är enkelheten att kunna styra allt med samma fjärr.
Men sådant har ju de flesta en multifjärr som klarar av...

Hehe..jag hittar visst ursäkter på alla argument för att köpa en XDE..men å andra sidan så vände jag på argumenten i ett halvår, så jag har god erfarenhet.

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/25 :  09:47:51  Show Profile Send Bubben a Private Message
Hur som helst är det en utmärkt TV, och XDE har fler funktioner. Köper man en XDE behöver man aldrig oroa sig för att man snålade och köpte "snik-varianten".

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/25 :  10:02:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för de INGÅENDE tipsen Bubben,

Känner mig KLART mer kunnig och informerad nu faktiskt.. Mkt som jag inte visste i din text. t ex om bild i bild.. Totalt onödig om det inte funkar på ALLA kanaler ju!! VGA är strunt samma för mig.. Subwoofer utgång ochså. DigitalTV grejjen är allt däremot!! Men om en ca-modul går på 1n tusing kan jag för tusan likaväl köra vidare med comhem box idag och sedan skaffa parabol och koppla in det separat i en FDE.. Alltså är digitaltunern kanske ochså onödig.

Hmmmmmmm

Känns som att det antingen blir en 436XDE eller en 506FDE!!

Bildstorleken och framtiden är ju klart mer kritiskt och viktig för köpbeslutet. Idag är förmodligen 43" klockrent i v-rummet.. Men den dagen man flyttar vilket förmodligen sker inom ett år och man förhoppningsvis sitter i ett större v-rum och längre från TV:n kanske 43" blir för litet!!

Vad är SR systemet förresten??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/01/25 10:03:33
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:21:19  Show Profile Send Bubben a Private Message
SR= SystemRemote. Ansluter man en 3,5mm-kabel mellan sina Pioneer-aparater kan man styra dem med Pineers systemfjärrar. Vanligtvis fungerar detta även om man inte ansluter kabeln, men ansluter man den kan man ha prylarnas IR-öga dolda och bara ha TV´ns ir-öga synligt.
Men det kräver ju att man har samma fabrikat i nästan allt...

Jag tycker 506FDE låter som det klokaste av de alternativ du nämner...trots att jag faktiskt inte har sett 50-tummaren över huvudtaget. Men bara den är lika bra som 43-tummaren så kan jag rekomendera den. Men jag rekomenderar ju även Panasonic, Hitachi och Marantz, så jag vet inte vad det säger igentligen.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:23:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Inte mkt tyvärr!!

Fett tunnelseende!!

Ser BARA en Pioneer i slutet på tunneln!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:24:41  Show Profile Send Bubben a Private Message
Förresten ett litet förtydligande om PiP. Man kan ju avkoda 1 digital signal så du kan ju titta på ex 4:an och bläddra mellan alla andra kanaler, både digitala och analoga. Men tittar du på en kodad signal kan du inte använda PiP på mer än TV 1, 2 och 4.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:26:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm,

Sen är ju nästa fråga om man klarar sig utan högtalarna som ju är tillbehör!! DUMT tycker jag!!

Har ju receiver men känns lite bökigt att behöva slå på den varje gång och sen ha två fjärrar till dumburken!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000