HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur brukar ni göra med glöden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/12/30 :  12:11:17  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Om man inte har glödströmslindning på anodtrafon, hur brukar ni göra. Jag talar om 6,3V glödspänning. En trafo på 6,3V är ju inte så vanlig direkt...

Kör ni med 6V och litar på lite överspänning eller med typ 6.5V och tar ner spänningen lite med en resistor?

Hur mycket överspänning tål en EL84 egentligen på glöden? Hittar ingen uppgift på detta i något datablad jag tittat i... Är det så petigt?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2005/12/30 :  12:21:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ganska petigt är det är att glöden får rätt spänning.
En trafo på 6V funkar i de flesta fall bra till 6,3V rör i synnerhet om man överdimensionerar effekten lite så att den inte lastas ner.
Det brukar även finnas ringkärnetrafos med 7V sekundär att köpa, det är perfekt då man får lite mjukstart på köpet om man tar ner spänningen med ett motstånd

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/30 :  12:23:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
De rörsaker som jag hittills har byggt så har jag alltid kört med DC glöd.
Använt mig av en lämplig trafo, likriktat, spänningsreg o ett eventuellt motstånd för att fixa till rätt spänning.
Har visserligen inte byggt någon slutsteg än så vad som är bäst till slutrör vet jag inte.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/12/30 :  12:42:59  Show Profile Send gongken a Private Message
Oki...

Svebry har en 6.5V 2A surplus för 15 spänn, billigt tycker jag... En sån med en liten resistor, typ 0.2ohm eller nåt...

En rörtekniker (Gitarrförstärkeri) sade att DC-glöd på utgångsrören "inte är att tänka på", vet inte varför man nån anledning finns väl... Jag kör annars med DC-glöd i preampen i detta bygge...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/30 :  12:51:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
6V och 12V trafos är guld värt. Såna sparar jag alltid. Databladen brukar säga att +/-10% på glödspänningen är OK.
I slutsteg brukar växelström gå fint. Man ska tvinna kablarna dock för att slippa brum. Likström med så hög ström har ju lite värmeförlust i likriktarbryggan, plus att det behövs rätt stor konding för att glätta. Ska man sen ha reglerat också blir det mer värme.

Edit: Såna Svebry-trafos köpte jag till glöden i mitt filter. Funkar bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:09:24  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Helst 9Vac som jag likriktar och stabbar..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:53:05  Show Profile Send gongken a Private Message
Bernt...

Antar att du körde 6V varianten från Svebry då, inte 6.5V...?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:26:32  Show Profile Send Peter S a Private Message
Laddagregat til bilar har bra 12V-trafon
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2005/12/30 :  21:30:43  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Några % hit eller dt gör inget.Vanliga indirekt upphettade rör i linjesteg och slutsteg behöver inte DC glöd. Det blir fler komponenter än nödvändigt med dess förluster och glättningskondingarna blir otrevliga att kortsluta (av misstag). I Riaa steg är det bra att DC mata glöden då det handlar om små signaler. Bygger du däremot med direktupphettade trioder är det en smaksak om du vill ha "AC/DC" glöd. Där kan det nämligen skilja från rör till rör. Endel brummar i en viss koppling andra inte. Och har man lägre glödspänning på en DHT kan det ibland låta bättre http://members.aol.com/sbench102/dht.html om inte annat så annorlunda. Friskt kopplat.....

M.V.H.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/19 :  01:55:36  Show Profile Send Cliffan a Private Message
...Behöver jag oroa mig för att glödspänningen är för låg?

Jag håller på att sätta ihop en grounded grid, och jag mäter 11,73v efter likriktning, kondendsator och spänningsstab till glöden på de 3 ecc82 rören. Jag hoppas att det ska funka med det....eller?

edit: Testkörde med en last på ca 0,8A, spänningen sjönk till ca 11,6v. Dock så körde jag ingen längre stund så ev. värmeförlust i likriktningen hann ej uppkomma.

Kollade i ett litet häfte med rördata och där står det mycket riktigt att "vid drift från en 6,3 eller 12,6 V ackumulator får glödspänningen ej underskrida 5,5 resp 11 V"...


Rör...

Edited by - Cliffan on 2006/01/19 02:12:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/19 :  02:03:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad har du för spänningsstab och vad är spänningen före och efter?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/19 :  02:19:15  Show Profile Send Cliffan a Private Message
hmm, ska kolla.. jag hade drygt 19V dc efter likriktning. Stabben heter... 78S12CV om jag inte missminner mig.

Rör...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/19 :  03:48:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sätt en diod från mittbenet på regulatorn till jord så höjer du spänningen med 0,6V ungefär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/19 :  16:00:00  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag testar detta, får se om jag får till det...

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/19 :  16:46:28  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Vad ska man säga? Tack Bernt! har nu 12,4 V med diod. Strålande, nu känner jag mig lugn.

Rör...
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/19 :  18:36:22  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Som nämnts ovan kan några av ECC-rören också köras på 12,6 med halvorna i serie.
Eftersom man ofta bygger i stereo borde det i många fall gå bra att koppla
identiska rör från vardera kanalen i serie och på så vis köra rena 6,3-rör på 12,6.
Med push-pull slutsteg kan t.o.m. monoblock köras på 12,6.
Är man riktigt klurig och har valt "rätt" rör till en stereo PP kanske även en
24v-trafo kan fungera. Glödlampor kan vara ett alternativ till seriemotstånd om
spänningen måste sänkas något. En svagt glödande lampa kan vara nästan lika vackert
som ett rör...

Sedan har vi P-rören som oftast påträffas i TV-apparater.
Serieglöd har sina fördelar, men man ska nog tänka sig noga för innan man pusslar
ihop en lång glödkedja med P- (eller U-rör) och matar direkt från elnätet.
-Bryter isolationen ihop mellan glöd och katod har man i värsta fall nätspänning
i hela chassit...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000