HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plasma Ägare..Se hit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/21 :  16:47:08  Show Profile Send KingX a Private Message
Jag är på jakt efter en PLasma nu..
och funderar lite på ni som har nåra vad sitter ni inne med och vad är era personliga åsiker om eran tv.. samt pris =)

Lurar mycket på en Panasonic 42" .. ca 33 000 kr.. men det kanske finns billigare alternativ som ändå är sanslöst bra?!

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/21 :  16:53:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Mitt råd till dig blir då! Köp inget billigt skit!!!!
Jag gjorde tyvärr det misstaget!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/21 :  17:14:02  Show Profile Send KingX a Private Message
mm.. vad e billig skit i Plasma världen? =)

såg en LG för 21 000 kr idag... den hade makalöst bra bild faktiskt..

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/21 :  17:21:49  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
min kostade 17 !

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/01/21 :  17:22:51  Show Profile Send Mattias a Private Message

Har kikat lite på Panasonics lågupplösta 42" som kan passa om man inte är i behov av dataingång eller HDMI. Bra bild är det om man kör via digitalbox eller DVD.

Själv kommer jag avvakta lite, på CES släppte Panasonic lite info om nyheter som presenteras i sommar (i Japan och USA)

/Mattias
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/21 :  17:26:57  Show Profile Send KingX a Private Message
reel: oki doki.. alltid trist när man gör inköp man är misnöjd med.. oavsett produkt

mattias: ja det här emd icke hd ready är ska man juh ta med en nypa salt.. som sagt kolladep å en LG för 21 idag som inte var hd ready... fy bubblan vilken bild det var när den matades med 1080i signal som de andra gjorde...

Hmm.. ja vänta är juh ett alternativ.. men då kommer man få vänta i all evighet då det ständigtk ommer nya produkter ut på marknaden... *buhuuu*

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/21 :  18:57:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tja! missnöjd å missnöjd! Jag kunde vart nöjdare :-)

ps, att vänta är inget alternativ enl, mig

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/21 :  19:26:53  Show Profile
Köp en projektor istället för 20-23.000:- sen en billig plasma eller lcd till tv-tittande.
Verkar vansinnigt att köpa en plasma för 33.000:- som inte ens klarar 720p native.
Både hd-dvd och blue-ray släpps ju nu i vår + att tv-sändningar i hd sätter igång på allvar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:10:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
En liten komentar angående HD TV sändningarna är att det blir inte bättre bild på LCD fortfarande eftersom den har sina defekter oavsätt vilken signal man stoppar in, det är ju själva konstruktionen som inte duger till TV/Film.
Däremot så tycker jag det passar bra till stillbilder, då blir det faktiskt bra bild.
Det som händer är väll att konstruktionsfelen kommer att synas bättre.
Men lugn det kommer en annan teknik snart som är helt oslagbar, är ni intresserade så leta själv det finns skrivet i en av de dära tidningarna som man kan köpa lite här och där.
Jag säger inget mer lite jobb får ni göra själva

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:16:25  Show Profile Send JonasY a Private Message
Eh? LCD fungerar strålande till rörliga bilder. Finns ju skärmar idag som inte ens släpar efter i de snabbaste datorspelen ... Ja, OLED som kommer (antar att du syftar på det) skall ju vara bättre, men ny teknik har alltid inkörningsproblem och dessutom dröjer det nog ett par år innan tekniken finns och framför allt till bra priser!

LCD-TV och projektor är en oslagsbar kombination i dagsläget (förutom ekonomiskt)

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:29:05  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Det som kommer är SED skärmar.
Otrolig skärpa och kontrast-har sett det med egna ögon.

OLED fungerar inte i större skärmar pga att färgerna mattas på kort tid.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:31:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Menar du data skärmar som är små och har 4m per sekund och används till data skärmar??
Hur som haver så verkar det vara lite lättare att klara av tv eller data spel än riktiga filmer som är inspelade i naturliga omgivningar för då ser man bristerna lättare.
Men det beror också på hur bra man ser, det får man inte glömma.
Storleken på skärmen kanske har betydelse också, jag vet inte säkert för jag kan bara referera till en 32 Tums LCD TV som hade 8m per sekund.
Ja vill inte att någon skall köpa grisen i säcken bara, be därför om öppet köp så ni slipper få dåligt samvete.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:43:08  Show Profile Send KingX a Private Message
SED skärmar kan juh vara tuffa.. men jag tror ändå det kommer ta lång tid innan de kommer att komma till bra prsier.. om ens det kommer att slå.. PLASMA är juh på stark frammarch nu och så även LCD..
Plasma är dock det som tilltalar mig

Projektor.. jo tack hade gärna köpt en men jag bor i lägenhet och kan inte slänga upp en hur som helst.. sedan ska man ha en duk och någorlunda stor bild också.. köpa en projektor och sedan itne kunna köra mer än 40-50" känns för mig totalt värdelöst... en 80"-100" iaf... och sådan bild kan jag desvärre inte ha..

Panasonic har inga problem att köra höga upplösningar.. de sträcker juh sig upp (som många andra idag) till 1080i upplösningen.. hade juh iofs inte varit fel med 1080p men haha.. det e dyyyyra aparater det *lol*
sedan så tycker jag jag ärligt talat man inte ska stirra sig blind på det här med upplösningar ändå.. en plasma/lcd utan bra färgmättnad, kontrast osv. ser värdelös ut i alla upplösningar..

reeltoreel: nej inte för mig helelr.. jag menar tekniken går frammåt hela tiden.. ska man vänta blir det inget annat än väntande.. jag ska slå till nu iår.. snart om nån månad eller två =)
sen får man leva med denna tv'n några år.. och sen blir det säkerligen en ny igen *haha*

Edited by - KingX on 2006/01/21 23:44:33
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:59:33  Show Profile
quote:
Panasonic har inga problem att köra höga upplösningar.. de sträcker juh sig upp (som många andra idag) till 1080i upplösningen.. hade juh iofs inte varit fel med 1080p men haha.. det e dyyyyra aparater det *lol*
sedan så tycker jag jag ärligt talat man inte ska stirra sig blind på det här med upplösningar ändå.. en plasma/lcd utan bra färgmättnad, kontrast osv. ser värdelös ut i alla upplösningar..

Dom kan skala ner bilden ja, men det är ju rätt surt.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en LCD som klara iaf 720 p native.
Samsung LE-40M61BX tex http://prisjakt.nu/produkt.php?p=64076
Men om du måste ha en lågupplöst plasma kolla tex Pioneer PDP-436XDE http://prisjakt.nu/produkt.php?p=62574

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/22 :  09:45:37  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en LCD som klara iaf 720 p native.

Du skulle altså välja en förhållandevis liten LCD?
De flesta LCD har högre upplösning än 1280x720, och då får man skalning med omöjlighet till pixelmaping i alla fall.
Att söka efter en skärm med formatets upplösning tycker jag känns lite...ja, onödigt.
Varför använder inte alla i Europa Matterhorn i sina projektorer? De är ju gjorda efter DVD-formatets upplösning...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:23:39  Show Profile
quote:
Du skulle altså välja en förhållandevis liten LCD?

Ja, 40" ligger den jag länkade till på.

quote:
De flesta LCD har högre upplösning än 1280x720, och då får man skalning med omöjlighet till pixelmaping i alla fall.

Ju högre upplösning dessto bättre för 1080 sändningarna/filmerna.

quote:
Att söka efter en skärm med formatets upplösning tycker jag känns lite...ja, onödigt.

Absolut, titta efter så hög upplösning för pengarna istället.

quote:
Varför använder inte alla i Europa Matterhorn i sina projektorer? De är ju gjorda efter DVD-formatets upplösning...

För att bilden blir betydligt bättre med fler pixlar, mindre screendoor etc. Sen kör man ju inte så låg upplösning när man kopplar sin htpc till projjen, och det vill man ju göra!

Bubben, det är bara att titta på en film i 720p/1080i så förstår man.

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:46:00  Show Profile Send KingX a Private Message
men saken är juh den att hela det här nojjset emd vad en tv klarar är lite förvillande.. som sagt igår kollade jag på en LG plasma 42" den var inte HD ready med andra ord.. den hade en upplösning lägre än 1024... men ändå så knäckte den bilden på många av de plasmor och LCD apparater som stod intill och som var HD ready... det verkar i slutet ändå handla så mkt om vad själva apparaten klarar... man ska nog inte stirra sig helt blind på bara upplösningarna...

Sedan är jag inte mkt för LCD tyvärr.. släpningarna är så himmelskt uppenbara på en LCD så film tittande är inte en fröjd..
Philips LCD för nästan 40 000 kr hade svansar i sig så fort kameran började åka lite.. detta är inte acceptabelt för min del då jag gillar att spela tv-spel =)

Men angående LCD så ja de må en högre upplösning men detta gör inte bilden överlägset mkt bättre.. jag menar tittar man på LCD och en plasma head to head.. så är skillnaderna mkt små...
och när en LCD sedan börjar få svansar i bilden ja då tycker inte jag det e roligt längre *lol*.. visst det kanske går att få tag på en LCD runt en 42" som inte lider av sådana problem, men den lär juh kosta därefter..

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:50:01  Show Profile
Det man får tänka på också är att apparaterna aldrig är det minsta kallibrerade i "ladorna" (siba, on off, giganten etc)

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:58:15  Show Profile Send KingX a Private Message
precis.. men nu var jag inte inne hos ngn sådan "oseriös" aktör utan den lokale radio handlaren runt hörnet *hah* nej men seriöst, jag fick en bra genomgång av apparaterna igår.. tog säkert en 1 och en halv timme.. och jag måste säga Plasma är det som lockar mig mest .. eftersom jag mestadels ska ha den till film och tv-spel...
men det var det här emd upplösningarna som störde mig lite.. LG för 21 000 kr 42" ICKE HD Ready hade en sanslöst bra bild.. alla apparaterna matades från samma källa en dator som stod bredvid och sände ut en 1080i signal in via DVI ingångnra på apparaterna och det var tokigt bra bild på den tv'n dock så kostade den 8 000 till 12 000 mindre än de andra apparaterna..
Visst färgerna var lite häftigare på panasonicen osv. men överlag kändes det ändå som att för så mkt mindre pris var det här en otrolig plasma..
LG 42PX4RV tror jag just den modellen hette..

Sedan undrar jag äne sak till.. vägg eller ska man skaffa med en bänk o ställa den på?
Saken är den att tv'n kommer att komma o stå mellan mina två högtalare till stereon och ALLA vet väll att en tv dödar center bilden av ljudet *haha*

Edited by - KingX on 2006/01/22 11:03:57
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:13:01  Show Profile
Bra det! Men det verkar ju som om du har rätt bra koll själv på vad du är ute efter, bara att shoppa loss!!
Ett annat alternativ också, bra bakprojektion tex Sagem Axium? Grymt bra bild och 1280x720.
har spenderat många timmar på en 50" hos en kompis som jag tvingade köpa en
Enda nackdelen som jag ser är att den är 39 cm djup.

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:41:55  Show Profile Send KingX a Private Message
njae.. bakprojektion är inget option.. då jag vil ha en platt tv.. mestadels för att det så lite som möjligt ska döda ljudet i min 2 kanals anläggning som står bredvid =)

annars har jag hört Sagem Axium ska vara ett mkt bra märke...

mjo man kanske har lite koll..men man vill ändå kolla upp lite vad folk sitter inne med.. det känns ändå som rättm kt pengar o hosta upp över 30 000 kr för en 42" plasma... iofs bilden är juh grynmming.. men det kanske finns andra plasmor som jag inte har sett...

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/01/22 :  22:03:45  Show Profile Send KingX a Private Message
Hej igen!

jo till min plasma skall det koplas in följande saker.. 1 st DVD, 1 st Digtal Box, 2 tv-spel och en video *haha* nej glöm videon..

det här med väggfäste känns lite bökigt då kablar ska räcka till tv'n samt också i tv-spelens fall gärna en liten bit ut på golvet så en slipper sitta med näsan i tv'n..

finnsdet några fina bänkar man kan köpa som en kanske kan ställa plasman ovanpå och seadn ha sakerna lixom på hyllor vid sidan av och under tv'n? har sett några olika snygga hi-fi bänkar här som kanske kan göra jobbet.. men jag vet inte riktigt vart de säljer sånt till bra priser

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/23 :  00:50:19  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ok, Martin.M. Jag missförstod där. Trodde du rekomenderade att man skulle utgå från pixelmaping, men att söka så hög upplösning som möjligt köper jag.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/01/23 :  10:52:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Så hög upplösning som möjligt behöver inte vara någon garant för att du skall få en bra bild eftersom tvformatet i sig självt ställer till problem.En Pal bild som skall visas på en plasma med högre upplösning kommer ofrånkomligen att behöva bekräkna fram de delar i bilden som saknas i upplösningen, vilket kan resultera i att bilden i själva verket blir sämre, eftersom du ser störningar tydligare.

Jag har en Philipsplasma sedan 2003 tror jag det är, och kommer aldrig att välja LCD som det verkar,framförallt pga LCD:ns problem att återge svart, vilket ligger i tekniken.

Men min rekommendendation blir att inte köpa någon av de plasmor som ligger under 20 000:- åtminstone eftersom de sällan har ens den upplösning som finns i Pal systemet.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/01/23 12:29:47
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/23 :  11:16:45  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nej Nej Nej! KingX (menar jag!!

Satsa på Pioneer 436XDE.. Du får deras 43" för ungefär samma pris.. Bilen ÄR väsentligt bättre på den än Pannacottan!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/01/23 11:20:36
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/01/23 :  13:01:24  Show Profile Send weezer a Private Message
Ta en allvarlig funderare på Pioneers paneler, det är ruggigt bra tryck och svärta i bilden. Jag har en 436FDE på ingång nu, ska bli hemskt kul att packa upp den . Mycket pengar, kring 30 k, javisst, men sen sitter du nöjd i många år. Jämför med att köpa en förstärkare för 30 loppor, den säljer du säkert inom ett år eller två; då är en plasma en bra affär jmfrt med det .
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000