HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur koppla volympot?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/19 :  02:45:52  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag har en volympot från en annan förstärkare som jag har tänkt använda i mitt förstegsbygge, det är en alps. Mest tveksam är jag till hur jag ska koppla jorden, den ska jordas i mitt bygge.. Den har 4 stift på vardera sidan, varav tre i rad.Jag har testmätt den litegrann och den verkar funka så att jag kan koppla in signalen på de två ensamma stiften och sen ta ut från valfritt stift av de tre på motsatt sida, mittenstiftet verkar ge halva motståndet jämfört med de andra...

Eftersom detta är mitt första försök att bygga så har jag lärt mig att ingen fråga är för dum. Förhoppningsvis.


Edited by - Cliffan on 2006/01/19 02:47:08

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/01/19 :  18:20:56  Show Profile Send acebowler a Private Message
Om jag inte har helt fel så brukar "ensammastiften" användas för typ loudnesskompensering el dyl... strunt i dom och koppla ena sidan av dom tre i rad till jord och den andra sidan till insignalen. Mittstiftet kopplar du sedan till signal in på förstärkaren. På detta sättet kommer du att jorda ingången från förstärkaren sett när volymenratten är i sitt vänstra läge,medans signalen från ex. CD spelaren hela tiden får en konstant impedans. Tänk på att kolla upp så att du inte får maxvolym vid vänstra läget och vice versa...

Hoppas du förstod min föklaring

/Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/19 :  18:49:40  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Det där med loudness har jag aldrig förstått poängen med. Visst är det så att våra öron
är mindre känsliga för variationer av ljudstyrkan i basen än i diskanten och därmed
ger loudness-koplingen känslan av att hela tonomfånget ändras jämnt.
När jag vill spela högt vill jag ha tung bas och digga ordentligt, men när jag skruvar
ner för lite försiktigt nattsuddande eller för att bara ha stilla bakgrundsmusik
är det skenbara försvinnandet av basen enbart positivt.
Jag har hittills aldrig uppskattat loudness-funktionen annat än på kraftiga förstärkare
där man bara kan dra på 20% innan taket lyfter.

Så gör som acebowler föreslår, strunta i de ensamma stiften. Du kan alltid koppla till
loudness senare.
För att hitta rätt ände för jorden, titta på potten från axelsidan och vrid ner volymen
till noll. Tänkt dig hur släpskon rör sig under höljet. När axeln är helt moturs pekar
släpskon på det anslutningsstift som är moturs om släpskons anslutning i mitten.
-Detta är ditt jordben. Beträffande jordning för att undvika brumm är det en hel vetenskap. Jag ska akta mig för att ge råd där...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/19 :  20:11:05  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Ja det verkar logiskt! Har nu kontrollmätt den igen och det verkar ok som du skrev. en per sida blir jord. Tackar!

Rör...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000