HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl kontra CD - Vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:03:45  Show Profile Send josa1 a Private Message
Har avslutat en liten uppgradering av min vinylrigg som även efter denna uppgradering är ganska modest. Resultatet blev dock med mina mått mätt lysande. Har sedan dess endast spelat vinyl. Satte på en CD och blev mycket besviken. Saknade vinylens stringenta ljud och skimmer och den väldigt distinkta basen även om den inte är bråddjup. Visserligen spelar det väldigt kraftfull och dynamiskt men som sagt jag saknar ovanstående. Jag har rätt många CD-skivor och vill ju att detta media skall låta lika bra som vinyl. Vad göra? Jag använder ju samma förstärkare, kablar och högtalare till både vinyl och CD. Det som skiljer är själva källan. Är min CD får dålig? Måste man köpa en EMM Labs för nästan 200 000 kr eller finns det alternativ till en rimligare kostnad? Min set-up är följande:

Skivspelare: Rega P 25
PU: Ortofon MC Rondo Bronze
RIAA: MF LPS v3 + PSU
CD: Copland CD 289
Förstärkare: MF KW 500
Högtalare: SF Cremona
Strömrenare: Isotek Mini Sub II
Strömkablar - Nordost Shiva
Signal CD/Fst - PAD Proteus
Signal RIAA/Fst - Marcus Cables Black Silver
Högtalarkablar - Kimber 8TC

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:23:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej,
det du beskriver är tyvärr kalla fakta...bara att acceptera och koncentrera sig på innehållet i stället för mediat, musiken i stället för anläggningen
Ha't kul!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:34:39  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Intressant det du skriver för jag känner precis likadant. När jag lyssnar på CD så är det något som inte stämmer. Det låter bra men det är rena gäspningen - engagerar mig "noll". Men när jag lyssnar på vinyl så är man som fastlåst i soffan :-)

mvh Håkan
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:37:42  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Instämmer med Zombie…inte mycket att göra.
Igår kväll jämförde jag med ”Dark side of the moon”, SACD vs vynil.

Min sacd spelare är en Sony SCD 777ES och min vynilspelare är en Rega Planar 3 med motor uppgrade, Dynavector p-75 RIAA + Dynavector 10X V5.

Visst var det mer detaljer och djup när jag spelade sacd versionen…men det var mer musikalitet via vynil, dvs vynilen fångade mer själen i musiken vilket IMHO måste ju vara själva meningen med all lyssning .

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/19 :  11:41:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det du sannorlikt har upptäckt är det som beskrivs och diskuteras i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47123
Läs artikeln i High Fidelity´s senaste nummer.
Köper i stort sett aldrig CD numera, det kan bli någon enstaka SACD, men jag jagar hellre reda på en vinylutgåva.

Har nyligen själv bärttrat på vinylen och kör nu: LP12 Lingo, Ittok LVIII, Ortofon Kontrapunkt B, CD är helt chanslöst.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/01/19 :  12:36:40  Show Profile Send josa1 a Private Message
Jaha. Svaren gör mig både ledsen och glad. Problemet är att det är inte helt enkelt att få tag på vinylutgåvor på den musik man vill lyssna på alltid vilket gör att åtminståne jag till stora delar är hänvisad till CD som media. Ni menar att det bara är att gilla läget alltså? Efter att ha läst alla inlägg i refererad tråd verkar det som det är mediet som sådant som är problemet inte min anläggning. Det måste väl ändå bli bättre med SACD?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/01/19 :  12:47:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men det finns cdspelare som låter "vinyl", ta naim tex , där får man tycker jag ett ljud som ger mycket som saknas i många andra cdspelare ( kontra vinyl då ), men visst, det är två olika medier som presenterar ljudet på olika sätt, många föredrar cd framför vinylen, men nog lika många skulle nog säga det andra....

Så ibland får man bara erkänna, för vissa så blir det vinyl, om man ska gå på lika pengar..

/Martin
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:03:37  Show Profile Send knoxville a Private Message
Nu är ju jag partisk, men jag tycker du skall ta och lyssna på en Ah! Njoe Tjoeb. Den anses av många vinylälskare vara en av få cdspelare som låter riktigt bra. Lyssna helst på Reference versionen som har up-sampler och gärna Siemens E288CC rör.

Jag anser att denna kombination skapar magi.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:08:06  Show Profile Send lindome a Private Message

Känner igen mig en hel del. Har också uppgraderat vinylen och resultatet är detsamma.
Sålde CD:n igår faktiskt!! Skall spela på en gammal CD ett tag tills jag hittar nåt som närmar sig vinylen.

Skickar en länk där man testar en riktigt bra CD. Hjort pratar om att vinylen som finns i denna anläggning spelar bättre och jag kan bara hålla med!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47205

Det kommer naturligtvis inte lika mkt på vinyl som CD men trots allt en hel del. Leta efter butikerna på nätet som säljer vinyl.

Lycka till..
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:08:47  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
MartinH/knoxville:
Det hjälper ju inte med en ny/bättre CD spelare, om man förstört materialet i mastringen.
Läs och begrunda artiklen i High Fidelity.
Ta Stones nya t.ex. det är ju uppenbarligen helt olika mastringar, CD kontra Vinyl, och då hjälper det ju inte med att byta CD spelare.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:38:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag börjar mer och mer luta åt att byta ut min CD mot en musikserver. Dels har jag hört CHs dator med Lynx 2 ljudkort i direkt jämförelse med min egen moddade historia och jag är mycket imponerad. Väldigt rent ljud och framför allt bättre dynamik. Ljudkortet är tyvärr långt ifrån gratis...

Den andra anledningen är att vi var hos Bo Hansson (Rauna, Opus3) häromdagen. Där fick min CD-spelare REJÄLT med stryk av vinylriggen. Men Bosse hävdar att så länge musikmaterialet finns i en dator och läses från hårddisk så är digitalformatet OK, men när man lägger det på en CD så blir det annorlunda.

Just nu experimenterar jag med ett M-Audio Revolution 7.1 men det får en del stryk av CDn så långt. Jag ska byta till annan mjukvara för uppspelning så får vi se...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:47:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Att det går att få kalasbra ljud som helt klart kan mäta sig mot vinylen bevisas ju av sk. audiofila inspelningar. Jag är säker på att det inte är något fel på cd-skivan som format, tvärtom, utan det faktum att mastringarna görs dåligt.

Tydligen bryr sig de ansvariga mycket mer om ljudet till vinyl. 95 % minst av de som köper skivor har ju inga avslöjande anläggningar precis, så varför ska de se till att ljudet blir jättebra när de flesta ändå inte hör någon större skillnad? Trist men sant, vi hifi-intresserade är en minoritet som inte betyder så mycket alls.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:49:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tar det inte alls för osannolikt att den vinylsetup du har kan prestera subjektivt bättre än din cd-spelare. Du har ju riktigt bra stärkare och högtalare också, så jag kan tänka mig att skillnaderna framstår rätt tydligt. Antagligen får du ta och satsa på en, kanske inte nödvändigtvis "bättre", men i alla fall lite annorluna, cd-spelare för att komma dit du vill... Kanske Musical Fidelity kan vara värt att ha i åtanke om/när du ska uppgradera? Då får du ju dessutom en väldigt snygg matchning utseendemässigt.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:55:35  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Knoxville: jag har också en Njoe Tjoeb med Siemens rör...dock utan uppsamplaren. Var köpte du uppsamplaren? Är det värt pengarna?


Mvh,

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/19 :  13:55:43  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Bernt: intressant iakttagelse från Bo Hansson. Det digitala formatet trodde jag var det samma oavsett om det låg på hårddisk eller brändes till cd, förutsatt att formatet är okomprimerat. Undras vad det är hos hårddisken som gör denna skillnad? Jag har en Emac med det ljudkort som sitter i och skickar sedan signalen trådlöst till en mottagare som är inkopplad i förstärkaren. Det lät långt ifrån lika bra som cd-spelaren, sist jag testade men jag ska lätt göra ett nytt försök. Jag har ju bytt högtalare och cd sedan dess. Problemet här är kanske dels det inbyggda ljudkortet och dels analogljuddelen i mottagaren? För det måste väl sitta en sådan där!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/19 :  14:50:12  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: Tro mig, det finns massor av värdelösa inspelningar, även på vinyl!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/19 :  14:52:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jeppe: Jag blir lite tveksam också då du säger du har trådlös överföring, det kan inte var bra tydker iaf jag.

Till saken hör att min käre bror köpte sådan trådlös överförning på classe.

Saken kostade ungefär 500kr och satan vad illa det lät i jämförelse med cd spelare.

Han lämnade tillbaka den trådlösa illa kvickt kan jag säga.

Huruvida om det är bättre att ha musiken lagrat på datorn vet jag inte, kan säkert fungera väldigt tillfredställande.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/19 15:01:05
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/01/19 :  15:20:27  Show Profile Send JonasY a Private Message
En dator som signalkälla kräver väl i princip en extern D/A-omvandlare för att låta bra, såvida man inte har ett väldigt fint ljudkort ... Skulle vara intressant att höra en dator + t.ex Benchmark DAC-1 vs. en motsvarande CD-spelare i 10k klassen. Fördelen med hårddiskavspelning är väl att man slipper läsfel såvida datan lästs in 100% korrekt.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/19 :  15:34:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Varför skulle trådlöst vara sämre om vi snackar om wlan?
Den felkontrollen måste ju vara hundraprocentig annars skulle ju alla som kör det bara få korrupta webbsidor och nedladdade program...
Sedan lär inte D/A-omvandlarna vara något att hurra över i majoriteten av dessa produkter men det är en annan femma.

Hur bra lagringen på datorn är styrs ju av hur musiken läses in, själva hårddisken är ju även de hundraprocentiga i princip. Läser man inte med exempelvis EAC och lagrar i wav, flac o dyl så ligger det knappast någon kvalitetsförlust i själva råmaterialet.

En CD-spelare har normalt bara en chans, då skivan snurrar med 1x hastigheten, att få det rätt med ett medium som väl inte är det absolut mest tillförlitliga bit för bit. Det är ju här de ofta nämnda felkorrigeringskretsarna kommer in...

Skrev detta innan JonasY lade in sitt inläggs så viss upprepning förekommer ev.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/19 :  16:38:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Snoop: Klart vi snackar överföring med det trådlösa nätverket alltså samma som för webben. Jag har en Appledator och därför en Apple airport sändare och mottagare. Ja just ja, det är förståss så att den skickar signalen digitalt, hade inte ens funderat på det. Vad fint det skulle vara om mottagare hade en fin digitalljudutgång. Då hade man kunnat koppla den till en fin extern dac. Kopplat in 300GB hårddisken i firewireuttaget och samlat skivorna okomprimerade där. Sedan fjärrstyra Macen med mobilen eller om man har en modernare Mac med den tillhörande fjärrkontrollen.

OT: Undras hur bra ljudet blir ur digitalteveboxen som har digitalljudutgång, om man kopplar den till en Benchmark dac-1? eller, vem bryr sig förresten?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/01/19 :  16:51:04  Show Profile Send JonasY a Private Message
Airport Express har väl en optisk digitalljudutgång!?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/19 :  17:34:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46687

Ovanstående tråd hade vi uppe nyligen och vi som under lång tid likt dårar hävdat att vinylen låter bra jämfört med det mesta i CD-väg har fått utstå spott och spe.

Nu verkar det som om vi fått vatten på vår kvarn i och med det här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47123

Även denna tråden antyder något i samma riktning.

Känns bra på något sätt...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/19 :  19:50:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jaha, expressens minkontakt är en kombinerad analog och digital utgång men det är en sån där minihörlurskontakt (vet inte vad de heter). Men då kan man ju koppla den till en dac eller? Kan det fungera bra? Skulle vara toppenkul att testa!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/01/19 19:50:45
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/19 :  22:38:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Om jag nu skall ha en CD efter att jag sålt min nuvarande, kommer jag nog att försöka satsa på en USB DAC, fast jag måste nog undersöka mer först, men det lilla jag hört låter lovande. Ett exempel: http://www.whats-new-at-totallywired.com/perreaux-sxd2.html

Självklart hittar jag inte nu den länk som verkar mest intressant, men som serverlösning tyckte jag det lät mkt resonabelt. Produkten är även plattformsneutral, och kostar 1700 USD. Skall försöka posta länken när jag slutar jobbet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2006/01/19 :  22:53:10  Show Profile Send Mattias S a Private Message
En Squeezebox 3 från Slim Devices verkar vara ett vettigt alternativ om man vill streama musik från datorn. Iaf om man inte vill ha datorn i samma rum som stereon. Har beställt en själv.

Ledsen för att jag går "Off Topic" josa1.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/19 :  23:09:17  Show Profile Send ryst a Private Message
Byt ut PAD, ett skitkabelmärke i mina ögon/öron
Testa med MarcusCable-kablarna där istället, hade själv PAD tidigare och de åkte ut med buller & bång.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000